ycipk-znqe6v
ycipk-znqe6v

Truskawki

Truskawki najlepiej jeść na surowo, ale sprawdzą się w koktajlach, dżemach oraz jako dodatek do słodkich wypieków. Przepisy z truskawkami 123

Truskawki to bez wątpienia jedne z najsmaczniejszych letnich owoców. Sezon nie trwa zbyt długo, a owoce importowane z ciepłych krajów często różnią się znacząco w smaku, dlatego najlepiej zajadać się lokalnymi owocami w czerwcu.

Truskawka to roślina mieszaniec stworzona z krzyżówki dwóch gatunków poziomek. Mieszaniec ten został uzyskany w Europie przez skrzyżowanie pochodzącej ze wschodniej Ameryki Północnej poziomki wirginijskiej z chilijską, które zaszło przypadkiem na początku XVIII wieku.

Wśród właściwości truskawek najważniejszymi są cenne składniki odżywcze i wspaniały smak. Pierwsze truskawki pojawiają się na przełomie maja i czerwca. Z ich owoców można wyrabiać smaczne przetwory, takie jak dżem z truskawek czy sok, który ma właściwości bakteriobójcze. Owoc jest źródłem wielu witamin z grupy B (B1, B2), a także A i PP. Ma też więcej witaminy C niż cytrusy. 100 g dojrzałych truskawek dostarcza ok. 70 mg tej witaminy. Warto też zaznaczyć, że dojrzałe owoce zawierają nawet 20 proc. więcej witaminy C niż owoce dojrzewające, zatem truskawki warto jeść w pełni dojrzałe. Ponadto stanowi cenne źródło żelaza, wapnia, potasu, a także źródło magnezu i manganu.

Charakteryzują się dużą zawartością związków biologicznie czynnych. Są doskonałym źródłem kwasu elagowego, który wspiera układ odpornościowy, wykazuje właściwości antyoksydacyjne oraz przeciwnowotworowe.

Truskawki, podobnie jak czosnek czy cebula, zawierają fitocydy. Są to związki o silnych właściwościach bakteriobójczych, dzięki czemu sprzyjają leczeniu stanów zapalnych. Wpływają korzystnie na układ krążenia, więc może nieprzypadkowo swoim kształtem przypominają serce.

Ponadto truskawki działają oczyszczająco i moczopędnie (w 90 proc. składają się zwody). Dodatkowym atutem jest niska kaloryczność – 100-gramowa porcja to tylko ok. 30 kcal oraz niski indeks glikemiczny.
Truskawki są niezastąpione w kuchni. Można przygotować z nich dżem, kompot, dodać je do ciasta, a nawet ugotować pyszną zupę owocową. Sprawdzą się w koktajlach i owocowych shake’ach. Poza tym ich słodkim smakiem można przełamać sałatki lub podawać je jako dodatek do sera. Świetnie smakują też na surowo, bez żadnych dodatków.

ycipk-znqe6v
ycipk-znqe6v
ycipk-znqe6v
ycipk-znqe6v