ycipk-417ett

Jak poradzić sobie z uzależnieniem od słodyczy?

Cukier potrafi uzależnić tak samo, jak alkohol, nikotyna czy narkotyki. Brzmi poważnie? I słusznie, bo to nałóg równie groźny. Spróbuj go pokonać dzięki naszym wskazówkom.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Jak poradzić sobie z uzależnieniem od słodyczy?
(Fotolia)
ycipk-417ett

Zastosuj metodę małych kroków

Jeśli jesteś w słodkim nałogu, z którym bezskutecznie walczysz od dłuższego czasu, być może dobrym rozwiązaniem będzie stopniowa próba pokonania uzależnienia. Tym razem zamiast: "Od jutra nie jem słodyczy", ustal plan, zakładający np. w pierwszym tygodniu trzy dni, kiedy pozwolisz sobie na słodką przekąskę, w drugim dwa dni, w trzecim jeden itp.

Opracuj własny, REALNY plan. Dla wielu osób rezygnacja ze słodzenia herbaty czy kawy już będzie dużym krokiem.

Nie odmawiaj sobie słodkiego

Słodki to naturalny smak, bo kojarzy się z mlekiem matki. Poprawia nastrój, pomaga uporać się ze stresem i budzi skojarzenia z nagrodą. Dlatego nie jest dobrym pomysłem całkowite wyrzucenie słodkich smaków z diety. Zamiast słodyczy jedz owoce (zwłaszcza suszone – zawierają spore ilości naturalnego cukru), nie gardź miodem, a biały cukier zamień na kokosowy, brzozowy, erytrytol czy stewię.

ycipk-417ett

Miej pod ręką zdrowe przekąski

Gdy dopada nagły głód, najłatwiej sięgnąć po coś słodkiego – batonika, ciasteczko, kawałek czekoladki. Dlatego trzeba się na taką ewentualność dobrze przygotować. Zadbaj o to, aby w domu czy poza nim mieć pod ręką zdrową, sycącą przekąskę: kanapkę, paczkę orzechów lub bakalii, batonik bez cukru (można zrobić je samemu albo kupić; polecamy batoniki słodzone daktylami zawierające maksimum kilka składników).

Nawadniaj się

Głód można łatwo pomylić z… pragnieniem, pamiętaj więc, żeby każdego dnia wypijać przynajmniej dwa litry niegazowanych płynów. Zawsze miej przy sobie butelkę wody, by pragnienie nie dopadło cię w najmniej odpowiednim momencie, np. w mieście. Dobrze nawodniony organizm będzie działał jak należy, a to też wpłynie na twoje łaknienie.

Stosuj dietę bogatą w magnez

Brytyjscy naukowcy odkryli, że niepohamowany apetyt na słodycze może być skutkiem niedoborów. Najczęściej chodzi o niedobór magnezu – do jego wypłukiwania przyczynia się zwłaszcza nadmiar kawy oraz alkoholu w diecie.

Magnez znajduje się m.in. w migdałach, pestkach dyni, bananach, siemieniu lnianym, kakao, szpinaku, awokado, nasionach roślin strączkowych, kaszy gryczanej czy gorzkiej czekoladzie – w tym ostatnim przypadku im większa zawartość kakao, tym lepiej.

ycipk-417ett

Pozbądź się z domu pokus

Trudno oprzeć się czekoladzie, szczególnie wieczorem i w chwilach znudzenia czy przygnębienia, gdy wiesz, że gdzieś w szafce czeka tabliczka na czarną godzinę. Pozwól sobie pomóc i pozbądź się wszystkich tego typu przekąsek. To samo dotyczy też produktów zawierających cukier (jogurtów, płatków śniadaniowych, napojów owocowych błędnie uznawanych za soki, drożdżówek, słodkich napojów w proszku, np. o smaku kawy itp.).

Nie zajadaj stresu

Po słodycze bardzo często sięgamy pod wpływem stresu. Trudne, nieprzyjemne sytuacje uruchamiają w mózgu procesy, które wpływają na nasze nawyki żywieniowe. Zachwiana zostaje gospodarka hormonalna – skutkiem tego jest niepohamowana wręcz ochota na słodkie. Dlatego trzeba koniecznie znaleźć sposób na poradzenie sobie ze stresem. Może sport? Twoja pasja? Medytacja? Rozmowa z przyjacielem?

Gotuj zdrowo

Już wiesz, że nie tylko nie warto, ale wręcz nie należy odmawiać sobie słodkiego. Dobrym pomysłem na wyjście ze spirali uzależnienia od rafinowanego cukru i przemysłowych słodkości jest przygotowywanie zdrowych ciast i ciasteczek.

Możliwości jest naprawdę mnóstwo. Brownie z buraka, ciastka owsiane, brownie z batatów, słodkie kulki mocy, batoniki kokosowe w gorzkiej czekoladzie, jagielniki, mus kakaowy z awokado – to tylko kilka przykładowych propozycji.

ycipk-417ett

Odżywiaj się zdrowo

Aby nie dopuścić do spadku poziomu cukru we krwi, co ma związek z nagłym uczuciem głodu, należy zadbać o zdrową dietę i regularność posiłków. Nie wolno robić zbyt długich przerw pomiędzy nimi. Warto również zadbać o odpowiednią ilość zdrowych tłuszczów oraz białka w diecie, nie tylko pochodzenia zwierzęcego. Włącz do jadłospisu nasiona roślin strączkowych, nasiona chia, orzechy, kasze, a także awokado, oleje roślinne, oliwę z oliwek, masło klarowane.

Postaw na sport

Następnym razem, gdy najdzie cię ochota na coś słodkiego, zamiast zastanawiać się, gdzie znajduje się najbliższa cukiernia, wskocz w dres i trochę się poruszaj. Szczególnie dobrze wpłynie na ciebie energiczny spacer, trucht lub bieg oraz inna aktywność fizyczna na powietrzu. Ruch uwolni endorfiny, czyli tzw. hormony szczęścia, dzięki którym poprawi się twoje samopoczucie, a ochota na słodkie minie.

Chcesz się pochwalić swoimi kulinarnymi osiągnięciami? Masz ciekawy przepis? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polub WP Kuchnia
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-417ett

ycipk-417ett
ycipk-417ett