ycipk-19we3x
kuchenne nowości

Słodkie ziemniaki - zdrowsze od zwykłych

Bataty albo pataty, czyli słodkie ziemniaki, dopiero zyskują popularność w naszym kraju, choć nie wydaje się, żeby Polacy zaczęli sięgać po nie chętniej niż po zwykłe ziemniaki. A szkoda, bo ich pomarańczowe korzenie to jedne z najbardziej pożywnych i zdrowych warzyw.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Słodkie ziemniaki - zdrowsze od zwykłych
(Thinkstock, Fot: Thinkstock)
ycipk-19we3x

Słodkie ziemniaki były uprawiane już przez Inków i Majów. Do Europy dotarły dopiero w XVI wieku, jednak nigdy nie zyskały tu dużej popularności. W Polsce do niedawna były zupełnie nieznane, teraz można je dostać głównie w dobrze zaopatrzonych supermarketach i w sklepach ze zdrową żywnością.

Pełne witamin i bez tłuszczu

Najpopularniejsze odmiany batatów to te z pomarańczową albo czerwonawą skórką. Są słodkie w smaku, miękkie i delikatne. I znacznie zdrowsze od zwykłych ziemniaków. 100 gramów batatów zawiera około 85 kalorii. Taka ilość zaspokaja też... w 500 proc. dzienne zapotrzebowanie na witaminę A (beta-karoten), w ponad 50 proc. na witaminę C i więcej niż w 10 proc. na błonnik. W batatach znajdziemy dużo białka o właściwościach antyoksydacyjnych, witaminę B6 (chroni przed chorobami serca), a także cenne dla zdrowia pierwiastki – żelazo, potas, mangan, miedź.

ycipk-19we3x

Co ważne, w batatach siedzą enzymy, które rozkładają skrobię do cukrów, dzięki czemu jej ilość jest praktycznie zerowa. Słodkie ziemniaki zawierają także działający przeciwnowotworowo kwas chlorogenowy, luteinę, zeaksantynę chroniącą przed rakiem i chorobami oczu oraz sterole roślinne zmniejszające stężenie złego cholesterolu. Bataty praktycznie nie mają tłuszczu. Powinny po nie sięgać przede wszystkim osoby z nowotworami jelita cienkiego czy okrężnicy i z chorobami układu krążenia oraz płuc (zwłaszcza palacze). Bataty chronią przez astmą, osteoporozą, wzmacniają odporność.

Jak przechowywać i gotować?

Kupując bataty, wybierajmy tylko te jędrne, o gładkiej, suchej skórce pozbawionej pęknięć i obtłuczeń. Warto wiedzieć, że słodkie ziemniaki zaczynają psuć się od czubków. Gdy już je kupimy, przechowujmy je w ciemnym i chłodnym miejscu, ale nie w lodówce – optymalna temperatura to 12 stopni. Ważne, aby nie przetrzymywać ich dłużej niż przez miesiąc. Jeśli je ugotujemy, możemy je zamrozić.

Przed pieczeniem słodkie ziemniaki – jeszcze nieobrane – należy porządnie wyszorować. Jeżeli zamierzamy pokroić je w kostkę, możemy usunąć z nich skórkę (pamiętajmy jednak, że z nią są najzdrowsze). Żeby upiec bataty w całości, należy rozgrzać piekarnik do 220 stopni. Każdy ziemniak trzeba nakłuć nożem albo widelcem w paru miejscach. Następnie bataty układa się na blaszce (najlepiej wyłożonej papierem do pieczenia). Należy piec je przez około godzinę, aż będą bardzo miękkie.

ycipk-19we3x

Wytrawnie lub na słodko

Upieczone bataty przed podaniem należy przekroić na pół lub utłuc na purée, najlepiej z masłem. Można przygotować je z gruszkami, jabłkami, sokiem pomarańczowym lub syropem klonowym. Purée z batatów będzie bardzo smaczne, jeżeli połączymy je z pieczonym czosnkiem, solą i pieprzem. Słodkie ziemniaki zyskają ciekawszy smak, gdy dodamy do nich również sok z limonki lub posiekaną świeżą kolendrę. Bataty podawajmy jako dodatek do dania głównego albo na deser (właśnie z syropem klonowym).

Oto parę przepisów z batatami:

Bataty kandyzowane imbirem

ycipk-19we3x

Składniki: 45 dag słodkich ziemniaków obranych i pokrojonych na kawałki, 2 łyżki miodu, 1,5 łyżki oleju, po pół łyżeczki tartego świeżego imbiru i startej skórki z cytryny, ćwierć łyżeczki soli.

Wykonanie: miód i olej podgrzewać w teflonowym garnku przez około minutę na średnim ogniu aż zaczną wrzeć. Dodać słodkie ziemniaki, przykryć i smażyć na małym ogniu przez 5 minut, aż zaczną puszczać sok. Dodać skórkę z cytryny i imbir. Dusić pod przykryciem jeszcze przez 10-15 minut. Batatów nie należy rozgotowywać – powinny być twardawe, ale ugotowane. Zdjąć pokrywkę, dodać sól i dusić na dość dużym ogniu przez ok. 5 minut, aż bataty pokryją się glazurą.

Pudding kokosowy ze słodkich ziemniaków

Składniki: 2 średnie słodkie ziemniaki (obrane i starte), 350 ml odtłuszczonego, zagęszczonego mleka z puszki, pół szklanki wiórków kokosowych, 4 białka z dużych jajek (lekko ubite), 2 łyżki oleju, pół szklanki brązowego cukru, 2 łyżki skoncentrowanego soku pomarańczowego, po pół łyżeczki mielonego imbiru, mielonych goździków, mielonego ziela angielskiego i soli, duże jajko (lekko ubite).

ycipk-19we3x

Wykonanie: rozgrzać piekarnik do 180 stopni. Formę do pieczenia o objętości 2 litrów spryskać olejem w sprayu albo wyłożyć papierem. W dużej misce starannie utrzeć mikserem słodkie ziemniaki, zagęszczone mleko, olej, brązowy cukier, sok pomarańczowy, imbir, goździki, ziele angielskie, sól, jajko i białka. Wlać do formy, przykryć folią aluminiową. Piec przez półtorej godziny. Posypać wiórkami kokosowymi. Odkryć i piec, aż pudding się zsiądzie, a wiórki się przyrumienią.

Pieczone frytki z batatów

Składniki: 45 dag słodkich ziemniaków, obranych i pokrojonych na frytki, łyżka oleju, po ćwierć łyżeczki soli i czarnego pieprzu.

Wykonanie: rozgrzać piekarnik do 220 stopni. Lekko spryskać blachę olejem w sprayu albo wyłożyć papierem do pieczenia. Włożyć ziemniaki do dużej miski. Wlać olej. Wsypać sól i pieprz, wymieszać, żeby ziemniaki dokładnie pokryły się olejem, solą i pieprzem. Ułożyć w jednej warstwie na blaszce. Piec przez ok. 10 minut, aż frytki będą miękkie i lekko przyrumienione.

ycipk-19we3x

Ewa Podsiadły-Natorska/mmch/kuchnia.wp.pl

Przy pisaniu artykułu korzystałam z książki „Potęga warzyw”, pod red. Jacka Fronczaka, wyd. Reader’s Digest, Warszawa 2005

Polub WP Kuchnia
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-19we3x

ycipk-19we3x
ycipk-19we3x