ycipk-13s2al

Śliwki - właściwości zdrowotne i zastosowanie kulinarne

Śliwki kojarzymy jako owoce popularne, mało atrakcyjne i niepozorne. Nikt nie potrafi odnaleźć w nich niczego niezwykłego, bo znamy je od zawsze. Nie czeka się na nie tak jak na truskawki, maliny czy jagody. Nie odnotowujemy, kiedy sezon na śliwki się zaczyna i nie żałujemy zbytnio, kiedy się kończy. Podsumowując, śliwka jest niedoceniana i w konkurencji z innymi owocami plasuje się na szarym końcu.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Świeże i suszone śliwki doskonale wpływają na urodę
Świeże i suszone śliwki doskonale wpływają na urodę (123RF)
ycipk-13s2al

Wynika to po części z niewiedzy, bowiem mało kto się orientuje, że ten niepozorny owoc posiada wiele witamin i właściwości zdrowotnych. Wszystkie rodzaje śliwek mają podobne właściwości odżywcze i zawierają szereg cennych witamin: C, A, E, B6 i K. Ponadto są źródłem wapnia, żelaza, fosforu, magnezu, polifenoli i błonnika. I właśnie ze względu na bogactwo właściwości odżywczych, śliwek nie powinno zabraknąć w zdrowej diecie. Zwłaszcza w sezonie, kiedy mamy obfitość świeżych na wyciągnięcie reki. A także w czasie zimowych miesięcy, w postaci suszonych owoców.

Dobroczynne właściwości śliwek:

  • Ze względu na dużą ilość błonnika poprawiają perystaltykę jelit i zapobiegają zaparciom. Ich pektyny łącząc się z kwasami organicznymi, usuwają z komórek tłuszcz i cholesterol śliwki działają antyoksydacyjnie,.
  • Chronią jelito grube przed nowotworem - należy więc profilaktycznie zjadać 3-4 śliwki dziennie. Mają także działanie przeciwmiażdżycowe, hamując wchłanianie cholesterolu,
  • Zawartość witaminy B6 i magnezu w śliwkach ma korzystny wpływ na układ nerwowy i sprzyja dobremu samopoczuciu.
  • Kora z drzew śliwkowych jest wykorzystywana przy leczeniu prostaty.
  • Suszone śliwki natomiast maja pięć razy więcej witaminy A niż świeże i siedem razy więcej błonnika. Zawierają fosfor i żelazo, działają przeczyszczająco i regulują pracę układu pokarmowego.
  • Suszone śliwki odgrywają istotną rolę w diecie odchudzającej, bowiem zapewniają na długo uczucie sytości. Ponadto przyśpieszają metabolizm, przeczyszczają jelita, hamują wchłanianie cukru i cholesterolu. To doskonała przekąska w ciągu dnia.
  • Świeże i suszone śliwki doskonale wpływają na urodę. Zawarte w nich przeciwutleniacze wygładzają skórę, poprawiają jej wygląd, opóźniają procesy starzenia i powstawanie zmarszczek. Kwasy - oleinowy i linolowy znajdujące się w śliwkach nawilżają skórę, odżywiają ją i natłuszczają.
  • Zawartość witaminy K i C w śliwkach pomaga przy pękających naczynkach.
  • Śliwki mają niski indeks glikemiczny, przez co są owocami dla cukrzyków.
  • Poprawiają także gęstość kości i zmniejszają ryzyko osteoporozy. Jedząc 10 śliwek dziennie przez cały rok, można poprawić gęstość kości i zmniejszyć skutki osteoporozy. W celach profilaktycznych można jeść je co 2-3 dni.
ycipk-13s2al

Zastosowanie śliwek w kuchni natomiast jest wszechstronne, zarówno na słodko, jak i postaci wytrawnej. Te zdrowe i smaczne owoce mogą być dodatkiem do mięs, wędlin, pasztetów i ciast. Można przygotowywać z nich wyborne dżemy, kompoty, powidła. konfitury i desery. Jesień to czas najlepszych śliwek . Pamiętajmy, jak są cenne, zdrowe i smaczne!

Korzenne powidła śliwkowe pieczone (bez cukru)

Składniki: 3 kg bardzo dojrzałych śliwek węgierek

Przygotowanie: Piekarnik nagrzej do 180 st. C. Śliwki umyj, wyjmij pestki i włóż do formy do pieczenia. Wlej 5 łyżek wody, przykryj naczynie i wstaw do gorącego piekarnika. Piecz 2 godziny, odkryj pokrywę, zmniejsz grzanie do 150 st. C i piecz, aż połowa płynu odparuje. Gotowe powidła przełóż do wyparzonych słoików. Zamknij je pokrywkami i wstaw do piekarnika na 30 minut w temperaturze 120 st. C. Wyłącz grzanie i zostaw, aż słoiki ostygną. Przechowuj w suchym i chłodnym miejscu. Dodawaj do ciast, naleśników i placków, jako dodatek do musli, owsianek i koktajli.

ycipk-13s2al

Chcesz się pochwalić swoimi kulinarnymi osiągnięciami? Masz ciekawy przepis? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polub WP Kuchnia
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-13s2al

ycipk-13s2al
ycipk-13s2al