Trwa ładowanie...

Ewa Wachowicz: Sałaty i ich odmiany. Czym się różnią i jaką wybrać?

Sałata to warzywo, które jest nam wszystkim dobrze znane. Nieodłączny składnik sałatek, kanapek, ale też wielu innych dań. Mówiąc o niej możemy mieć jednak na myśli wiele różnych odmian, które zdecydowanie różnią się między sobą. Zarówno smakiem, wyglądem, jak i właściwościami. Ich wspólnym mianownikiem jest jednak niska kaloryczność. No dobrze, ale skupmy się na różnicach i na tym, czym się kierować przy ich wyborze.

Share
Ewa Wachowicz podpowiada, jaka sałata jest najzdrowsza Ewa Wachowicz podpowiada, jaka sałata jest najzdrowsza Źródło: Archiwum prywatne
d2soknc

"Królowe" na polskim stole: sałata masłowa i lodowa

Najbardziej popularne, będące jednocześnie najczęściej wykorzystywanymi są sałaty: masłowa i lodowa. Jeśli chodzi o tę drugą, to wyróżnia ją nie tylko niska kaloryczność (14 kcal w 100 gramach), ale też niska zawartość węglowodanów i tłuszczów. Zawiera dużo błonnika i potasu. Doskonale wpływa na układ trawienny, a dodatkowo na samopoczucie. Znajdziemy w niej też witaminy, między innymi: D i A, oraz beta karoten. Sałata lodowa jest idealna, jeśli chodzi o typowe sałatki. Chrupiąca i orzeźwiająca pasuje niemal do wszystkiego.


Jeśli zaś mówimy o sałacie masłowej, to w 95 procentach składa się ona z wody i pozytywnie wpływa na układ trawienny. To produkt delikatny w smaku, zawierający między innymi: sód, potas, magnez czy cynk, a do tego witaminy. Podobnie, jak lodowa, nadaje się do sałatek, ale świetnie sprawdza się na kanapkach! Z tego też słynie. Jej obecność na kanapce zawsze przywodzi mi na myśl wspomnienie wiosny.

Najlepsza sałata - z własnego ogródka albo... doniczki!


Niektóre sałaty najlepiej smakują latem, inne zaś zimą, jak na przykład radicchio. Tak naprawdę mamy do wyboru sałaty wiosenne, letnie, jesienne oraz zimowe. Oznacza to jednocześnie, że ich wybór jest naprawdę bardzo duży! Oczywiście faktem jest, że najsmaczniejsze warzywa to te, które wyhodujemy samodzielnie. Najskuteczniej sprawdzi się posiadanie własnego ogródka lub działki, ale nie jest to konieczne.

Tabbouleh – libańska sałatka z kaszą bulgur

Zwłaszcza w ostatnim czasie coraz więcej osób decyduje się na tak zwaną balkonową hodowlę w doniczkach. Na rynku pojawi się wiele różnego rodzaju sałat. Z łatwością kupimy w tym momencie rukolę, ale też na przykład sałatę rzymską albo roszponkę. Jeśli chodzi o kaloryczność, to każda odmiana może zostać uznana za taką z kategorii "fit".

d2soknc

Poszczególne rodzaje zdecydowanie różnią się jednak smakiem – rukola jest nieco "ostrzejsza" i świetnie sprawdza się w sałatkach. Zawiera bardzo dużo witaminy K. Jest też bogata w witaminę C, A oraz te z grupy B. Z kolei roszponka bogata jest między innymi w: witaminę C, niacynę oraz magnez i potas. Jeśli nie jesteśmy pewni, na jaką sałatę postawić, to zdecydowanie warto zasięgnąć porady dietetyka.

Mówiąc o sałatach powinniśmy mieć na względzie nie tylko ich wartości odżywcze, ale też fakt, że doskonale sprawdzą się w kanapce na przykład podczas wycieczki rowerowej czy pieszej. W tym przypadku najlepiej wybrać taką sałatę, która szybko nie zwiędnie. Wbrew temu, co mówi większość osób, nie jest to sałata masłowa, ale właśnie lodowa. Mam tu oczywiście na myśli kanapki, które pakujemy np. w folię spożywczą i zabieramy za sobą na wycieczkę. Z kolei podczas robienia miksu sałat pamiętajmy, by polewać je sosem/dressingiem w ostatnim momencie, tuż przed serwowaniem. Dzięki temu będą soczyste i chrupiące.


Poniżej znajdziecie przepis na rukolę z dodatkiem pstrąga i kawałków pomarańczy. Oczywiście rukolę możecie zastąpić taką sałatą, która smakuje wam najbardziej.

 

d2soknc

Sałatka z rukolą i wędzonym pstrągiem - przepis


Składniki:

● rukola

● wędzony filet z pstrąga

● 1 pomarańcza

● prażone orzechy i migdały


Winegret:

● ½ szklanki oleju z pestek winogron

● sok z ½ cytryny

● 2 łyżeczki musztardy miodowej

● Sól

● pieprz kolorowy

Sałatka z rukolą Archiwum prywatne
Źródło: Archiwum prywatne

Przygotowanie:

  1. Przygotować winegret. Do słoiczka wlać olej, posolić. Wycisnąć sok z cytryny. Dodać musztardę lub drobno posiekaną miętę. Przyprawić pieprzem. Zakręcić i energicznie wymieszać.
  2. Rukolę wrzucić do miski (można porwać na mniejsze kawałki).
  3. Dodać filety wycięte z pomarańczy oraz kawałki fileta z pstrąga.
  4. Posypać siekanymi bakaliami.
  5. Polać sosem i od razu podawać.

**Chcesz się pochwalić swoimi kulinarnymi osiągnięciami? Masz ciekawy przepis? Prześlij nam przez [dziejesie.wp.pl](https://dziejesie.wp.pl/){:external}**

d2soknc
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2soknc
d2soknc
Więcej tematów