Trwa ładowanie...

Czy Polacy jedzą oczami?

Jedzenie pełni dziś szereg nowych funkcji. Dla wielu, poza zaspokojeniem głodu, jest także rozwiązaniem potrzeb psychospołecznych. Część z nas poszukuje przyjemności z jego wyglądu. Z biegiem czasu, rozwojem i zmianą trendów zmieniają się także nasze oczekiwania względem żywności. Czy oznaczenia eko są dla nas ważne? Czy akceptujemy białko owadzie w swojej diecie? Czy opakowanie zachęca nas do zakupu? Odpowiedzi znajdziemy w badaniu konsumenckim "Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków".

Rodzinna kolacjaRodzinna kolacjaŹródło: Adobe Stock, fot: Alexey Tulenkov
d1pncci
d1pncci

Czy zwracamy uwagę na wygląd produktów spożywczych? Zdecydowanie! Biorąc pod uwagę kwestie pozacenowe, wygląd jedzenia i opakowanie produktu spożywczego plasują się zazwyczaj w czołówce czynników decydujących o wyborze żywności, mówi najnowszy raport przygotowany na zlecenie agencji Od kuchni przez ARC Rynek i Opinia.

Ważny jest dla nas również wygląd potraw, na które decydujemy się podczas wyjścia do restauracji. Zarówno w kwestii jedzenia na miejscu, czy z dowozem – większość z nas zwraca uwagę na prezentację dań czy zdjęcia w menu. Podobnie w sklepach, gdy stajemy przed wyborem zakupu konkretnego produktu spożywczego, ¾ z nas zwraca uwagę na wygląd opakowań, które wielu rzeczywiście zachęca do zakupu. Dla blisko połowy z nas atrakcyjny wygląd jest również oznaką, że mamy do czynienia z produktem premium. 

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Domowa restauracja: Majówkowy grill z pomysłem

Prawie połowa respondentów (49 proc.) wskazała, że od czasu do czasu kupują produkty spożywcze tylko dlatego, że spodobały im się wizualnie, zaś aż 17 proc. robi to często! Nie mamy więc złudzeń, że estetyka i dbałość o wygląd produktów marek spożywczych jest dziś kluczowa dla producentów i sprzedawców – komentuje Magda Malutko, CEO agencji Od kuchni i pomysłodawczyni projektu Food and Design, w ramach którego zrealizowano badanie konsumenckie.

d1pncci

Rola jedzenia w życiu Polaków

Jedzenie służy nam dziś do czegoś więcej niż tylko do zaspokojenia głodu. Wielu upatruje w jedzeniu zaspokojenia potrzeb psychospołecznych oraz po prostu – przyjemności. Co ciekawe, przyjemności w jedzeniu poszukują częściej kobiety niż mężczyźni (22,1 proc do 15,6 proc.). Z kolei nawet częściej niż jedna na pięć osób jedzeniem zabija nudę. Wielu z nas poszukuje także nowych doświadczeń związanych z jedzeniem (28 proc.). 

Trendy w żywieniu 

Wraz z rosnącą świadomością na temat zdrowego trybu życia oraz rozwojem rynku spożywczego zmienia się nasze podejście do sposobu odżywiania. Ponad ⅓ badanych (37,9 proc.) zadeklarowała, iż jest na bieżąco z trendami w żywieniu. Zdecydowanie liczą się dla nas produkty ekologiczne, wegańskie oraz bio. Na takie oznaczenia na produktach zwraca uwagę aż 55 proc. Polaków. Tutaj też prym wiodą kobiety, które na ogół, jak wynika z badania, wydają się bardziej wrażliwe na stronę wizualną jedzenia, doceniając estetycznie podane dania czy atrakcyjne opakowania.

Jednym z trendów, który obecnie rozwija się na rynku spożywczym jest białko owadzie. Larwy i robaki, jako alternatywne źródła białka w diecie, nie cieszą się powszechną akceptacją, choć nieco bardziej skłonni do korzystania z tej formy żywności są mężczyźni. Blisko 2/3 badanych definitywnie odrzuca taką możliwość. Co ciekawe, młode osoby, w przedziale 18–24 l. (37,4 proc.) oraz 25–34 l. (37,5 proc.), są zdecydowanie najbardziej otwarte na takie rozwiązanie w przyszłości. 

Cały raport "Komunikacja wizualna a decyzje zakupowe Polaków" jest dostępny do pobrania za darmo na stronie projektu Food and Design. 

d1pncci

"Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków" to badanie konsumenckie zrealizowane w ramach Food and Design, nowo powstałego, autorskiego projektu agencji Od kuchni. Celem badania było sprawdzenie, czy i w jakim stopniu wygląd bądź sposób zwizualizowania produktów spożywczych oraz opakowań jedzenia ma wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych przez klientów. Premiera raportu odbyła się 24 listopada podczas pierwszego spotkania branżowego z cyklu Food Working, realizowanego w ramach projektu Food and Design. 

Twórcy projektu podkreślają, że zrealizowane badanie to dobry początek rozwoju ich działalności i w niedalekiej przyszłości planują kolejne publikacje, tym razem koncentrując się na tematycznych e-bookach tworzonych we współpracy z ekspertami i partnerami.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d1pncci
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1pncci
Więcej tematów