Trwa ładowanie...
17 czerwca 2009, 09:32

17 lat Mcburgera w Polsce

Placówki McDonald`sa wtopiły się w scenerię większych polskich miast już na tyle, że większości z nas wydaje się, że były tu zawsze. Tymczasem polski McDonald`s właśnie dziś obchodzi swoją 17 rocznicę.

17 lat Mcburgera w PolsceŹródło: archiwum, fot: archiwum
d4g1x3w
d4g1x3w

Placówki McDonald`sa wtopiły się w scenerię większych polskich miast już na tyle, że wielu nas wydaje się, że były tu zawsze. Tymczasem polski McDonald`s właśnie dziś obchodzi swoją 17 rocznicę.

Charakterystyczne logo, które na przełomie lat 80 i 90 znane było Polakom tylko z filmów - pojawiło się po raz pierwszy w naszym kraju 17 czerwca 1992 roku. Lokal powstał w Warszawie na skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej i kosztował milion dolarów.

Dla Polaków był jednak nie tylko nową „hamburgerownią", lecz symbolem zmian, normalności, powiewem z Zachodu, drzwiami do wielkiego świata. Nic więc dziwnego, że warszawiacy, chcąc poczuć smak kapitalizmu, ustawili się po słynnego hamburgera w kolejce przypominającej niedawne czasy PRL-u i walkę o przedświąteczną szynkę.

Ten głód nowości sprawił, że Polacy ustanowili rekord świata. 45 tysięcy klientów wykonał 13 304 zamówienia. Lokalu strzegli ochroniarze, a specjalnie wyszkoleni pracownicy sieci uwijali się jak w ukropie.

Słynny BigMac kosztował 17 czerwca 1992 roku 25 tysięcy złotych i trzeba było na niego czekać ok. 3 minut. Mało kto wiedział, że składa się na niego niemieckie mięso a dodatkowe frytki pochodzą z Rosji.

d4g1x3w

Przez ostatnie 17 lat menu McDonald`sa bardzo się rozszerzyło. Oprócz „zwykłego" Big Maca możemy zjeść wariant kurczakowy czy rybny, nie licząc ciastek, soków, lodów i deserów. Sieć fastfoodów dba również o najmłodszych konsumentów, wiedząc doskonale, że „czym skorupka za młodu nasiąknie...".

McDonald`s ma dziś tylu zwolenników, co przeciwników. Jedni cenią sobie szybkość i dostępność jedzenia, które nie sprawi przykrej niespodzianki, bo zawsze smakuje tak samo, inni krytykują „plastikowe" bułki i kotlety za ich szkodliwość i korporacyjną dominację.

Mimo coraz głośniejszych głosów bojkotujących „fastfoodziarnie", liczba lokali na całym świecie wciąż rośnie. W Polsce jest ich już ponad dwieście i z każdym rokiem liczba ta się powiększa. McDonald`s stał się nie tylko najbardziej znaną siecią produkującą szybkie dania na wynos, lecz symbolem konsumpcyjnego, żyjącego w biegu społeczeństwa, które ulega coraz większej „makdonaldyzacji".

d4g1x3w
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4g1x3w
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj