Trwa ładowanie...
ycipk-22ht64
ycipk-22ht64

Buraki

Buraki to niezwykle cenne warzywa, które wzmacniają układ krwionośny, poprawiają odporność, a nawet sprawiają, że wolniej się starzejemy. Przepisy z burakami 123

Buraki to niezwykle cenne warzywa, które wzmacniają układ krwionośny, poprawiają odporność, a nawet sprawiają, że wolniej się starzejemy. Dodatkowo burak to jedno z najlepszych lekarstw przeciwko nowotworom. Ale nie każdy może go spożywać.

Burak znany jest od co najmniej 4 tys. lat. W starożytnym Babilonie wykorzystywano go w celach leczniczych, a z biegiem czasu powstało wiele odmian buraków, m.in. ćwikłowy, cukrowy czy pastewny (uprawiany na paszę dla zwierząt).

Burak nie należy do warzyw bogatych w żelazo, a mimo to jego spożywanie wspomaga układ krwionośny. Dzieje się tak dzięki barwnikom, które są silnymi przeciwutleniaczami i pomagają w przyswajaniu tlenu przez komórki organizmu. Co więcej w soku z buraków znajdują się azotany, które według niektórych naukowców powodują uregulowanie ciśnienia krwi. Spożywanie buraków zaleca się więc osobom cierpiącym na nadciśnienie.

Z popularnym sokiem z buraka trzeba jednak obchodzić się ostrożnie. Wielu dietetyków zaleca picie takiego napoju, który odstał przynajmniej godzinę. W przeciwnym wypadku może doprowadzić do spazmów naczyń krwionośnych.

Czerwony kolor buraków to zasługa betaminy, która chroni przed działaniem wolnych rodników. Z tego powodu buraki są jednym z najlepszych lekarstw przeciwko powstającym nowotworom.

Dodatkowo buraki mają właściwości zasadotwórcze, dlatego neutralizują tłuste mięsa i słodycze. Do tego warzywa te mają przydatną cechę, która pozwala łagodzić skutki nadużycia alkoholu. Buraki mają właściwości oczyszczające organizm z toksyn, niestety razem z nimi może wypłukać z ciała także wapń, więc na te warzywa powinni uważać osoby z osteoporozą.

Osobami, które również powinny wystrzegać się wytworów z buraków są chorzy na cukrzycę, gdyż mają one wysoki indeks glikemiczny (64). Jednocześnie są niskokaloryczne – w 100 g mają zaledwie 33 kcal.
Buraki są często spożywane jako dodatek do sałatek, ale też są głównym składnikiem barszczu. Najwięcej wartości odżywczych znajduje się w surowym soku z buraków. W trakcie gotowania natomiast większość tego dobroczynnego bogactwa ucieka. Buraki warto więc gotować w zupie, a najlepiej upiec je w skórce i obrać tuż przed samym zjedzeniem.

ycipk-22ht64
ycipk-22ht64
ycipk-22ht64
ycipk-22ht64