Trwa ładowanie...
ycipk-3fk5if
ycipk-3fk5if

Seler

Seler korzeniowy w kuchni dodajemy głównie do zup i sałatek, ale możne z niego przyrządzać również koktajle, sok albo jeść na surowo. Przepisy z selerem Pixabay.com

Korzeń selera nie zachwyca swoim wyglądem, dlatego poza należeniem do włoszczyzny, nie pojawia się zbyt często w naszej kuchni . Seler to warzywo, którego elementem jadalnym jest bulwiasty korzeń. Seler nie jest tak nudny jakby się mogło wydawać. Włączenie go do diety może mieć cenny wpływ na zdrowie.
Seler korzeniowy uprawiany jest od 2000 lat. To jedno z najstarszych warzyw uprawnych. W stanie dzikim rośnie w Europie, Azji Zachodniej i Środkowej, na Kaukazie, w Afryce. Obecnie uprawiany jest w wielu rejonach świata. Bulwa dostępna jest w sklepach przez cały rok za niewielkie pieniądze, dlatego tym bardziej warto po nią sięgnąć.

Seler korzeniowy w kuchni dodajemy głównie do zup i sałatek, ale możne z niego przyrządzać również koktajle, sok albo jeść na surowo. Coraz częściej eksperymentujemy z korzeniem selera, smażąc go w panierce jak kotlety albo w głębokim tłuszczu na frytki. Seler korzeniowy może być także podany w formie zupy kremu.

Korzeń selera wykorzystywany jest w kuchni głównie do przyrządzania warzywnych wywarów. Charakterystyczny smak i woń selera to sprawka olejków eterycznych, które nie tylko pachną, lecz także usprawniają trawienie. Seler korzeniowy działa cuda w walce z zaparciami. Przyspiesza trawienie, ułatwia wypróżnianie, działa moczopędnie.

Co ciekawe, dodawanie go do potraw może pomóc w ograniczaniu soli, ponieważ seler to jej świetny zamiennik . Ma także niewiele kalorii – 20 w 100 gramach warzywa.

Warto jednak zwrócić uwagę, że indeksem glikemicznym znacznie różni się od swojego krewnego, selera naciowego. Surowy seler korzeniowy ma indeks glikemiczny 35, a gotowany – aż 85. Indeks glikemiczny naciowego to jedynie 15.

Korzeniowa odmiana selera obfituje w wapń, sód, fosfor, żelazo i magnez. Oprócz tego zawiera witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy, czyli witaminę B9) oraz witaminy PP, C, A i E. Seler zawiera także dwa razy więcej witaminy C niż cytrusy.

Ładny i zwarty miąższ t zdrowy okaz selera. O kiepskiej kondycji warzywa świadczą rdzawe plamy i luki w miąższu. Seler korzeniowy jest bardziej wytrzymały od selera naciowego, wytrwa w lodówce dłużej.

Przepisy

ycipk-3fk5if
ycipk-3fk5if
ycipk-3fk5if
ycipk-3fk5if
ycipk-3fk5if
ycipk-3fk5if
ycipk-3fk5if