Trwa ładowanie...
d43j1oa
d43j1oa

Ciecierzyca

Ciecierzyca może posłużyć również jako baza do wielu zup, a także jako farsz do pierogów lub krokietów. Przepisy z ciecierzycą Shutterstock

Z niej powstają m.in. falafele oraz hummus. Jako że nie zawiera glutenu, ciecierzyca jest idealna dla osób, które maja alergię na ten składnik. Ale prócz niewątpliwej wartości kulinarnej, nasiona ciecierzycy poprawiają również zdrowie naszego organizmu.

Ciecierzyca pochodzi z zachodniej Azji, ale występowała już w jadłospisie starożytnych Greków i Rzymian. Jej nasiona przypominają w smaku i wyglądzie nasiona grochu (stąd pochodzi inna nazwa – groch włoski), z tą różnicą, że ciecierzyca ma kolor bardziej jasnokremowy.
Nasiona ciecierzycy można rozetrzeć i zrobić z nich pastę, którą można posmarować kromkę chleba. W ten sam sposób można przyrządzić hummus, dodając do pasty nieco czosnku i innych przypraw.

Ciecierzyca nie zawiera glutenu, dlatego zrobiona z niej mąka jest idealną bazą do wypieków, dla osób, które mają alergię na ten składnik lub chorują na celiakię. W ten sposób można zrobić nie tylko chleb czy placki, ale również falafele, charakterystyczne dla kuchni Bliskiego Wschodu smażone kulki ciecierzycy lub bobu.

Ciecierzyca może posłużyć również jako baza do wielu zup, a także jako farsz do pierogów lub krokietów. Bez problemu można ją również dodać do sałatek i dań typu ratatouille.

Nasiona ciecierzycy mają także właściwości zdrowotne. Obniżają poziom tzw. "złego" cholesterolu, który przyczynia się do zmian miażdżycowych i chorób serca. Dodatkowo zawarty w ciecierzycy potas udrożnia naczynia krwionośne. Dzięki temu krew płynie swobodniej, a ciśnienie obniża się.

Inny aspektem ciecierzycy związanym z krwią jest leczenie niedokrwistości. To dzięki zawartości żelaza, zaleca się jej spożywanie osobom cierpiącym na anemię oraz kobietom w trakcie miesiączki.
Ciecierzyca zawiera niski indeks glikemiczny, dlatego mogą ją spożywać diabetycy, a według niektórych badań, ciecierzyca występująca w codziennej diecie może zniwelować ryzyko zachorowania na cukrzycę.

Zawarty w ciecierzycy błonnik może też pozytywnie wpływać na pracę jelit i likwidować problem zaparć. Dodatkowo dieta bogata w nasiona ciecierzycy może pomóc osobom cierpiącym na nadkwasotę czy refluks żołądkowo-przełykowy.

Niedojrzałe nasiona ciecierzycy można jeść na surowo. Dojrzałe nasiona natomiast trzeba bezwzględnie ugotować. Obie muszą jednak być namoczone w wodzie z sodą oczyszczoną przez min. 12 godzin. W przeciwnym wypadku ciecierzyca może powodować silne wzdęcia i gazy.

d43j1oa
d43j1oa
d43j1oa
d43j1oa