Rozgrzewa i syci. Czym jest tofu tikka masala?

Autorstwo przysmaku przypisują sobie zarówno Brytyjczycy, jak i Hindusi czy Pakistańczycy. Trudno ustalić, po czyjej stronie leży racja. Jedno nie ulega wątpliwości – rozgrzewająca i sycąca tofu tikka masala może być ciekawym pomysłem na posiłek w chłodny jesienny lub zimowy dzień.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Najważniejszym składnikiem przysmaku jest kostka twardego tofu
Najważniejszym składnikiem przysmaku jest kostka twardego tofu (123RF)
WP

Zaczęło się od chicken tikka masala, obecnie ukochanej potrawy mieszkańców Wysp Brytyjskich, dania popularniejszego nawet od kultowej ryby z frytkami. Pomysł, by kawałki zamarynowanego wcześniej kurczaka zanurzyć w śmietanowo-pomidorowo-ziołowym sosie, narodził się ponoć w latach 60. XX wieku w pewnej hinduskiej restauracji w Glasgow. Według innej, także brytyjskiej teorii, danie wymyślono wprawdzie w Indiach, ale na wyraźne życzenie kontrolujących wówczas ten kraj przybyszów z Londynu, dla których miejscowa kuchnia była zbyt pikantna.

Hindusi są jednak zdania, że przysmak jest jaskrawym przejawem tradycji kulinarnej Indii, gdzie od wieków spożywa się kurczaka marynowanego w przyprawach i jogurcie, a następnie pieczonego w tandoor, czyli glinianym piecu w kształcie dzbana. Według mieszkańców Indii także w ich kraju powstał pomysł, by mięso zastąpić sojowym serkiem – tofu.

Dziś tofu tikka masala często trafia na stoły zwolenników diety wegetariańskiej. Dzięki wyrazistemu smakowi potrawa może jednak zadowolić również podniebienia miłośników steków czy kotletów, a jej wykonanie nie sprawi większych trudności.

WP

Co kryje tofu

Najważniejszym składnikiem przysmaku jest kostka twardego tofu. Twarożek powstający w wyniku moczenia, rozdrobnienia i gotowania ziaren soi jest bardzo wartościowym produktem spożywczym, uchodzącym za doskonały zamiennik mięsa, gdyż zawiera solidną dawkę pełnowartościowego białka o składzie aminokwasów zbliżonym do np. wołowiny.

Tofu to także doskonałe źródło wapnia (zapewnia silne kości i zęby oraz wspiera pracę układu nerwowego i serca), magnezu (przywraca równowagę psychiczną i działa kojąco na nerwy), witamin z grupy B czy witaminy E. Jest bogate w fitoestrogeny, czyli organiczne związki chemiczne działające na podobieństwo ludzkich hormonów, wpływające m.in. na zmniejszenie dolegliwości związanych z menopauzą, chroniące przed nowotworami, poprawiające koncentrację oraz usprawniające pracę mózgu.

Pozytywne właściwości wykazują również przyprawy wykorzystywane podczas przyrządzania tofu tikka masala: kardamon jest ceniony jako remedium na dolegliwości układu pokarmowego, stany zapalne czy nadciśnienie, kolendra skutecznie wspiera procesy przemiany materii i pomaga w różnych dolegliwościach żołądkowych, kumin pobudza apetyt, u kobiet przyspiesza laktację i łagodzi nudności w czasie ciąży, zaś cynamon stanowi doskonałe źródło polifenoli, które neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników.

WP

Sporo walorów odżywczych ma również inny ważny składnik potrawy, czyli mleczko kokosowe – skarbnica błonnika pokarmowego oraz kwasów tłuszczowych, głównie laurynowego i mirystynowego, działających antybakteryjnie i przeciwwirusowo, przyspieszających także procesy metaboliczne.

Jak zrobić tofu tikka masala

Przyrządzanie tofu tikka masala zaczynamy od pokrojenia tofu w kostkę i obtoczenia go w aromatycznych przyprawach: soli, kuminie (najlepiej świeżo zmiażdżonym w moździerzu), kurkumie, sproszkowanej papryce chili, cynamonie, pieprzu oraz imbirze (świeżym lub mielonym). W zależności od przepisu pojawiają się także inne dodatki, np. czosnek czy sok z cytryny. Warto z nimi poeksperymentować, by uzyskać optymalny smak.

Przyprawione tofu zostawiamy w lodówce na 2-3 godziny, a następnie smażymy na patelni przez kilka minut lub zapiekamy w piekarniku nagrzanym do 180-190 stopni. Równocześnie przygotowujemy sos – do rondelka wlewamy szklankę mleczka kokosowego i pół kubeczka sojowego jogurtu naturalnego, dodajemy pomidory z puszki (połowę zawartości) albo 2-3 łyżki koncentratu pomidorowego, doprawiamy solą, pieprzem, sokiem z cytryny, szczyptą kardamonu i cynamonu, a następnie dusimy na małym ogniu przez kwadrans, co pewien czas mieszając.

WP

Na koniec do garnka z sosem przekładamy tofu i gotujemy jeszcze kilka minut. Wzbogacamy posiekaną kolendrą i podajemy z ryżem lub naan – płaskim chlebkiem drożdżowym, popularnym w kuchni hinduskiej i łatwym do samodzielnego przygotowania.
Chcesz się pochwalić swoimi kulinarnymi osiągnięciami? Masz ciekawy przepis? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polub WP Kuchnia
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP