Trwa ładowanie...

Dlaczego warto jeść czereśnie?

Myślę, że tak naprawdę większości z nas nie trzeba przekonywać do tego, by jeść czereśnie. Są one przecież bardzo smaczne, a sezon na nie trwa zdecydowanie za krótko. Gdy tylko się pojawiają, ich ceny są wręcz niebotyczne, by w pełni sezonu ustabilizować się na w miarę akceptowalnym poziomie. Najlepsze jednak czereśnie to te prosto z drzewa… Ich smak i zapach nie mają sobie równych. Nie każdy ma jednak możliwość takie jadać. Czym poza smakiem czereśnie zasłużyły sobie na miejsce w naszej diecie?

Share
Świeże czereśnieŚwieże czereśnieŹródło: Adobe Stock
d18t3ux

Czereśnie – co się w nich kryje?

Niektórzy mogą powiedzieć, że w czereśniach sprytnie kryją się robaczki. Popatrzmy jednak na te owoce z bardziej optymistycznej strony, czyli na te egzemplarze, które dodatkowego białka nie posiadają.

Czereśnie to aż w 80 proc. woda. Pomimo tego, znajduje się w nich naprawdę ogromna ilość cennych składników odżywczych. 100 g czereśni dostarcza 63 kcal, nieco ponad 16 g węglowodanów, niecałe 2 g białka, 0,2 g tłuszczu i ponad 2 g błonnika.

Dodatkowo w owocach czereśni znajdziemy witaminy z grupy B (B6, niacynę, tiaminę, kwas foliowy, ryboflawinę), witaminy C, A, E i K, a także liczne składniki mineralne, takie jak: jod, potas, fosfor, magnez, wapń, żelazo, sód, mangan, miedź czy cynk. W czereśniach są również kwasy tłuszczowe: nasycone, jednonienasycone i wielonienasycone, oraz foliany.

Prosty sposób na drylowanie czereśni. Potrzebujesz tylko butelki

Czereśnie – właściwości

Czereśnie są naturalnym źródłem przeciwutleniaczy (witaminy C i polifenoli), które wspomagają utrzymanie zdrowej kondycji skóry oraz funkcjonowanie układu odpornościowego. Ponadto wspierają walkę ze stresem oksydacyjnym i hamują działanie wolnych rodników, które m.in. powodują uszkodzenia skóry i przyspieszają jej starzenie się.

d18t3ux

Owoce te mają właściwości przeciwzapalne, dzięki czemu zmniejszają ryzyko pojawienia się chorób takich jak zapalnie stawów, dna moczanowa, choroby układu krążenia, nowotwory, cukrzyca czy nadciśnienie tętnicze.

Jako bogate źródło błonnika czereśnie mogą mieć wpływ na procesy trawienne, ułatwiając wydalanie resztek pokarmowych i zapobiegając zaparciom. Dieta bogata w błonnik może zmniejszać ryzyko chorób układu pokarmowego, np. zespołu jelita drażliwego, cukrzycy, a nawet raka okrężnicy.

Czereśnie są niskokaloryczne, mimo że naturalnie słodkie. Mają też niski indeks glikemiczny ze względu na niewielką ilość sacharozy, pomimo sporej zawartości cukru. Wspierają więc proces odchudzania oraz mogą znajdować się w diecie osób z insulinoopornością i diabetyków.

W czereśniach znajduje się dużo jodu, który jest bardzo ważny dla prawidłowej pracy tarczycy i wytwarzania przez nią hormonów ważnych dla codziennego funkcjonowania. Organizm sam nie jest w stanie wytworzyć jodu, więc musi otrzymywać go wraz dietą. Jest to szczególnie ważne w przypadku kobiet w ciąży, gdyż jod jest potrzeby do prawidłowego rozwoju dziecięcego mózgu.

Czereśnie Adobe Stock
Czereśnie Źródło: Adobe Stock

Okazuje się, że czereśnie zawierają też melatoninę, która oddziałuje na cykl dobowy, wspomagając zasypianie i poprawiając jakość snu.

d18t3ux

Czereśnie – czy każdy może je jeść?

Główna zasada zdrowego odżywiania opiera się na tym, że nie same produkty są tuczące, ale ilości, jakie ich zjadamy. Podobnie sprawa się ma z czereśniami. Należy pamiętać, że nie należą one do produktów lekkostrawnych, więc jedzenie bez żadnych hamulców może skutkować uczuciem ciężkości, bólem brzucha i innymi dolegliwościami ze strony układu pokarmowego.

O ciężkostrawności czereśni powinny pamiętać kobiety karmiące piersią. Mogą one jeść te owoce, ale raczej w niewielkich ilościach, by maluszek nie miał potem problemów żołądkowo-jelitowych.

Ostrożni z jedzeniem czereśni powinni być również alergicy – szczególnie ci uczuleni na pyłki brzozy. Okazuje się, że nawet do 30 proc. pacjentów z tym rodzajem alergii reaguje alergicznie także na owoce czereśni. Objawami uczulenia są najczęściej obrzęki w jamie ustnej, katar, pokrzywka, a czasami też przejściowa duszność.

Warto też wiedzieć, że czereśni nie powinniśmy jadać przed obiadem – szczególnie mięsnym. Mogą one utrudniać jego odpowiednie trawienie. Znacznie lepiej zjadać je np. w ramach drugiego śniadania czy podwieczorku. Są one sycące i mogą skutecznie zaspokoić nasz głód. Czereśnie mogą więc doskonale zastąpić niezdrową przekąskę, ale nie można z nimi przesadzać.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d18t3ux
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d18t3ux
d18t3ux
Więcej tematów