Trwa ładowanie...
d46fqm1
d46fqm1

Por

Dlaczego warto częściej jeść pory? Przepisy z porem Shutterstock
Dlaczego warto częściej jeść pory? Przepisy z porem

Por to składnik popularnej w polskich domach włoszczyzny, jednak przez wielu z nas dodawany jest jedynie do zup. Tymczasem jest on wyjątkowo wdzięcznym produktem spożywczym. Świetnie nadaje się do smażenia, duszenia, gotowania.

Por przywędrował do Polski wraz z królową Boną w XVI wieku. Jako roślina uprawna znany od czasów biblijnych. Uprawiano go w celach konsumpcyjnych w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie. Właściwości zdrowotne były znane już od czasów starożytności. Surowy por był wówczas naturalnym lekarstwem na gojenie się ran, pomagał przy chorobach nerek i zatruciach pokarmowych.

Por należy do rodziny warzyw czosnkowatych. Co istotne, jest to roślina dwuletnia, czyli do odbycia pełnego cyklu rozwojowego niezbędne są jej dwa okresy wegetacyjne. W czasie pierwszego z nich pojawiają się części jadalne – cebule i liście. W drugim roku natomiast pojawia się pęd kwiatostanowy.
Jest powszechnie dostępny, smaczny i tani. Warto go jeść szczególnie zimą, bo wzmacnia odporność i dostarcza nam wielu witamin i minerałów. Wśród najważniejszych składników odżywczych pora wymienia się kwas foliowy oraz żelazo.

Jego aromat i ostry smak podkreśla charakter zapiekanek i makaronów. Zmiksowany por to także dobry sposób na naturalny zagęszczacz do zup i sosów.

Zawarte w nim olejki eteryczne m.in. wspomagają trawienie i działają pobudzająco na organizm, dlatego por jest zaliczany do popularnych afrodyzjaków. Biała część tego warzywa jest bardziej delikatna, z kolei zielona charakteryzuje się mocnym smakiem i silnym aromatem.

Najczęściej traktowany jest jako skromny dodatek do dań. jest nie tylko wyrazisty w smaku, lecz także bardzo zdrowy - zawiera chociażby dużo żelaza. Przypomina nieco cebulę, dlatego z powodzeniem może ją zastąpić. Warto więc uczynić go warzywem pierwszoplanowym w kuchni.

Gdy kupujemy pora w sklepie lub na bazarku, musimy zwrócić uwagę na jego wygląd. Dolna część powinna być prosta, pozbawiona zgrubień i przebarwień. Liście świeżego warzywa są intensywnie zielone, sztywne, bez żółtych lub czarnych plamek. Duże pory są zwykle ostrzejsze w smaku.

Przepisy

d46fqm1
d46fqm1
d46fqm1
d46fqm1

d46fqm1
d46fqm1
d46fqm1