Trwa ładowanie...

Postna kuchnia. Zamiast mięsa wykorzystaj strączki

Dobroczynne właściwości warzyw strączkowych są powszechnie znane. Fasola, groch, ciecierzyca czy soczewica powinny pojawiać się na naszych stołach jak najczęściej. A przepisów na wykorzystanie strączków jest bardzo, bardzo wiele. Oto kilka naszych propozycji.
Share
Strączki - idealna baza na postne dania - co z nich przygotować?
Strączki - idealna baza na postne dania - co z nich przygotować?Źródło: 123RF
d4fmivm

Sałatka z fasolą

Sałatki z ugotowanych warzyw strączkowych możemy jeść zarówno na lunch, jak i na lekki obiad. Potrzebujemy: szklankę ugotowanej czerwonej fasoli, główka kapusty pekińskiej, natkę pietruszki, awokado, sok z cytryny, oliwę, cukier i sól.

Kapustę kroimy drobno, wkładamy do miski. Dodajemy fasolę i posiekaną natkę. W osobnej misce rozgniatamy awokado, dodajemy sok z cytryny, oliwę, cukier i sól. Wszystko dokładnie mieszamy i łączymy z warzywami.

d4fmivm

Zupa z soczewicy

Każde strączkowe nadaje się na pyszną zupę. W Polsce najczęściej wykorzystujemy w tym celu groch i fasolę, ale soczewica również jest w tej roli znakomita. Potrzebujemy: szklankę soczewicy, marchewkę, pietruszkę, selera, pora, cebulę, świeży imbir, suszony lubczyk, majeranek, liść laurowy, ostrą paprykę, kurkumę w proszku, oliwę, sól i pieprz.

Co przygotować z konserwowej fasoli?

Warzywa obieramy, ścieramy na tarce, pora, cebule i imbir drobno siekamy. Wszystkie warzywa podsmażamy na oliwie, dodajemy soczewicę, zioła i przyprawy. Zalewamy wszystko wodą i gotujemy, aż soczewica będzie miękka.

d4fmivm

Gulasz z ciecierzycy

Ciecierzyca to jedno z tych warzyw strączkowych, które zaczynają zyskiwać popularność. Wykorzystać ją możemy na wiele sposobów, ale duszenia z warzywami jest jednym z najlepszych. Składniki: dwie szklanki ugotowanej ciecierzycy, dwie marchewki, szklanka ryżu, dwie cebule czerwone, czosnek, kilka pieczarek, koncentrat pomidorowy, pęczek natki pietruszki, kurkuma, majeranek, zioła prowansalskie, sól i oliwę.

Ryż gotujemy w osolonym wrzątku. Cebulę drobno kroimy i szklimy w oliwie. Dodajemy pokrojone w kostkę warzywa, ciecierzycę, pieczarki, koncentrat i przyprawy. Zalewamy małą ilością wody i dusimy, aż warzywa zmiękną. Gdy już będą miękkie, dodajemy ryż i posiekaną natkę. Gotujemy jeszcze kilka minut i podajemy od razu.

Burgery z soczewicy

Soczewica bardzo często wykorzystywana jest do przyrządzania przeróżnego rodzaju kotletów, pulpetów czy burgerów. Nadaje się do tego idealnie. Potrzebujemy: szklankę soczewicy, kaszę jaglaną, mąkę, cebulę, natkę pietruszki, pieprz, sól, bulion warzywny.

d4fmivm

Kaszę i soczewicę gotujemy w bulionie do miękkości. Odcedzamy i studzimy. Do masy dodajemy mąkę, posiekaną cebulę i natkę, doprawiamy wszystko do smaku, formujemy burgery i pieczemy je około 15-20 minut w piekarniku nagrzanym do 170 stopni C.

Ciastka z czerwoną fasolą

Warzywa strączkowe nadają się do przygotowywania nie tylko dań wytrawnych, ale również ciast. Wydaje się to dziwne, ale ciasta, np. z fasolą, w ogóle nie różnią się w smaku od tych pieczonych bez strączków, a często są smaczniejsze. Potrzebujemy: dwie szklanki ugotowanej czerwonej fasoli, banana, kilka marchewek, kilka suszonych moreli, wiórki kokosowe, cukier i olej.

Morele moczymy we wrzątku. Do miksera wkładamy fasolę, starte na tarce marchewki, posiekane morele i banana. Dokładnie miksujemy, dodajemy cukier i wiórki kokosowe. Z masy formujemy małe ciasteczka, pieczemy je w piekarniku nagrzanym do 170 stopni C przez pół godziny.

d4fmivm

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d4fmivm

Podziel się opinią

Share
d4fmivm
d4fmivm
Więcej tematów