Najlepsze z najlepszych
Firma Interbrand opublikowała ranking stu najbardziej wartościowych marek świata. W "Best Global Brands" znalazły się także te, które znają wszyscy miłośnicy jedzenia i picia. Zobaczcie, co się liczy na świecie!
Ranking najcenniejszych marek opracowywany jest na podstawie skomplikowanych wyliczeń. Jego autorzy uwzględniają takie kryteria jak pozycja rynkowa, ocena kadry zarządzającej, a także oczekiwania klientów. W tym roku ścisłą czołówkę zdominowały amerykańskie znaki towarowe (w sumie było ich aż 49). Oszacowano, że łączna wartość wszystkich stu marek wynosi ok. 1,2 biliona dolarów. Blisko 220 miliardów dolarów należy do branży (mówiąc ogólnie) spożywczej.
W pierwszej dziesiątce znalazły się dwie znane marki. Na szczycie oczywiście Coca-Cola, która pierwsze miejsce zajmuje niezmiennie od 9 lat. Tym razem jej wartość (w stosunku do ubiegłorocznej) wzrosła o 2 proc. i wyniosła 70,5 miliardów dolarów. Pozycja szósta przypadła sieci McDonald's. To zdecydowany lider wśród restauracji wyceniany na blisko 33,6 mld. dolarów.
W drugiej dziesiątce nie uplasowały się żadne marki spożywcze. Dopiero na pozycji 23., z wynikiem 14 mld. dolarów, znalazło się Pepsi. Dla twórców rankingu nie jest to jednak zaskoczeniem, ponieważ w minionym roku firma zajmowała dokładnie to samo miejsce. Na miejscu 27. (o dwa oczka niżej niż w ubiegłym roku) znaleźć można Nescafé - markę wycenianą na 12,75 mld. dolarów.
Producent piwa Budweiser utrzymał swoją ubiegłoroczną pozycję i figuruje na miejscu 30. z wynikiem finansowym na poziomie 12,25 mld. dolarów. Zaledwie 5 punktów za nim uplasował się Kellog's. I chociaż ich płatki kukurydziane odnotowały aż 6 proc. wzrost sprzedaży, to wynik 11 mld. dolarów spowodował, że firma straciła jedno oczko w tegorocznym rankingu.
Kolejnym liderem w branży spożywczej okazał się Heinz, który zajął miejsce 46. Wartość tej marki wyniosła 7,5 mld. dolarów, czyli o 4 proc. więcej niż w roku poprzednim. Dzięki temu firma mogła podskoczyć w rankingu z miejsca 48. Później mamy prawdziwy wysyp marek. Lokata 57. należy do Nestle (6,5 mld. dolarów), potem na 58. jest Danone (6,36 mld. dolarów), na 60. znalazła się KFC (5,8 mld. dolarów).
Miejsce 61. zajęła, pojawiająca się po raz pierwszy w zestawieniu, marka należąca do koncernu Coca-Cola, czyli Sprite (5,77 mld. dolarów). Wśród alkoholi, na pozycji 78., króluje i debiutuje Jack Daniels (4,03 mld. dolarów), a zaraz za nim jest szampan Möet & Chandon (4,02 mld. dolarów).
Lubiana także w Polsce Pizza Hut musiała zadowolić się miejscem 83. Restauracja wypadła o cztery oczka gorzej niż w poprzednim rankingu (3,97 mld. dolarów). Tymczasem na pozycji 85. kolejna marka alkoholu, czyli debiutująca meksykańska Corona Extra (blisko 3,85 mld. dolarów), a dopiero cztery oczka za nią - Smirnoff, który spadł z lokaty 84 (3,62 mld. dolarów).
Na miejscu 92. jest Johnnie Walker (debiutujący z kwotą prawie 3,56 mld. dolarów), a za nim Heineken (także po raz pierwszy na liście z sumą niemal 3,52 mld. dolarów). W końcówce rankingu znalazły się: na pozycji 97. sieć kafeterii Starbuck's (3,34 mld dolarów) i na 99. - producent zup Campbell's (3,24 mld. dolarów). Warto dodać, że w tym roku z zestawienia wypadły tak znane marki jak Wrigley, czy Burger King.
qk