Jak kupić dobrej jakości ryby mrożone?
Kupując mrożone ryby lub owoce morza, warto zwrócić uwagę na ich jakość – ostrzega Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak pokazała przeprowadzona kontrola nie zawsze spełnione są wszystkie wymagania. W ponad 70 proc. skontrolowanych sklepów i hurtowni Inspekcja Handlowa zakwestionowała 40 proc. partii produktów.
Kupując mrożone ryby lub owoce morza, warto zwrócić uwagę na ich jakość - ostrzega Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak pokazała przeprowadzona kontrola nie zawsze spełnione są wszystkie wymagania. W ponad 70 proc. skontrolowanych sklepów i hurtowni Inspekcja Handlowa zakwestionowała 40 proc. partii produktów.
Kontrolerzy zakwestionowali m.in. zawyżoną ilość glazury (otoczki z lodu) - np. producent na opakowaniu deklarował 5 proc, a w rzeczywistości było jej trzy razy więcej (16,9 proc. glazury). Wątpliwości wzbudziła także zaniżona masa ryb lub owoców morza po rozmrożeniu - np. zamiast deklarowanych 225 gramów, stwierdzono 186 gramów produktu. Producenci poza tym nie informowali konsumentów o obecności fosforu, który dodali do produktów. Zdarzało się także, że w miejscu sprzedaży klient nie był informowany o ilościowej zawartości glazury, brakowało danych np. o metodzie produkcji czy obszarze połowu. Podawano błędną nazwę ryby - np. pod nazwą "dorsz" sprzedawano "czarniaka", a jako "filety z soli" oferowano "filety z limandy żółtopłetwej".
Wyniki kontroli dały podstawę do wycofania z obrotu towarów przeterminowanych, niewłaściwej jakości lub nieprawidłowo oznakowanych. Inspektorzy nałożyli mandaty i kary pieniężne (w łącznej wysokości 14,4 tys. zł), a w 87 przypadkach przekazali informacje do organów nadzoru sanitarnego, weterynaryjnego oraz do wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
Nieudane zakupy - co robić?
Mrożonki oraz inne produkty spożywcze o niewłaściwej jakości handlowej mamy prawo reklamować. Reklamację żywności należy złożyć u sprzedawcy. Potrzebny nam będzie do tego paragon lub inny dowód zakupu. Warto pamiętać, że obecnie termin na złożenie reklamacji nie jest już ograniczony do 3 dni od momentu zakupu. Zgodnie ustawą o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014, termin odpowiedzialności sprzedawcy wobec kupującego wynosi 2 lata. Ma on obowiązek rozpatrzyć naszą reklamację niezwłocznie.
Źródło: newsrm.tv