wp

9 powodów, dla których warto jeść brokuły

Nazywany zielonym kalafiorem brokuł uważany jest za jedno z najzdrowszych warzyw świata. Należy do grupy tzw. superfoods, których regularne spożywanie rekomendowane jest przez specjalistów i organizacje zajmujące się zdrowiem.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
9 powodów, dla których warto jeść brokuły
(123RF)

Spełnienie tych zaleceń nie jest zadaniem trudnym. Brokuły są łatwo dostępne i niedrogie. W dodatku możemy serwować je na dziesiątki sposobów - surowe, gotowane, pieczone, duszone.

Brokuły wspaniale nadają się do sałatek i zup . Można je serwować jako dodatek do obiadu , jak np. kalafior czy fasolkę szparagową. Doskonale sprawdza się też w zapiekankach, sosach, warzywnych potrawkach. Wspaniale pasuje nie tylko do innych warzyw, ale też mięs i ryb. Warzywo to nie wymaga długotrwałej obróbki i jest delikatne w smaku. Jednym słowem - pod względem kulinarnym to produkt doskonały. A jakie są jego właściwości? Dlaczego warto go jeść? Dziewięć powodów, dla których to warzywo powinno jak najczęściej gościć na naszych stołach, omówiła dietetyk Maja Lewandowska z poradni Naturhouse Morena.

wp

Właściwości przeciwnowotworowe

W brokułach znajduje się wiele aktywnych składników przeciwdziałających rakowi. Są to: sulforafan, beta-karoten, izotiocyjany, indol-karbinol i chlorofil. Związki te wykazują działanie przeciwnowotworowe w obszarze jelita grubego, prostaty, piersi, szyjki macicy, przełyku, żołądka, skóry, płuc, tchawicy, krtani i jamy ustnej. Dodatkowo sulforafan - silny antyutleniacz - blokuje powstawanie nowotworowych mutacji DNA oraz ułatwia usuwanie komórek tworzącego się nowotworu.

Właściwości przeciwzapalne

Brokuły zawierają flawonoid o nazwie kaempferolem, który wykazuje działanie przeciwzapalne, co znacznie skraca powrót do formy osobom cierpiącym na zapalenie stawów czy dnę moczanową . Oprócz tego kaempferol pomaga zapobiegać występowaniu alergii.

wp

Na dobry wzrok

Brokuły bogate są w szczególny rodzaj karotenów, luteinę i zeaksantynę, a także w witaminę B2. Substancje te mają korzystny wpływ na wzrok i poprawiają ostrość widzenia. Dzięki tym składnikom brokuły ułatwiają regenerację zmęczonych oczu, a także chronią je przed dolegliwościami tego narządu związanego z wiekiem, np. wystąpieniem zwyrodnienia plamki żółtej .

Przeciw chorobom sercowo-naczyniowym

Zawierają ogromne ilości potasu, dzięki któremu poprawia się drożność naczyń krwionośnych, co znacznie ułatwia przepływ krwi. Efektem tego jest spadek ciśnienia tętniczego. Jednocześnie potas wspomaga wydalanie nadmiaru sodu z organizmu, co także przekłada się na obniżenie ciśnienia.

wp

Dla trenujących

Brokuły są popularne wśród kulturystów. Wspomagają bowiem budowę mięśni, poprawiają kondycję stawów i mają korzystny wpływ na pracę nadnerczy. Co bardzo istotne obniżają też poziom kortyzolu - hormonu, który jest uwalniany na skutek przetrenowania lub stosowania niskokalorycznej diety, a powoduje rozpad mięśni. Na powyższe właściwości ma także wpływ spora zawartość witaminy C, która jest niezbędna dla tworzenia kolagenu - kluczowego składnika tkanki łącznej i chrząstki, odpowiadającego za kondycję stawów i ścięgien.

Dla diabetyków

Brokuły mają niski indeks glikemiczny (IG 15). Dlatego ich spożycie nie powoduje gwałtownego wzrostu glukozy we krwi, wpływając tym samym na produkcję insuliny. Ponadto warzywa te zawierają chrom, który współdziała z insuliną i pomaga utrzymać odpowiednie stężenie poziomu cukru. Brokuły zmniejszają też ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego u chorych na cukrzycę. Jest to szczególnie istotne, gdyż osoby z wysokim poziomem glukozy we krwi, są aż pięć razy bardziej narażone na występowanie tych dolegliwości niż osoby bez obciążeń cukrzycowych.

wp

Przeciw chorobie wrzodowej

Zawarty w brokułach sulforafan niszczy bakterie Helicobacter pylori, które przyczyniają się do rozwoju wrzodów i mogą powodować inne dolegliwości układu pokarmowego, np. zapalenie błony śluzowej żołądka, zapalenie przełyku, a nawet raka żołądka. Sulforafan unieszkodliwia bakterie niezależnie od tego, czy bytują wewnątrz, czy na zewnątrz komórek błony śluzowej żołądka. Działa nawet na te szczepy, które stają się oporne na powszechnie stosowane antybiotyki.

Dla kobiet w ciąży

Brokuły zawierają substancje niezbędne dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego płodu - kwas foliowy i witaminy z grupy B. Są one odpowiedzialne za tworzenie DNA, komórek i syntezę białek. Dlatego częste spożywanie brokułów zalecane jest kobietom w ciąży.

wp

Przeciw depresji

Kwas foliowy niezbędny jest nie tylko do optymalnego rozwoju płodu. Ma on także duży wpływ na nasze samopoczucie. Według badań naukowych niedobór tego związku, może wpływać na rozwój depresji . Dostarczenie łatwo przyswajalnego kwasu foliowego, który znajdziemy w brokułach, zwiększa poziom serotoniny i redukuje objawy depresji.

AD/mp/WP Kuchnia

Fit pizza na spodzie z brokułów

Kalafior romanesco - dlaczego warto go jeść?

Zielona czy żółta fasolka szparagowa. Dietetyk zdradza, która jest zdrowsza

Polub WP Kuchnia
Trwa ładowanie
.
.
.
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Podziel się na Facebooku
wp
wp
wp