Trwa ładowanie...
d39nhe4

Domowa kostka rosołowa. Jak zrobić? Najlepszy dodatek do zup i sosów

Po kostki rosołowe sięgamy, gdy brakuje nam czasu, a chcemy ugotować zupę, sos czy gulasz - stanowią wtedy łatwą w przygotowaniu i niedrogą bazę. Kostki rosołowe niektórzy spożywają także samodzielnie, jako bulion. Niestety ich skład przypomina tablicę Mendelejewa. Zamiast używać sklepowych kostek, możemy przygotować domową wersję.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Po kostki sięgamy, gdy brakuje nam czasu, a chcemy ugotować zupę, sos czy gulasz
Po kostki sięgamy, gdy brakuje nam czasu, a chcemy ugotować zupę, sos czy gulasz (Getty Images)
d39nhe4

Kostka rosołowa – skład

Na samym początku są te składniki, które dodano w największych ilościach, czyli: sól, utwardzone tłuszcze, aromaty, substancje wzmacniające smak i zapach (między innymi glutaminian sodu), a dopiero na szarym końcu, czyli w najmniejszych ilościach: natka pietruszki, lubczyk, ekstrakt z mięsa kurzego, marchew, nasiona selera, kurkuma. W kostce sprzedawanej jako "rosół drobiowy" suszonego mięsa z kury jest... 0,1 proc.

Co dodać do rosołu?

Kostka rosołowa – kalorie

d39nhe4

Nie dość, że skład kostki rosołowej pozostawia wiele do życzenia, to jeszcze dostarcza ona całkiem sporo kalorii. W jednej kostce rosołowej, czyli ok. 10 g produktu jest 30 kcal. Większość dostarczanych za pomocą kostki rosołowej składników odżywczych stanowi tłuszcz roślinny. Nierzadko pod tą nazwą kryje się najtańszy z możliwych, czyli tłuszcz palmowy.

Ekologiczne kostki rosołowe

Od czasu do czasu możemy sięgnąć po ekologiczne kostki rosołowe, które nie zawierają konserwantów, tłuszczów utwardzonych, cholesterolu, a niektóre nie mają też soli. Robi się je wyłącznie z naturalnych składników, np. suszonych warzyw – kupimy je w punktach ze zdrową żywnością, również w internecie. W sklepach dostępne są także "ulepszone" bulionetki – bez konserwantów i sztucznych barwników, a często również bez glutaminianu sodu.

 Getty Images

Domowa kostka rosołowa – jak zrobić?

Składniki:

1. 1 pęczek lubczyku
2. 1 pęczek natki pietruszki
3. 2 marchewki
4. 1 pietruszka
5. 1 cebula
6. 2 łodygi selera naciowego
7. 2 łyżki oleju
8. 2 łyżki sosu sojowego
9. 2 ząbki czosnku
10. 1/2 pora
11. 1 liść laurowy
12. 1 suszony grzyb
13. 1 łyżeczka kurkumy
14. 1 łyżeczka ziaren kolendry
15. 4 kulki ziela angielskiego
16. 6 ziaren pieprzu
17. 1/2 łyżeczki suszonego tymianku
18. 3-4 łyżeczki soli

Przygotowanie:

1. Warzywa korzeniowe obieramy i ścieramy na tarce o grubych oczkach razem z łodygą selera.
2. Pora, cebulę, natkę lubczyku i pietruszki siekamy. W moździerzu rozcieramy liść laurowy, grzybka, ziele angielskie, pieprz, sól, kurkumę, kolendrę i tymianek. W rondelku rozgrzewamy olej.
3. Dodajemy warzywa, przeciśnięty przez praskę czosnek i podsmażamy, aż nieco zmiękną. Dodajemy przyprawy i dusimy.
4. Zalewamy dwoma szklankami wody i dodajemy sos sojowy. Gotujemy na małym ogniu ok. 10 minut. Zdejmujemy z ognia. Dodajemy natkę i lubczyk.
5. Blendujemy na gładką masę.
6. Gdy przestygnie, przekładamy płyn do foremek na lód i przechowujemy w zamrażalniku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d39nhe4

Podziel się opinią

Share

d39nhe4

d39nhe4