Trwa ładowanie...

Polacy rekordzistami w jedzeniu zupy. Dlaczego warto je jeść?

Z różnych dostępnych statystyk wynika, że przeciętny Polak zjada rocznie ponad 100 litrów różnego rodzaju zup. Wielu z nas nie wyobraża sobie obiadu bez pomidorowej, ogórkowej, jarzynowej czy kapuśniaku. Polacy nie tylko zupy uwielbiają, ale również są mistrzami w ich przyrządzaniu.

Share
Polacy rekordzistami w jedzeniu zupy. Dlaczego warto je jeść?
Źródło: Adobe Stock, fot: Shaiith
d24trh7

W żadnym innym kraju na świecie nie ma takiego bogactwa, jeśli chodzi o zupy. Oczywiście, część z nich znajdziemy także w innych krajach, ale również mamy w Polsce wiele zup, których nie zjemy nigdzie indziej. Dlaczego tak kochamy zupy i dlaczego warto je jeść? Powodów jest wiele.

Największą zaletą zup jest łatwość ich przygotowywania. Wystarczy kilka składników, woda i po kilkunastu, kilkudziesięciu minutach mamy gotową zupę. Oczywiście najlepiej, jeśli samodzielnie przygotujemy odpowiedni wywar, ale jeśli mamy mało czasu, możemy bez problemów skorzystać z gotowych bulionów i z mrożonych warzyw. Dzięki temu zaoszczędzimy sporo czasu.

Zupy pomagają nam nawodnić organizm. Powinniśmy przyjmować dziennie około dwóch litrów płynów. Nie tylko woda, soki czy herbata wchodzą w ten bilans. Zupa również składa się głównie z wody, więc jeden czy dwa talerze tego dania dodatkowo dostarczą nam do organizmu wodę. Woda to jednak nie wszystko. Zupy dostarczają również wielu składników odżywczych. Sporo w nich minerałów, takich jak potas, który reguluje gospodarkę wodną i ciśnienie krwi, fosfor i wapń, a także żelazo czy magnez. W zupach z dużą zawartością warzyw jest również mnóstwo witamin, kwasów organicznych i błonnika, który reguluje trawienie. Gdy do zupy dodamy mięso, jest ona znakomitym źródłem białka i łatwo przyswajalnych tłuszczów.

Co zrobić z przesoloną zupą? Oto kilka prostych trików, aby ją uratować

Jeśli ktoś nie przepada za jedzeniem warzyw, zupa jest świetnym sposobem na ich dostarczanie do organizmu. Dzienna porcja warzyw nie powinna być mniejsza niż pół kilograma. Sama zupa tego nie zapewni, ale jednak coś nam daje. Dla tych, którzy z różnych unikają jedzenia warzyw w innej postaci, dobrym rozwiązaniem są zupy jarzynowe. Pamiętajmy, by gotować je krótko, by zachowały jak najwięcej składników odżywczych.

d24trh7

Zupy nie tuczą, więc są idealnym składnikiem każdej diety. Porcja zupy warzywnej, takiej jak pomidorowa, ogórkowa czy koperkowa dostarcza około 100 kalorii. Oczywiście, kaloryczność zwiększy się, gdy dodamy do naszej potrawy makaron czy ziemniaki, ale ten wzrost będzie stosunkowo niewielki. Talerz takiego dania nie przyczyni się więc do wzrostu masy ciała, a potrafi nasycić na kilka godzin.

Zupy również znakomicie rozgrzewają. W okresie jesienno-zimowym pozwalają nie tylko uporać się z uczuciem chłodu, ale dodatkowo wzmacniają odporność. W chłodne dni musimy jeść ciepłe potrawy, bo osoby, które przez cały dzień nie jedzą nic ciepłego, łatwiej łapią infekcje. A nie ma lepszego sposobu na rozgrzanie się w mroźny dzień niż talerz gorącej zupy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d24trh7

Podziel się opinią

Share
d24trh7
d24trh7
Więcej tematów