Reguła 5 sekund, czyli czy można jeść z podłogi
Żartobliwa teoria głosząca, że jedzenie, które nie leżało na podłodze dłużej niż 5 sekund, wciąż nadaje się do konsumpcji ma pewne podstawy naukowe – twierdzą badacze z Uniwersytetu Aston w Wielkiej Brytanii.
Żartobliwa teoria głosząca, że jedzenie, które nie leżało na podłodze dłużej niż 5 sekund, wciąż nadaje się do konsumpcji, ma pewne podstawy naukowe – twierdzą badacze z Uniwersytetu Aston w Wielkiej Brytanii.
Z badań wynika, że w ciągu 5 sekund niewiele zarazków może dostać się na upuszczone na podłogę jedzenie, choć wszystko zależy od rodzaju nawierzchni, konsystencji potrawy i typu bakterii znajdujących się w pobliżu.
Profesor mikrobiologii Anthony Hilton i jego studenci z Uniwersytetu Aston przeprowadzili kilka eksperymentów, które miały na celu sprawdzenie, jak dużo bakterii przeniknie na powierzchnię różnego rodzaju jedzenia w zależności od czasu, który upłynął od momentu upuszczenia oraz typu nawierzchni.
Pod lupę wzięto pałeczki okrężnicy (Escherichia Coli)
i gronkowca złocistego (Staphylococcus aureus). Jeśli chodzi o rodzaje jedzenia, testowano upadające tosty, makarony, herbatniki i lepkie słodycze, które leżały od 3 do 30 sekund na różnych rodzajach nawierzchni: dywanie, podłodze laminowanej i płytkach podłogowych.
Okazało się, że najbezpieczniej jeść z dywanu. Należy natomiast unikać konsumowania produktów, które leżały na podłodze laminowanej i płytkach podłogowych, szczególnie, gdy zaliczają się one do kategorii wilgotnych i znajdowały się na podłodze dłużej niż 5 sekund. Dowiedziono, że czas jest istotnym czynnikiem korelującym z ilością nagromadzonych bakterii. Im dłużej leżało, tym większe ryzyko.
Naukowcy zapytali dodatkowo grupę ludzi, czy w swoim życiu stosują się do zasady pięciu sekund i czy zdarzyło im się zjeść coś z podłogi.
Wyniki pokazały, że aż 87 proc. badanych osób przyznaje się do konsumpcji jedzenia, które spadło na podłogę, przy czym ponad połowę z nich stanowią kobiety. Większość badanych przestrzega także reguły pięciu sekund. (PAP)
ooo/ ula/