Trwa ładowanie...
d38tyvs
d38tyvs

Marchewka

Marchewkę można jadać na surowo, jako surówkę, gotowaną w sałatkach i zupach lub z wody, smażoną, duszoną. Przepisy z marchewką Shutterstock
Marchewkę można jadać na surowo, jako surówkę, gotowaną w sałatkach i zupach lub z wody, smażoną, duszoną. Przepisy z marchewką

Marchewka to jedno z najpopularniejszych warzyw nie tylko w kuchni polskiej, ale w większości regionów świata. Do tej pory wyróżniono jej 60 gatunków.

Jest to gatunek rośliny z rodziny selerowatych. Częścią jadalną marchwi jest korzeń. W zależności od odmiany – od białawego poprzez żółtawy do pomarańczowoczerwonego (najbogatszego w karoten) i purpurowego. Po raz pierwszy, marchew była uprawiana dla jej liści i aromatycznych nasion, a nie dla jej korzenia. Nasiona marchwi zostały znalezione w Szwajcarii i południowej części Niemiec. Niektóre bliskie krewne marchewki takie jak pietruszka, koper czy kminek nadal uprawiane są dla ich liści i nasion.

Można jadać marchew na surowo, jako surówkę, gotowaną w sałatkach i zupach lub z wody, smażoną, duszoną. Z marchwi robi się soki i przeciery, a także przetwory. Wykorzystuje się ją do dań dla dzieci w formie puree marchewkowego, a także robi się z niej chipsy lub płatki marchewkowe. Słodycz marchewki pozwala wykorzystać ją do ciast, deserów, konfitur.

W klasyfikacji urzędowej Unii Europejskiej marchew uznawana jest za warzywo. Co ciekawe, w Portugalii marchew używana jest do wyrobu dżemów, w rozumieniu dyrektywy ustalającej parametry ich produkcji, marchew należy traktować jak owoc.

W kuchni indyjskiej marchew ma różne i szerokie zastosowanie np. do sałatek, deserów, ryżu. Bardzo popularnym deserem w Indiach jest Gajar Ka Halwa. Jest to deser, który sporządza się z startej marchewki gotowanej w mleku, do której dodaje się orzechy i masło.

Marchewka posiada wiele cennych właściwości zdrowotnych, a wyciśnięty z niej sok pomaga na wiele dolegliwości. Warto włączyć marchew do swojej codziennej diety. Marchewka charakteryzuje się przede wszystkim niską kalorycznością. Dzięki temu jest wyjątkowo zdrowa i poleca w przypadku diet redukcyjnych. Ze względu na swoje właściwości, marchewka wywiera pozytywny wpływ na nasz organizm. Przede wszystkim, dzięki zawartości luteiny i witaminy A, świetnie wspiera wzrok.

Beta-karoten nadaje skórze naturalny koloryt, dzięki temu zwalcza nadmierną bladość. Dodatkowo związek ten wspiera naturalną odporność organizmu.

Marchew jest jednym z dziesięciu najważniejszych gospodarczo warzyw uprawnych na świecie. Można ją przechowywać przez kilka miesięcy w lodówce lub w okresie zimowym w wilgotnym i chłodnym miejscu.

Przepisy

d38tyvs
d38tyvs
d38tyvs
d38tyvs

d38tyvs
d38tyvs
d38tyvs