Trwa ładowanie...

Olej sojowy - zastosowanie w kuchni i kosmetyce

Olej sojowy obniża poziom cholesterolu, chroni przed starzeniem, osteoporozą, chorobą Alzheimera. Rafinowany olej sojowy nadaje się do smażenia.

Share
Olej sojowy jest bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych
Olej sojowy jest bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowychŹródło: 123RF
dnxhlu1

Olej sojowy – właściwości i kalorie

Soja to obecnie najpopularniejsza roślina uprawna na świecie. Ta roślina strączkowa o azjatyckim rodowodzie jest niezwykle ceniona w kuchni, a dodatkowo wytwarza się z niej olej sojowy. Olej sojowy jest bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, dzięki czemu naturalnie reguluje poziom cholesterolu oraz złogów w jelitach, znacząco obniżając prawdopodobieństwo zachorowania na choroby serca, nadciśnienie tętnicze, miażdżycę czy udar mózgu.

W związku z wysoką zawartością dobrze przyswajalnej witaminy E, cenionego przeciwutleniacza, olej sojowy chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Dodatkowo usuwa je, wzmacniając układ odpornościowy, zapobiegając przedwczesnemu starzeniu się i ryzyku zapadnięcia na nowotwory. Witamina K w oleju sojowym przeciwdziała osteoporozie, stymuluje gojenie się kości, zapobiega chorobie Alzheimera, a nawet odwraca jej skutki.

dnxhlu1

Oleje to produkty bardzo kaloryczne - olej sojowy ma od 826 do 884 kalorii w 100 mililitrach. Należy spożywać je dość oszczędnie w diecie (do 2 łyżek dziennie) i używać ich zawsze zgodnie z przeznaczeniem. Soja jest silnym alergenem - z tej samej grupy, co orzeszki ziemne. Przed spożyciem oleju sojowego warto więc sprawdzić, czy nie występuje na niego alergia. Powyższa wskazówka dotyczy również używania kosmetyków z dodatkiem oleju sojowego.

Smacznego: przepis na placuszki dyniowe

Olej sojowy do smażenia – czy jest zdrowy?

Do smażenia zupełnie nie nadają się tłuszcze nierafinowane – tłoczone na zimno, z krótszym terminem przydatności do spożycia i bardzo niskim punktem dymienia (momentem, kiedy tłuszcz rozpoczyna rozpad). Punkt dymienia nierafinowanego oleju sojowego wynosi 160 st. Celsjusza, nie należy więc poddawać go obróbce cieplnej.

Czy można smażyć na oleju sojowym? Jest to dozwolone, ale do smażenia powinno się zawsze używać jedynie rafinowanego oleju sojowego, o temperaturze rozkładu kwasów tłuszczowych wynoszącej około 230 st. Celsjusza. Smaży się na dość dobrze rozgrzanym oleju sojowym (zimny wnika w potrawę) i nie wolno robić tego na wcześniej podgrzewanym tłuszczu.

dnxhlu1

Olej sojowy – zastosowanie

Ze względu na swoje właściwości zdrowotne i pielęgnacyjne olej sojowy służy do produkcji kosmetyków:

  • do cery dojrzałej (działają ochronnie przed stresem oksydacyjnym, zapobiegają uszkodzeniom komórek),
  • do skóry tłustej, trądzikowej, z łojotokiem czy przewlekłymi stanami zapalnymi,
  • do masażu.

Mydła, kremy, balsamy mleczka, pomadki do ust czy olejki na bazie oleju sojowego skutecznie opóźniają procesy starzenia się każdego typu naskórka. Dodatkowo szybko się wchłaniają, nie pozostawiając na skórze tłustej powłoki oraz chronią organizm przed nadmierną utratą wilgoci. Warto stosować kosmetyki na bazie oleju sojowego przy cerze zanieczyszczonej bądź z pierwszymi oznakami zmarszczek mimicznych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
dnxhlu1

Podziel się opinią

Share
dnxhlu1
dnxhlu1
Więcej tematów