Polacy jedzą więcej owoców i warzyw
W ciągu ostatnich kilku lat zmieniły się zwyczaje żywieniowe Polaków. Jak wynika z raportu przeprowadzonego przez Millward Brown, blisko połowa ankietowanych deklaruje, że spożywa znacznie więcej warzyw i owoców niż 5 lat temu. Co ciekawe, ponad 3/4 respondentów twierdzi, że najczęściej kupuje je w sklepach wielkopowierzchniowych.
To zmiana diety, dla większości Polaków biorących udział w badaniu "Warzywa i owoce - preferencje, zakupy i konsumpcja" przeprowadzonym w lipcu tego roku, ma największy wpływ na wzrost konsumpcji warzyw i owoców. Świadczy to o zwiększeniu świadomości społeczeństwa w kwestii wpływu nawyków żywieniowych na zdrowie. Nie bez znaczenia dla ankietowanych jest też łatwiejszy dostęp do świeżych warzyw i owoców oraz poszerzenie ich oferty w sklepach.
Polacy są coraz bardziej świadomi tego, jak ważna jest obecność warzyw i owoców w codziennej diecie, dlatego chętniej po nie sięgają. Blisko 90 proc. ankietowanych deklaruje, że je owoce codziennie lub częściej. Analogicznej odpowiedzi w przypadku warzyw udzieliło 82 proc. badanych.
Z naszego badania wynika, że zdecydowana większość Polaków spożywa warzywa lub owoce przynajmniej raz dziennie. Cieszyć powinien fakt, że Polacy zdają sobie sprawę z tego jak istotny wpływ na ich zdrowie ma odpowiednio zbilansowany jadłospis - komentuje Michał Kluczek, koordynator badania z Millward Brown.
Gdzie po warzywa i owoce?
Najważniejszym kryterium, jakim kierują się Polacy przy zakupie warzyw i owoców, jest ich świeżość -– tak odpowiedziało aż 96 proc. uczestników badania. Duże znaczenie ma jednak także pochodzenie produktów. Ponad 3/4 respondentów twierdzi, że owoce i warzywa najczęściej kupuje w supermarketach. Pozostała część badanych jako miejsce zakupu tych produktów wskazała sklepy osiedlowe oraz targi.
Na czele rankingu najczęściej konsumowanych owoców w Polsce uplasowało się jabłko (77 proc. odpowiedzi). Najpopularniejszym warzywem okazał się natomiast pomidor (ponad połowa ankietowanych ma go na liście zakupów spożywczych).
Badania potwierdzają, że świeżość i najwyższa jakoś produktów są dla Polaków najważniejsze. Na przeciw tym potrzebom konsumentów wychodzą właściciele sklepów, współpracując z polskimi dostawcami.
W kuchni nie eksperymentujemy
Polacy są ostrożni w próbowaniu nowych smaków – w ciągu ostatnich sześciu miesięcy aż 82 proc. ankietowanych nie spróbowało nieznanego warzywa, a 3/4 osób owocu. Najczęściej powstrzymywała ich przed tym obawa, że nowy smak nie będzie im odpowiadał (tak twierdzi 1/3 respondentów). Brak wiedzy na temat produktu czy pomysłu na jego wykorzystanie w kuchni to kolejne czynniki zniechęcające Polaków do eksperymentowania. Najczęściej wskazywane warzywa, które badani wprowadzili do swojej kuchni w ostatnim czasie to bakłażan, batat i szparag, natomiast owoce to granat, awokado, liczi i mango.
Badania przeprowadzono przez Millward Brown na zlecenie Intermarché.
mp/WP Kuchnia