Czarny czosnek na odporność i choroby. Dietetyczny hit

W Azji od wieków uważany jest za produkt przedłużający życie dzięki właściwościom antynowotworowym. Natomiast współczesne badania wykazują, że wpływa na wzrost odporności, a także wpływa na regulacje ciśnienia, ochronę komórek wątroby, funkcjonowanie mięśni i ścięgien, perystaltyki czy regenerację skóry. Czarny czosnek zawiera bowiem aż 15 spośród 20 podstawowych aminokwasów – w tym 8 niezbędnych do życia.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Czarny czosnek na odporność i choroby. Dietetyczny hit
(123RF)
WP

Czarny czosnek to nic innego jak zwykły biały czosnek, który został poddany procesowi fermentacji w ściśle określonych warunkach, bez udziału bakterii i drożdży. Fermentacja czosnku to w pełni naturalny proces, bez dodatków i środków konserwujących, trwający 6-12 tygodni. Proces ten wpływa na zwiększenie przyswajalności substancji odżywczych i większe stężenie przeciwutleniaczy.

Czarny czosnek nie posiada zapachu ani smaku charakterystycznego dla czosnku świeżego, ma delikatnie słodki smak z lekką nutą lukrecji. Można zatem jeść go np. rano i iść do pracy. Smakuje także dzieciom, a naturalny proces fermentacji powoduje, że jest łagodny i nie obciąża trawienia (za sprawą fermentacji staje się łagodny dla przewodu pokarmowego – nie podrażnia go, dzięki czemu ulega skuteczniejszemu trawieniu, nie podrażnia błony śluzowej żołądka i dwunastnicy, nie obciąża także nerek).

Ciekawostka

Słodki smak czarnego czosnku przypisywany jest obróbce cieplnej allicyny (związek odpowiedzialny za charakterystyczny smak czosnku) zawartej w związkach o właściwościach antyoksydacyjnych, rozpuszczalnych w wodzie, m.in. np. S-alliocysteinie (SAC) czy tetrahydro-B-karbonylom.

WP

Czarny czosnek – siła działania poprzez aminokwasy

Jak wykazują badania przeprowadzone m.in. Uniwersytet w Cordobie i Andaluzyjski Instytut Badań i Szkolnictwa Rolnego i Ekologicznej Produkcji, czarny czosnek zawiera 15 spośród 20 podstawowych aminokwasów. Aminokwasy są związkami organicznymi, które następnie łączą sią w białka. Stanowią one podstawę całego procesu życiowego – są niezbędne we wszystkich procesach metabolicznych. Do ich najważniejszych zadań należą: optymalny transport oraz magazynowanie składników odżywczych, czyli wody, tłuszczów, węglowodanów, białek, minerałów i witamin. Istnieje w sumie 20 aminokwasów, z których 8 to aminokwasy egzogenne (niezbędne, których organizm nie potrafi samodzielnie syntetyzować, więc muszą być dostarczane w pożywieniu, takie jak: fenyloalanina, izoleucyna, leucyna, lizyna, treonina, tryptofan, walina i metionina) - 7 spośród 8 znajduje się w czarnym czosnku. Kolejnych 12 to aminokwasy endogenne, które nasz organizm może syntetyzować samodzielnie. Osiem z nich możemy odnaleźć w czarnym czosnku: kwas glutaminowy, asparagina, glicyna, cysteina, alanina, pirolina, seryna, tyrozyna.

Właściwości wykrytych aminokwasów:

  • Tryptofan: bierze udział w wytwarzaniu serotoniny, wspomaga regulację cykli snu.
  • Lizyna: pełni funkcje wzmacniania układu odpornościowego oraz pokarmowego, wspomaga wytwarzanie przeciwciał, zapewnia absorpcję i dystrybucję wapnia, bierze udział w procesach odnowy tkanek, w syntezie kolagenu oraz w produkcji wszystkich białek mięśniowych (w połączeniu z witaminą C). Dodatkowo przyczynia się do opóźniania czy uniemożliwiania przerzutów nowotworowych.
  • Izoleucyna: zapobiega uszkodzeniom wątroby, wspomaga regulację poziomu glukozy we krwi, zapobiega zanikowi mięśni, przyczynia się do utrzymania prawidłowego zdrowia psychicznego, jest niezbędna w leczeniu urazów i ran, jako że bierze udział w tworzeniu tkanki mięśniowej i krzepnięciu krwi.
  • Leucyna:  to główny regulator metabolizmu, ważny podczas rozwoju dzieci, dostarczający energii podczas wysiłku.
  • Fenyloalanina: wspomaga tworzenie neuroprzekaźników takich jak dopamina, czy noradrenalina, tak ważnych dla zdrowia psychicznego. Posiada właściwości przeciwbólowe i reguluje rytm serca.
  •  Treonina: posiada właściwości lipotropowe, które pomagają w metabolizmie tłuszczów w wątrobie.  Jest niezbędna podczas normalnego wzrostu, w regeneracji organizmu, wchodzi w skład kolagenu.
  • Walina: odgrywa ważną rolę w koordynacji mięśniowej oraz w funkcjonowaniu mózgu, wspomaga proces regeneracji niektórych tkanek.
  • Asparagina: nie jest aminokwasem niezbędnym, ale ma bardzo korzystny wpływ na zdrowie, ponieważ  jej niedobór wpływa na układ nerwowy, powodując silne bóle głowy czy wzrost pobudliwości. Poza tym, używa się jej w leczeniu chorób typu Alzheimer, zaburzeniach układu nerwowego (niepokój, lęk, bezsenność), czy zaburzeniach metabolicznych. Jest również bardzo użyteczna dla sportowców, ponieważ pomaga zwalczyć zmęczenie.
  • Tyrozyna: choć nie jest aminokwasem niezbędnym, zwiększa odporność organizmu na stres fizyczny i emocjonalny, chroni przed działaniem wolnych rodników, poprawia nastrój, pamięć i metabolizm.
Materiały prasowe
Podziel się
  • Kwas glutaminowy: jest jednym z najważniejszych neuroprzekaźników w mózgu i rdzeniu kręgowym. Wśród spełnianych przez niego funkcji można wyróżnić wzmacnianie impulsów nerwowych w centralnym systemie nerwowym, przemiana w GABA (kwas gamma-aminobutanowy), udział w transporcie potasu przez barierę krew-mózg, a także zmniejszanie toksyczności amoniaku podczas odbierania atomów azotu (odtruwa mózg z amoniaku). Używa się go również w leczeniu padaczki, niedorozwoju umysłowego, wrzodów i dystrofii mięśniowej.

  • Glicyna: opóźnia zwyrodnienia mięśni, bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych, kwasów żółciowych oraz innych kwasów endogennych, przyspiesza gojenie i regenerację po urazach, jest niezbędna do właściwego funkcjonownia centralnego ośrodka nerwowego, może także zapobiegać atakom epilepsji działając jako neurotransmitor hamujący.
  • Cysteina: zawiera siarkę, bierze udział w tworzeniu skóry, uczestnicząc w syntezie kolagenu, wspomagając w ten sposób jej elastyczność i strukturę. Chroni organizm przed wolnymi rodnikami produkowanymi przez promieniowanie oraz umożliwia prawidłowe działanie białych krwinek.
  • Alanina: stanowi część witaminy B5 oraz koenzymu A (istotny katalizator organiczny). Jest jednym z aminokwasów najczęściej używanych w syntezie białek, wspomaga przemianę cukrów i kwasów organicznych, hamuje lub redukuje neurotransmisję w mózgu, stymuluje produkcję białek układu odpornościowego (przeciwciał), a także wspomaga wyrównanie poziomu glukozy we krwi u osób cierpiących na hipoglikemię.
  • Prolina: jest użyteczna dla wzmacniania stawów i ścięgien, zapobiega zapaleniom stawów, utrzymując je w dobrym stanie.
  • Seryna: to ważny środek nawilżający skórę, jest niezbędna dla właściwego metabolizmu tłuszczy i kwasów tłuszczowych.  Stanowi część osłony mielinowej chroniącej włókna nerwowe. Jest także ważna dla funkcjonowania DNA i RNA oraz tworzenia komórek, a także wspomagania produkcji immunoglobuliny i przeciwciał.
WP

Czarny czosnek JULEKO zawiera również 22 związki jonowe i 9 związków niejonowych lub nisko jonowych.

Właściwości czarnego czosnku

Badania wykazują silny wzrost całkowitej liczby przeciwutleniaczy powstających w czasie procesu wytwarzania czarnego czosnku, kiedy to dochodzi czasami nawet do ich pięciokrotnego zwiększenia w porównaniu z liczbą przeciwutleniaczy zawartych w czosnku świeżym. Zwiększona jest też liczba polifenoli i flawonidów obecnych w czarnym czosnku, a wspomniane związki są utożsamiane z jego właściwościami antyoksydacyjnymi.

Składniki wymienione w składzie czarnego czosnku, a związane z jego właściwościami prozdrowotnymi, to m.in.:

  • Związki siarkoorganiczne i fenolowe: są w głównej mierze odpowiedzialne za korzystne właściwości czarnego czosnku, m.in. bakteriobójcze, antyseptyczne, krążeniowe, nadciśnieniowe, wykrztuśne, moczopędne, trawienne i antyoksydacyjne.
  • S-allilocysteina, związki siarkoorganiczne, fenolowe, flawonidy czy pochodne tetrahydro- β-karbonylu- im przypisywane są właściwości antyoksydacyjne.
  • Kwas jabłkowy: używa się go w leczeniu osób z syndromem chronicznego zmęczenia i fibromialgii, która powoduje silny ból mięśni i ścięgien. Odnawia siły witalne, poprawia funkcjonowanie mięśni, jak również sprawność umysłową. Dodatkowo, znajduje zastosowanie w poprawie działania funkcji trawiennych oraz jako środek antyseptyczny.
  • Glukozamina β-D-glukozamina: wykorzystywana jest przy wspomaganiu leczenia choroby zwyrodnieniowej stawów.
Black garlic bulb with cross section showing black cloves 123RF
Podziel się
WP
  • Rafinoza, izomaltotrioza, maltozyloglukoza: rafinoza spełnia funkcje energetyczne w organizmie, przez co jest właśnie tak ważna.

  • Nor-harman: posiada właściwości antymutagenne i antygenotoksyczne.
  • Kwas 3-Aminopropanosulfonowy: związek podobny do tauryny, którego używa się w leczeniu choroby Alzheimera.
  • Sulfotlenek metylocysteiny : właściwości antyoksydaycjne czarnego czosnku są przypisywane związkom takim jak S-allilocysteina, związki siarkoorganiczne, fenolowe, flawonidy czy pochodne tetrahydro-β-karbonylków.
  • Glicerofosfocholina: znajduje zastosowanie w leczeniu choroby Alzheimera, jako że dzięki temu związkowi zwiększa się ilość acetylocholiny w mózgu, odpowiedzialnej za zdolność zapamiętywania oraz uczenia się.
  • Skwalen: jest molekułą wchodzącą w sposób naturalny w skład naszych tkanek, co pozbawia go efektu toksycznego oraz niweluje możliwość jakiegokolwiek odrzucenia. Na tej podstawie, jego działanie antyoksydacyjne, pobudzanie układu odpornościowego oraz zdolność wiązania tlenu pomagają nam poprawić jakość życia w różnych aspektach zdrowotnych.

Zalecenia i przeciwwskazania

Najlepiej jeść 1-2 ząbki ekologicznego czarnego czosnku dziennie na surowo lub jako dodatek do przyrządzanych potraw. Są polecane zarówno najmłodszym, jak i seniorom. Dzięki swym właściwościom dostarczają do organizmu cenne składniki, w tym szereg aminokwasów oraz przeciwutleniaczy. Główek i ząbków czarnego czosnku nie powinny spożywać osoby uczulone na składniki zawarte w produkcie (głównie allinazę).

Więcej inspirujących porad znajdziesz w magazynie "Żyj naturalnie".

Chcesz się pochwalić swoimi kulinarnymi osiągnięciami? Masz ciekawy przepis? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

WP
Polub WP Kuchnia
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP