WP

Kuskus – wartości odżywcze i zastosowanie

Kuskus to lekkostrawna kasza, która znalazła zastosowanie zarówno w potrawach obiadowych, jak i deserowych. To dobry produkt dla osób, które nie mają czasu na przygotowanie posiłku – wystarczy zalać wrzątkiem, aby kuskus był gotowy do spożycia. Choć uznawany jest za kaszę to z wyglądu bardziej przypomina makaron.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Kasza kuskus to świetny dodatek do sałatek
Kasza kuskus to świetny dodatek do sałatek (Shutterstock.com)
WP

Kuskus – charakterystyka

Kuskus to produkt spożywczy, który łączy cechy makaronu i kaszy. Pochodzi z kuchni krajów Maghrebu. Kuskus to okrągłe ziarna o średnicy 1 mm, produkuje się go z mąki pszennej, wody i substancji stabilizujących. Powstały granulat przesiewany jest przez sita o odpowiedniej średnicy. Do Europy kuskus trafił za sprawą francuskich żołnierzy wracających do kraju po zdobyciu Algierii. Słowo 'kuskus' pochodzi od arabskiego słowa kaskasa i oznacza 'rozbijać, tłuc'. Dla narodów muzułmańskich kuskus symbolizuje bogactwo i szczęście, dlatego serwuje się go na wielu uroczystościach.

Wartość energetyczna kuskusu wynosi 360 kcal na 100 g kaszy, czyli podobnie jak w przypadku innych produktów zbożowych. Ponadto, zawiera białko – ok 13 g, jest ono niepełnowartościowe, dlatego warto łączyć kuskus z produktami mlecznymi lub mięsnymi. Pozostałe składniki kuskusu to węglowodany w ilości 72 g na 100 g kaszy, 1 g tłuszczu oraz 5 g błonnika.

WP

Przyswajalność żelaza zawartego w kuskusie można zwiększyć spożywając go z produktami zawierającymi witaminę C. Poza tym, kuskus jest źródłem potasu, magnezu, manganu, miedzi i witamin z grupy B.

Kuskus jest produktem lekkostrawnym. Jest zatem doskonały do przyrządzania potraw dzieciom i osobom starszym cierpiącym na dolegliwości związane z wrażliwym przewodem pokarmowym. Podziała zakwaszająco na gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu. Ze względu na obecność indeksu glikemicznego w ilości 65, zaleca się umiarkowane spożywanie kuskusu przez osoby zmagające się z cukrzycą.

Kuskus – przygotowanie

WP

Kuskus nie wymaga płukania ani długiego gotowania. Można użyć do tego również mleka bądź bulionu.

Kaszę należy wsypać do salaterki, następnie zalać gorącą wodą (mlekiem bądź bulionem) 1 cm ponad powierzchnię ziarenek kuskusu. Pojemnik można przykryć i odstawić na ok. 5 minut, aby ziarenka napęczniały. Po tym czasie produkt będzie gotowy do spożycia.

Kuskus – zastosowanie w kuchni

Kuskus posiada uniwersalne zastosowanie. Można używać go do dań głównych, zastępując ziemniaki lub ryż, lub może być podstawą dania. Kuskus można jeść na ciepło lub na zimno, na słodko lub na słono. Idealnie komponuje się z przyprawami, chłonąc ich zapach, dlatego można stworzyć dzięki niemu aromatyczne danie. Z łatwością przygotujemy sałatkę z dodatkiem kuskusu, warzyw i mięsa.

WP

Kuskus można również stosować do faszerowania warzyw, np. papryki, pieczenia np. placuszków, ciastek. Orzechowy posmak kaszy sprawia, że można przygotowywać z niej również słodkie przystawki. Idealnie łączy się z owocami, orzechami i miodem.

Na śniadanie zamiast tradycyjnej owsianki można spróbować kuskus w połączeniu ze świeżymi owocami, jogurtem, bakaliami i miodem.

Ciekawym sposobem podania kuskusu jest potrawa w stylu marokańskim. Kuskus wraz z warzywami (bakłażanem, cukinią, cebulą, papryką, marchewką, pomidorami i oliwkami) należy polać sosem na bazie warzyw. Można dodać również rodzynki lub suszoną żurawinę. Należy doprawić potrawę przyprawami – kolendrą, wędzoną papryką, pieprzem cayenne i kminem rzymskim. Dodatek miodu, soku z cytryny i oliwy z oliwek dopełni smak potrawy.

Polub WP Kuchnia
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP