Trwa ładowanie...

Czy Polacy zaczną masowo wynosić jedzenie z restauracji?

Rocznie na świecie jest marnotrawione 1,3 mld ton żywności, z czego 9 mln ton – w Polsce. Najwięcej jedzenia w naszym kraju marnuje się na etapie produkcji. Ponad 2 mln ton zmarnowanej żywności to "zasługa” konsumentów. Za pozostałe 350 tys. ton odpowiadają m.in. sieci handlowe i dystrybutorzy.

d15tz9i
d15tz9i

Nie marnuj jedzenia w domu…

Do zmniejszenia problemu marnotrawienia jedzenia może przyczynić się każdy z nas. - Aby nie marnować jedzenia w naszych domach, warto odpowiednio wcześnie planować posiłki. Do sklepów udawajmy się z listą zakupów. Unikajmy kupowania nadmiaru żywności, który może zostać zmarnowany - mówi Dorota Napiórkowska z Federacji Polskich Banków Żywności

Wybierajmy przy tym produkty o długim terminie przydatności do spożycia. Ponadto często sprawdzajmy ważność jedzenia w naszej lodówce, tak aby nie trzeba było wyrzucać przeterminowanego. Pamiętajmy również, że nadwyżką żywności można się podzielić. Jeśli chodzi zaś o resztki, nie muszą one trafiać do kosza. W internecie jest wiele przepisów, które pokazują, w jaki sposób da się je wykorzystać.

…ani w restauracji

Za marnotrawienie jedzenia w niemałym stopniu odpowiadają także restauracje. - Problem marnowania żywności w restauracjach jest rzeczywiście duży. Restauratorzy mogą jednak temu marnowaniu zapobiegać. Przede wszystkim – przez planowanie zamówień i produkcji na dany dzień. Świetnie sprawdzają się do tego programy, które potrafią przewidywać, jakie zapotrzebowanie może być w konkretnym tygodniu – zauważa Malka Kafka, właścicielka restauracji Tel Aviv. Poza tym restauracje muszą lepiej dostosowywać porcje dań do apetytu klientów. Ponad 50 proc. tego, co jest im podawane, ląduje bowiem potem w śmietniku. Warto również, aby klienci zabierali niedojedzone posiłki do domu. Ponieważ nie każdy gość lokalu zapyta o taką możliwość, powinny proponować to restauracje.

Propagowanie niemarnowania żywności w restauracjach ma na celu m.in. akcja "Nie marnuję, pakuję". - Z raportu "Polska na Talerzu" wynika, że prawie połowa konsumentów nie zabiera niezjedzonej części dania z lokalu do domu. Dlatego też przez materiały edukacyjne, takie jak plakaty, ulotki, chcemy zachęcić właścicieli restauracji do pakowania tych resztek, a klientów – do ich zabierania - informuje koordynator akcji, Joanna Purzycka.

d15tz9i
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d15tz9i
Więcej tematów