Trwa ładowanie...
d1o3vaw
d1o3vaw

Soja

Soja zawiera sporo błonnika, niezbędnego dla dobrego trawienia i wspomagającego obniżanie cholesterolu. Przepisy z soją 123
Soja zawiera sporo błonnika, niezbędnego dla dobrego trawienia i wspomagającego obniżanie cholesterolu. Przepisy z soją

Soja zdecydowanie częściej pojawia się w kuchni wegan i wegetarian niż na talerzach innych osób. Jest bogata w białko, dzięki czemu to dobry substytut mięsa. Co najważniejsze jest bardzo zdrowa, dlatego powinna zacząć gościć na naszych stołach.

Soja to roślina strączkowa, należy do rodziny bobowatych. Jest bogata w białko o wysokiej wartości biologicznej oraz zdrowe tłuszcze, witaminy i minerały. Ziarna soi zawierają aż 34 proc. białka. Tłuszcze stanowią 18 proc., z czego połowa to nienasycone kwasy tłuszczowe, które zapobiegają miażdżycy naczyń krwionośnych. Soja zawiera również błonnik, niezbędny dla dobrego trawienia i wspomagający obniżanie cholesterolu.

Królowa wszystkich roślin, żółty klejnot w Chinach, mięso z pól w Japonii – tak w różnych regionach świata zwykło nazywać się soję. Popularnością cieszy się od niedawna. Pochodzi z południowo-wschodniej Azji. W Polsce praktycznie w ogóle nie jest uprawiana. Soja to roślina uznawana przez starożytnych Chińczyków za niezbędną do życia i świętą. Zupełnie inaczej wyglądała sytuacja w Europie – dopiero na początku XX wieku na Zachodzie zaczęto używać soi do czegoś więcej niż wytwarzania karmy dla zwierząt.

Na bazie nasion soi wytwarza się takie produkty, jak: olej sojowy, mączka sojowa, kasza sojowa, mleko sojowe, tofu, tempeh, miso, lecytyna, pasztety oraz inne produkty, których pierwotnie głównym składnikiem było mięso (wędliny, parówki). Preparaty z soi dodawane są do różnych przetworów, m.in. konserw mięsnych, wędlin – dodatek soi podnosi ich wartości odżywcze.

Napoje i desery sojowe to znakomita alternatywa dla osób z nietolerancją laktozy tym bardziej, że zawierają wiele wartościowych składników odżywczych. Nietolerancja laktozy to niezdolność trawienia większych ilości laktozy obecnej w mleku.

Suszone nasiona soi są ogólnie dostępne w supermarketach i sklepach ze zdrową żywnością. Soję powinno się przechowywać w szczelnym i chłodnym miejscu. Suszone ziarna soi najlepiej namoczyć przed gotowaniem, aby ułatwić ich trawienie.

Soja to powszechny alergen. Jej ziarna zawierają substancje zwane goitrogenami, które mogą zakłócać aktywność tarczycy. Soja zawiera również szczawian, dlatego osoby, które mają problem z kamieniem na nerkach powinny unikać nadmiernej jej konsumpcji.

d1o3vaw

d1o3vaw
d1o3vaw
d1o3vaw