Trwa ładowanie...
d3dblir
d3dblir

Bób

Bób dzięki zawartości kwasu foliowego wpływa zbawiennie na cały układ krążenia. Przepisy z bobem

Bób (Vicia faba L.) – gatunek jednorocznej rośliny z rodziny bobowatych (Fabaceae Lindl.). Bób to nazwa zwyczajowa, prawidłowa botaniczna nazwa to wyka bób. Regionalnie nazywany bywa także boberem. Obecnie roślina nie występuje już w stanie dzikim. Nie znamy też miejsca pochodzenia warzywa. Ma jedną odmianę – bobik (V. faba var. equina. syn. V. faba var. minor), którego wyróżnia smuklejszy pokrój, wyższa łodyga i dłuższe liście. Bób uprawiany był w basenie Morza Śródziemnego, prawdopodobnie już w okresie neolitu. Świadczą o tym wykopaliska w Jerychu. Najstarsze jego znaleziska w Starożytnym Egipcie pochodzą z okresu 2500-2300 lat p.n.e.
W Starożytnym Egipcie bób odgrywał bardzo ważną rolę. Był uważany za "pokarm umarłych", kapłani go nie spożywali; podobnie pitagorejczycy. Stare ryciny donoszą, że bób był również ulubieńcem Rzymian. Jego nasiona odnaleziono w ruinach miasta Troi.
Bób – wartości odżywcze
Bób, podobnie jak inne warzywa z rodziny strączkowych, zawiera dużą ilość białka, dlatego będzie idealnym zamiennikiem dla mięs, ryb, czy jaj. Jest też naturalnym źródłem błonnika pokarmowego, kwasu foliowego. Bób po ugotowaniu zyskuje wysoki indeks glikemiczny. Jest to negatywna wiadomość dla diabetyków.
Bób – cud dla jelit
Bób dzięki zawartości błonnika oczyszcza jelita, wyzwalając je od złogów kałowych i substancji toksycznych, np. metali ciężkich, kwasów żółciowych. Dzięki temu zapobiega rozwojowi komórek nowotworowych i reguluje wypróżnianie.
Bób a choroby serca
Bób dzięki zawartości kwasu foliowego wpływa zbawiennie na cały układ krążenia. Obniża stężenie homocysteiny oraz zawiera witaminy B12, które biorą udział w procesie krwiotwórczych.
Jak jeść bób?
Bób może być jedzony zarówno na surowo, jak i po ugotowaniu. Młode ziarna można jeść bezpośrednio po wyjęciu ze strąków, ponieważ ich skórka nie jest jeszcze zbyt twarda. Skórka bobu jest najbardziej bogata w witaminy. Bób można również ugotować na parze lub w lekko osolonej wodzie. Niestety, proces gotowania powoduje utratę ok. 40 procent zawartych w bobie witamin i minerałów.

d3dblir

d3dblir
d3dblir
d3dblir