Trwa ładowanie...
d23v7ww
d23v7ww

Wołowina

W zależności od zawartości mięsa i tłuszczu wołowina może być przeznaczona do pieczenia, smażenia, grillowania, gotowania lub duszenia. Przepisy z wołowiną Shutterstock

Wołowina jest popularna zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych. Ma lekkie mięso, które można przyrządzić na wiele sposobów. Wołowina jest podawana w różnej postaci (ugotowana, uduszona, zapieczona). Wybornie smakują również steki wołowe przyrządzane na grilla.

Wołowina jest mięsem otrzymywanym z bydła, które ma ponad pół roku. Do największych producentów należą Stany Zjednoczone, Unia Europejska, Brazylia, Indie oraz Chiny. W Polsce rzadko hoduje się mięsne rasy, dlatego jakość wołowiny jest mniejsza niż w krajach, w których jest większa tradycja spożywania mięsa wołowego.

Wołowina – klasyfikacja mięsa
Mięso wołowe, podobnie jak wieprzowina, podzielone jest na klasy. Klasyfikacja wołowiny zależy od jakości mięsa. Do I klasy zalicza się mięso chude i nieścięgniste. Wołowina II klasy nadal musi mieć chude mięso, jednak mogą się pojawić drobne ścięgna. Do III klasy zalicza się mięso tłuste, a do IV klasy – wołowina krwawa. Natomiast w klasie IV można znaleźć mięso, które posiada ścięgna i powięzi. Do najlepszych gatunków wołowiny zaliczana jest wołowina Kobe, którą otrzymuje się z japońskich krów.

Bydło jest karmione tylko ekologiczną paszą ze zbóż, ziemniaków oraz roślin strączkowych, dzięki czemu wołowina ma lekkie oraz aromatyczne mięso. Poza tym, zawiera więcej kwasów omega-3 niż wołowina otrzymywana z ras innych krów. Poza wołowiną Kobe, popularna jest również wołowina Aberdeen Argus, wołowina Brahman oraz wołowina Charolaise.

Wołowina – rodzaje mięsa
W zależności od zawartości mięsa i tłuszczu wołowina może być przeznaczona do pieczenia, smażenia, grillowania, gotowania lub duszenia.

Wołowina – wartości odżywcze
Wartość kaloryczna wołowiny zależy od zawartości tłuszczu w mięsie. Jednak zazwyczaj wołowina ma ok. 230 kcal w 100 g i jest uznawana za mięso średnio kaloryczne. Poza tym, ponad połowa tłuszczu zawartego w wołowinie to tłuszcz nienasycony, który korzystnie wpływa na zdrowie. Mięso wołowe ma w swoim składzie również łatwoprzyswajalne białko. Jest również jednym z najlepszych źródeł kwasu linolowego (CLA), który pomaga osobom, które chciałyby zmniejszyć masę ciała. Poza tym, wołowina zawiera L-karnitynę oraz alaninę zwiększające przemianę materii w organizmie. Mięso wołowe jest również źródłem witamin z grupy B, głównie B6 i B12, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a także zapobiegają anemii.

Wołowina – sposoby przyrządzenia
W zależności od rodzaju kawałka mięsa, można przyrządzić różne potrawy z wołowiny. Najpopularniejszy jest rostbef mający delikatne mięso, z którego przygotowuje się steki wołowe. Karkówka idealnie nadaje się do przygotowania gulaszu z wołowiny. Z szyi, szpondru, łopatki oraz mostku można przygotować mięso mielone. Polędwicę można upiec, natomiast z udźca można wykroić zrazy wołowe. Do najpopularniejszych dań z wołowiny zaliczana jest wołowina po burgundzku, wołowina po chińsku, wołowina po tajsku oraz wołowina po seczuańsku.

Przepisy

d23v7ww
d23v7ww
d23v7ww
d23v7ww
d23v7ww
d23v7ww
d23v7ww