Trwa ładowanie...
d4ekdxw
d4ekdxw

Marakuja

Marakuja może być jedzona na surowo, można dodawać ją do deserów i sosów do mięs. Przepisy z marakują 123
Marakuja może być jedzona na surowo, można dodawać ją do deserów i sosów do mięs. Przepisy z marakują

Męczennica jadalna (passiflora) czyli marakuja to owoc mało popularny w Polsce. Tych smacznych owoców raczej nie znajdziemy w warzywniakach i na bazarkach, jednak warto śledzić promocje w dyskontach.
Owoce marakui zjada się na surowo wraz z pestkami lub bez nich. Owoce są też wykorzystywane do produkcji jogurtów, soków, lodów. Mają kleisty, galaretowaty i orzeźwiający miąższ o smaku słodko-kwaśnym.

Pochodzi z Ameryki Południowej, głównie uprawiana jest w Brazylii, Paragwaju i Argentynie. Sprowadzona do Australii tam również się świetnie zadomowiła. Powszechnie uprawiana jest w krajach tropikalnych.
Męczennicę często nazywa się potocznie marakują, również takim mianem określa się jej owoce. Nazwa "marakuja" wywodzi się od indiańskiego słowa maraú-ya, czyli owoc, który je się jednym haustem. Natomiast hiszpańscy kolonizatorzy określili ją mianem kwiatu Męki Pańskiej lub męczennicy. Zwyczajowo zwana także granadillą purpurową. Z łaciny słowo passio oznacza cierpienie, flos – kwiat. Swoją nazwę rodzajową roślina nosi przez to, że przypomina sobą narzędzia męki Chrystusa.

Owoce passiflory są niewielkie, mają od 4 do 10 cm i ważą ok. 60 g. W zależności od odmiany skórka może mieć różną barwę – od jasnożółtej po ciemnofioletową. Jaśniejsze owoce są większe i bardziej kwaśne. W środku znajduje się galaretowaty, kleisty miąższ z jadalnymi pestkami. Miąższ ma orzeźwiający, lekko kwaskowaty smak i bardzo intensywny, przyjemny zapach. Kupując marakuję, zwróć uwagę, by skórka była sucha i pomarszczona, to znaczy, że owoc jest słodki i dojrzały.

Marakuja jest niewielkich rozmiarów. Jednak jej miąższ znajdzie wiele zastosowań w kuchni. Możemy jeść go na surowo, dodawać do deserów i sosów do mięs.

Marakuja dostarcza wielu składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Owoc obfituje w witaminy z grupy B, a także C, A, E, K. W miąższu znajdziemy też antyoksydanty, błonnik pokarmowy oraz sole mineralne - magnez, fosfor, żelazo, potas i miedź. Marakuja jest bardzo soczysta, ponieważ w 70 proc. składa się z wody. Zawiera też sporo węglowodanów. W 100-gramowej porcji jest 97 kalorii. Marakuja to naturalny środek antystresowy i przeciwdepresyjny.

d4ekdxw

d4ekdxw
d4ekdxw
d4ekdxw