Trwa ładowanie...

Zimą sobie odpuść. Jakich warzyw i owoców lepiej teraz nie kupować?

Zimą szczególnie marzymy o pachnących truskawkach i soczystych, słodkich pomidorach. Namiastki tych pysznych letnich smaków szukamy w sklepach. A te kuszą rozmaitością: truskawki, szparagi, cytrusy, owoce egzotyczne – mnogość przyprawia o zawrót głowy. Warto jednak zachować rozsądek. Oto lista warzyw i owoców, z których lepiej zrezygnować w sezonie zimowym.
Share
Zimą lepiej jadać warzywa korzeniowe i polskie jabłka
Zimą lepiej jadać warzywa korzeniowe i polskie jabłkaŹródło: 123RF
d1805bo

Warzywa i owoce poza sezonem

Od kilku lat dużo się mówi o sezonowości – ten trend nagłośnili szefowie kuchni najbardziej uznanych restauracji. To dzięki nim coraz więcej osób gotując i robiąc zakupy, kieruje się kalendarzem. To bardzo rozsądne, bo wybierając warzywa i owoce typowe dla danego sezonu, mamy pewność, że są pełne wartości odżywczych, a także smaku.

Zimą idea sezonowości jest wciąż żywa, choć trudniejsza w realizacji. Polska stoi warzywami korzeniowymi i niektórymi kapustnymi. Przyzwyczajeni do łatwej dostępności produktów nawet z najdalszych zakątków świata, mamy problem z podążaniem za nią śladem buraka, marchwi i ziemniaka. Nierzadko więc sięgamy po pyszniące się na półkach pomidory, ogórki i truskawki. Czy to dobry wybór? Niekoniecznie. Pamiętajmy, że długa droga, którą muszą pokonać wymaga zabezpieczenia warzyw i owoców. Zbierane są zatem zanim dojrzeją, a dodatkowo traktuje się je środkami chemicznymi, które chronią przed psuciem.

d1805bo

Oto lista warzyw i owoców, z których lepiej zimą zrezygnować.

Owoce i warzywa najbardziej skażone pestycydami

Pomidory i ogórki

Jedne i drugie pochodzą z miejsca, gdzie nie doświadczyły zbyt wiele słońca – to jest z Holandii. Sadzone na wełnie mineralnej, nasączonej wodą i nawozami. Dzięki temu wyglądają całkiem ładnie, ale smaku w nich niewiele. O ile ogórki mogą kusić charakterystycznym zapachem, tak pomidory pozbawione są go w ogóle. W zamian mamy twardą, łykowatą skórę, blade wnętrze i niewiele wartości odżywczych.

d1805bo

Te pomidory zdecydowanie nie nadają się ani na zupę, ani na sos, podobnie jak ogórki, z których latem tak chętnie robimy mizerię.

Co w zamian: pomidory zimą warto jeść, ale w formie przetworzonej. W niej zresztą jest więcej likopenu, cennego przeciwutleniacza. Jedzmy dobre przeciery pomidorowe, wykorzystujmy koncentraty i passaty z pomidorów. Ogórki jedzmy również – kiszone.

Szparagi

Do niedawna – luksusowy towar dostępny wiosną przez kilka krótkich tygodni, od połowy kwietnia do końca czerwca. Teraz – dostępne przez cały rok. Poza sezonem szparagi możemy odnaleźć w marketach i nierzadko sięgamy po nie w poszukiwaniu delikatnego smaku i jędrności charakterystycznej dla młodych zielonych roślin.

d1805bo

Nic z tego. Zimą szparagi wędrują do nas z Hiszpanii, ale także z Holandii, Włoch czy Grecji. Za pęczek trzeba zapłacić około 25-30 zł. Niestety wysokiej ceny nie wynagradza smak – te importowane szparagi są wiotkie, a przy tym włókniste.

Co w zamian: cierpliwie czekaj na sezon, ale jeśli masz chęć na słynne risotto z duszonymi szparagami bądź szparagi polane masłem, to namiastkę ich smaku odnajdziesz w mrożonej zielonej fasolce szparagowej.

Sałata i szpinak

Te dwa liściaste warzywa w szczycie sezonu są bardzo zdrowe. Niestety zarówno sałata, jak i szpinak z łatwością wchłaniają szkodliwe substancje – badania dowodzą, że świeże liście szpinaku w sezonie zimowym zawierają więcej zanieczyszczeń, podobnie jak sałata jest niechlubnym źródłem azotanów w stężeniu niekiedy znacznie przekraczającym normy.

d1805bo

Co w zamian: zielony szpinak zastąp jarmużem – jest bardzo zdrowy i niestraszne mu mrozy! Z pewnością nie przywędrował z odległych zakątków Europy. Na kanapkę możesz wrzucić mikrozioła i kiełki – jeśli chcesz, wyhoduj je na własnym parapecie.

Kukurydza w kolbach

Do niedawna z apetytem wcinaliśmy kukurydzę puszkowaną, ale kiedy w marketach pojawiły się poza sezonem kolby kukurydzy, chętnie zaczęliśmy je kupować. Nic dziwnego – wczesnojesienny sezon na kukurydzę nie trwa długo, a słodycz tego warzywa ma swoich amatorów.

Niestety ta zapakowana w plastik i importowana kukurydza nie będzie tak słodka, a właściwie – będzie niemal całkowicie pozbawiona smaku. Do tego może być twarda i mączysta, na pewno nie stanie się rozkoszą dla podniebienia.

d1805bo

Co w zamian: puszkowane warzywa i owoce nie należą do najzdrowszych, ale coraz częściej na sklepowych półkach można wypatrzeć kukurydzę w słoiku. W zamrażarkach warto szukać kukurydzy mrożonej – coraz częściej sklepy mają ją w swoim asortymencie.

Truskawki

Piękne, czerwone i… gigantyczne. Włoskie, hiszpańskie, niestety nie polskie, a to właśnie nasze, rodzime truskawki są tak smaczne. Zapakowane w folię kuzynki zza granicy są zupełnie pozbawione smaku, a przy tym wartości odżywczych. W przeciwieństwie do polskich, delikatnych i soczystych truskawek, te uprawiane w szklarniach zimą są łykowate i twarde.

Co więcej ich cena nie zachęca, zwłaszcza gdy po powrocie do domu odkryjemy, że ukryte pod folią owoce noszą znamiona pleśni.

d1805bo

Co w zamian: jeśli nie zrobiłeś zapasów w sezonie, niemal każdy sklep spożywczy oferuje truskawki mrożone. Ich cena jest bardzo przystępna, a w dodatku zostały zebrane i zamrożone w sezonie. Dlaczego? Bo wtedy są najtańsze, więc mamy gwarancję smaku ukrytą w małych, lodowych kulkach. Do makaronu, knedli czy deserów będą idealne!

Banany, pomarańcze i kiwi

Trudno w to uwierzyć, lecz badacze odradzają jedzenie bananów, pomarańczy i kiwi zimą. Większość z nas będzie zaskoczona, w końcu to idealne owoce na okres zimowy, gdy nie mamy pod ręką naszych rodzimych owoców. Co więcej banany, cytrusy i kiwi zimą są u nas najtańsze i najsmaczniejsze.

Jak naukowcy argumentują swoje hipotezy? Owoce te zawierają dużo potasu, a ten wpływa na procesy termoregulacyjnego naszego organizmu. A konkretnie – wychładza go. Nadmierne spożywanie bananów, kiwi i cytrusów powoduje otwieranie się porów skóry, pocenie i przez to utratę ciepła z organizmu. Zatem rozsądne ilości owszem, zajadanie się tymi egzotycznymi owocami – raczej nie. Powinni o tym pamiętać zwłaszcza ci, którzy określają się mianem zmarźluchów.

Uwaga! Banany swój kolor zawdzięczają nie słońcu, ale etylenowi, który pozwala im dotrzeć bez szwanku do Polski, a cytrusy są pokrywane substancją o nazwie imazalil oraz woskiem. Nie jest to fakt pozbawiony znaczenia dla naszego zdrowia.

Co w zamian: chyba nie jest tajemnicą, że mamy najlepsze jabłka i gruszki. Ich szeroka dostępność, ogromny wybór, wartości odżywcze i cena zdecydowanie przemawiają na korzyść. Nic tylko chrupać jabłka bez przerwy!

  123RF
Źródło: 123RF

Zobacz także:

Rozgrzewająca zupa w 30 minut. Tak pyszna, że będziecie gotować ją codziennie

Lubisz makaron? Wypróbuj ten genialny przepis Jamiego Olivera

Pomoże przetrwać najchłodniejsze dni. Najprostszy przepis na curry

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d1805bo

Podziel się opinią

Share
d1805bo
d1805bo
Więcej tematów