Rarytasy na wysokościach
Podniebna restauracja może być naprawdę wyjątkowa, jeśli tylko wybraliśmy odpowiednią linię lotniczą i zapłaciliśmy za bilet odpowiednio dużo. Bo to właśnie od linii, trasy i klasy jaką lecimy, zależy co i w jaki sposób zostanie nam podane w samolocie. Czasami musimy obejść się smakiem.
Tanie linie lotnicze
W tanich liniach lotniczych, którymi najczęściej podróżują Polacy w obrębie Europy, posiłki oraz napoje nie są wliczone w cenę biletu. Krótko mówiąc, nie dostaniemy darmowego smakołyku. Nie oznacza to jednak, że podczas lotu pasażerowie skazani są na burczenie w brzuchu.
- Wizz Air jest niskokosztową i niskotaryfową linią lotniczą, dlatego ceny biletów nie zawierają serwowania posiłków podczas lotu. Jednak pasażerowie już kilka minut po starcie mogą kupować napoje i jedzenie w Wizz Café - mówi Balazs Varro, Corporate Communications Manager w Wizz Air. - W trakcie porannych lotów proponujemy kawę i croissant, a w porze lunchowej - kanapki i ciepłe napoje. W trakcie lotu pasażerowie mogą zawsze kupić przekąski, np. batoniki, a także coś do picia. Wszystkie oferowane produkty są znanych marek o wysokiej jakości.
W płatnym bufecie można płacić kartą lub gotówką. Jeśli samolot leci z Polski lub do Polski, można płacić w złotówkach, euro lub innej walucie.
Loty rejsowe
Lecąc liniami rejsowymi, zawsze można liczyć na posiłek. Nie zawsze jest on jednak taki sam. Na krótkiej, krajowej trasie może być to batonik i kawa. Lecą dalej, można liczyć na coś ciepłego, bowiem posiłki uzależnione są od trasy, godziny wylotu i godziny lądowania. W zależności od tych czynników serwowane może być lekkie lub pełne śniadanie, przekąski, lunch, pełny obiad lub kolacja.
- Na pokładach menu zmienia się w zależności od typu rejsu: co tydzień na rejsach średniego zasięgu lub co miesiąc na rejsach długodystansowych – informuje Leszek Chorzewski, rzecznik prasowy PLL LOT.
Lecąc różnymi liniami, na trasie do Warszawa – Londyn, można spodziewać się np. pełnoziarnistej bułki z sałatą, plastrami pieczonego schabu i korniszona. Jeśli lot jest dłuższy, w menu bywają pierożki, makaron z mięsem, ryż z kurczakiem i brokułami, ziemniaki z mięsem w sosie z fasolką szparagową. Na długich trasach transkontynentalnych pasażerom serwowane są dwa posiłki – śniadanie lub kolacja w zależności od godziny wylotu oraz obiad. Przez cały czas trwania lotu w liniach rejsowych można prosić o napoje odświeżające, głównie wodę i soki. Na niektórych trasach serwowany jest alkohol. Może się zdarzyć, że będziemy musieli za niego zapłacić.
Pasażerowie, którym często zdarza się latać między Europą na USA, narzekają na mały wybór, małe porcje i pogorszenie jakości posiłków. Niska jakość jedzenia to często wynik polityki linii lotniczych, które za wszelką cenę starają się obniżyć koszty funkcjonowania. Ale nie tylko na pasażerach oszczędzają linie lotnicze. Financial Times ujawnił, że zarząd jednej z brytyjskich linii lotniczych postanowił zaoszczędzić na posiłkach swoich pracowników. Obliczono, że tańsze o 20 proc. porcje dla pilotów i stewardess to dla firmy zysk 140 mln funtów rocznie. Natomiast jedna z amerykańskich linii lotniczych rezygnując z oliwek w serwowanych na pokładzie sałatkach, zaoszczędziła 500 tys. dolarów rocznie.
Komu gotują szefowie kuchni?
Osoby, które wykupiły bilet w klasie biznes lub w klasie pierwszej, mogą w samolocie niemal każdej linii na świecie poczuć się jak w najlepszej restauracji. To dla nich przygotowywane jest specjalne menu. Wybór może być zadowalający. W menu jest kilka przystawek, dań głównych i deserów. Wszystkie serwowane są na zastawie ceramicznej.
- Autorem menu w naszych liniach jest Robert Sowa – mówi Leszek Chorzewski. - Koncepcja menu jest tworzona przez LOT oraz kucharza, realizacją zajmuje się LOT Catering. W karcie dań, która funkcjonuje od września 2011 roku, wśród przystawek jest pieczona pierś z kaczki z konfiturą porzeczkową i piklami, pstrąg wędzony z jajami przepiórczymi i musem chrzanowym, ser Camembert z marynowaną gruszką i konfiturą porzeczkową podany z krakersami czy plastry kindziuka podane ze szparagami i marynowanymi borowikami. Dania główne to do wyboru: pieczony łosoś podany na puree ziemniaczano – selerowym z sosem z zielonego groszku i bekonu oraz z fasolką szparagową lub polędwiczki wieprzowe z grilla w sosie porzeczkowym z marynowaną dynią i ziemniakami albo też pieczona kaczka na puree z selera podana z gruszką z pikantnymi warzywami sezonowymi.
Na niektórych trasach, nie tylko w klasie pierwszej i biznes, pasażerowie mają możliwość wybrania rodzaju posiłku. Mogą to być posiłki wegetariańskie, bezglutenowe, dziecięce, koszerne, dla niemowląt. Rodzaj dania wybiera się podczas rezerwacji biletu. Czasami jest to możliwe na początku lotu. Niektórzy doświadczeni pasażerowie doradzają, by robić to zawsze, ponieważ posiłki specjalne są zawsze smaczniejsze od przygotowanych hurtowo.
Loty czarterowe
Zdarza się, choć nie jest to regułą, że np. lecąc na wakacje do Turcji czy Egiptu lotem czarterowym, również zostanie zaserwowany nam posiłek. Zwykle jest to kawa lub herbata oraz drobna przekąska, którą może być np. kanapka. Zdarza się, że linia, która wiezie wczasowiczów, zaskakuje ich serwując posiłek na ciepło.
ml/mmch