Trwa ładowanie...
de9jpqx
kuchenne nowości

Zielone soki dla zdrowia

Zielone warzywa dostarczają, szczególnie wiosną, mnóstwa składników odżywczych i mikroelementów. Magicznym elementem jest tu zielony barwnik - chlorofil. Warzywa w kolorze trawy zawierają także enzymy, żelazo, magnez, fosfor, potas i sód, prowitaminę A, witaminy z grupy B oraz witaminy C, E i K. Na pewno warto je jeść. Ostatnio jednak pojawiła się nowa moda - na zielone soki, robione właśnie z miksowanych warzyw. Taki napój ma właściwości antynowotworowe.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Zielone soki dla zdrowia
(Thinkstock, Fot: Thinkstock)
de9jpqx

Dobroczynnego działania chlorofilu nie sposób przecenić. Ma on różne właściwości. Działa przeciwzapalnie - leczy ból gardła, zapalenie dziąseł, zapalenia i owrzodzenia błony śluzowej żołądka i jelit, pomaga w leczeniu stanów zapalnych skóry i stawów, jest pomocny przy walce z żylakami. Chlorofil ma też właściwości oczyszczające - usuwa pozostałości po lekach, unieszkodliwia toksyny, neutralizuje metale ciężkie, pomaga oczyścić wątrobę i jelita, a nawet niweluje nieprzyjemny oddech.

Zawarty w diecie chlorofil i jego pochodna, chlorofilina zmniejszają też ryzyko pojawienia się nowotworów. Badania przeprowadzili naukowcy z Uniwersytetu Stanowego w Oregonie. Tak jak przypuszczano, zawarty w zielonych warzywach związek zapewnia ochronę przed niewielkimi dawkami substancji rakotwórczych występującymi zwykle w środowisku. Liczba guzów wątroby spadła pod jego wpływem o 29 do 64 proc. zaś nowotworów żołądka - o 24-45 proc. Mechanizm działania był prosty - chlorofil wiązał się ze szkodliwymi substancjami, co ułatwiało ich wydalenie. Dodajmy też, że wszystkie zielone warzywa zawierają również antyrakowy beta-karoten, który jest jedną z najskuteczniejszych broni przed nowotworami.

Zielony barwnik roślinny pomaga również w wielu innych sytuacjach: dodaje energii, regeneruje tkanki i niszczy wolne rodniki odpowiedzialne za starzenie się organizmu, pomaga przy anemii, reguluje ciśnienie tętnicze, a do tego - powodując szybszą przemianę materii, umożliwia szybsze i skuteczniejsze zrzucenie wagi u osób na diecie.

de9jpqx

Szczególnie dużo zielonych roślin i przygotowanych z nich soków powinny spożywać osoby, które pracują w miejscach z ograniczonym dostępem światła słonecznego - w biurach i fabrykach, a także osoby narażone na przemęczenie i stres. Szklanka zielonego soku dziennie zdecydowanie poprawi samopoczucie i doda energii. Dodatkowo, te bogate w sole potasu soki, poprawiają funkcje serca i neutralizują kwasy w mięśniach.

Najlepszymi źródłami chlorofilu są: lucerna, młode listki pszenicy i jęczmienia, zielone części: brokułów, kalafiora, rzepy, kalarepy, rzodkiewek, naci pietruszki i selera, a także jarmuż, szpinak, liście kapusty włoskiej, pekińskiej, rzeżucha, mniszek lekarski i pokrzywa.

*Jak przygotować sobie zdrową "zieloną pożywkę"? *

Najważniejsza zasada jest taka, by nie miksować samych zielonych części warzyw, ale dodawać je do owoców. Proporcja pół na pół jest odpowiednia, choć najlepiej miksować ze sobą 60 proc. owoców i 40 proc. zielonych warzyw. Można dodać także trochę wody, by rozcieńczyć napój. Dodajemy również przyprawy poprawiające smak: zioła, cynamon, sok z cytryny, miód, oliwę z oliwek. Absolutnie nie dodajemy cukru, który zdecydowanie zwiększa kaloryczność napoju.
A teraz garść przepisów.

de9jpqx

*Napój szpinakowy *

Miksujemy bardzo dokładnie umyte liście szpinaku, bez ogonków i łodyżek. Wyjmujemy z miksera i miksujemy w nim truskawki albo porzeczki. Dodajemy przygotowany szpinak, łyżeczkę miodu, łyżeczkę oliwy i trochę wody. Miksujemy jeszcze raz. Najlepiej wypić go zaraz po przyrządeniu, ponieważ chlorofil bardzo szybko ulega zniszczeniu.
* Napój ziołowy *

Do przygotowania tego napoju możemy użyć wszelkich ziół, choć najlepsze będą dzikie, zebrane z dala od dróg, a najlepiej z własnego ogródka, w którym nie używamy chemii. Szklankę listków mniszka lekarskiego (młodych, bo starsze są bardzo gorzkie), szklankę liści pokrzywy, trochę mięty albo koperku miksujemy ze szklanką pokrojonego w kostkę i pozbawionego pestek arbuza albo melona. Trochę miodu do smaku i gotowe. Nie musimy dodawać wody - owoce zawierają jej aż nadto.

*Czysta zieleń z pszenicy *

de9jpqx

Zieloną pszenicę najlepiej przygotować samemu. Ziarna zboża umieszczamy w miseczce wypełnionej watą i nasączoną wodą. Stawiamy miseczkę w ciemnym miejscu i gdy zacznie kiełkować, przestawiamy na parapet okienny. Po dwóch tygodniach listki są na tyle wyrośnięte, by można je wykorzystać. W ten sam sposób możemy hodować też ziarna owsa czy jęczmienia. Taką "trawkę" ścinamy, miksujemy z małą ilością wody, dodajemy banana i gotowe. Banan jest tak słodki, że nie musimy dodawać już miodu.

*Sok z jabłek i kapusty *
Miksujemy ze sobą obrane i oczyszczone jabłka oraz ok. pięć umytych i pokrojonych na paski liści kapusty włoskiej albo młodej kapusty białej. Dodajemy łyżkę soku z cytryny, trochę soli i wody - w zależności od tego, jak gęsty sok uzyskaliśmy podczas miksowania.

*Sok z sałaty *

Miksujemy ze sobą sałatę, dokładnie umytą i pokrojoną oraz garść liści mięty albo pietruszki zielonej. Do tego dodajemy pokrojoną, miękką gruszkę (lub banan) i miksujemy jeszcze raz. Łyżeczka oliwy dodana podczas miksowania pomoże połączyć smaki.

AD/mmch/kuchnia.wp.pl

de9jpqx

Podziel się opinią

Share
de9jpqx
de9jpqx
Więcej tematów