To już 20 lat. Powód do dumy? Współpraca z ponad 740 dostawcami z Polski
Pierwszy sklep marki Lidl powstał w Poznaniu w 2002 r. Obecnie to sieć, która zatrudnia ponad 25 000 pracowników w Polsce oraz posiada ponad 800 sklepów. Lidl Polska to stabilny pracodawca, który tylko w tym roku zatrudni kolejne 1500 osób.
Według "Rzeczpospolitej" sieć sklepów Lidl jest dziś największym eksporterem polskich produktów rolno-spożywczych. Tylko w 2021 r. 276 rodzimych dostawców wyeksportowało produkty w ramach marek własnych Lidla na 28 zagranicznych rynków, na których obecne są sklepy Lidl. Wartość tego eksportu wyniosła blisko 4,3 mld zł. Natomiast w ciągu czterech lat (2018–2021) eksport polskich produktów za pośrednictwem międzynarodowej sieci Lidl osiągnął wartość ponad 13 mld zł i wciąż rośnie.
Można powiedzieć, że nikt nie zrobił tyle dla promocji polskich produktów za granicą, co międzynarodowa sieć sklepów, która w naszym kraju jest obecna od 2002 r. Dzisiaj widać, że Lidl mocno zakorzenił się w polskiej gospodarce – współpracuje z lokalnymi dostawcami, a także zatrudnia ponad 25 000 pracowników, którym oferuje wysokie zarobki, a także wiele pozapłacowych benefitów.
Jak produkt, to z Polski
– Jubileusz 20-lecia Lidl Polska to nie tylko wielkie święto, ale także ogromny sukces. Chcemy się nim dzielić z naszymi klientami, partnerami biznesowymi oraz pracownikami. Przez ten czas pokonaliśmy długą drogę, nieustannie doskonaląc się oraz zmieniając zgodnie z potrzebami i trendami rynku – mówi Włodzimierz Wlaźlak, Prezes Zarządu Lidl Polska. – Wierzymy, że odpowiedzialna firma może więcej, dlatego w trakcie naszej działalności w Polsce nieustannie podejmujemy działania z zakresu społecznej odpowiedzialności. Zrównoważony rozwój stanowi integralną część strategii firmy. Chcielibyśmy podziękować naszym klientom, którzy darzą nas zaufaniem oraz codziennie odwiedzają nasze sklepy. Dziękujemy także partnerom biznesowym oraz pracownikom za zaangażowanie oraz za udaną współpracę – dodaje.
A partnerów jest niemało. Lidl Polska na co dzień współpracuje z ponad 740 dostawcami z Polski, natomiast w ofercie sieci każdego dnia klienci mają dostęp do ponad 480 produktów z oznaczeniem "Produkt polski".
Jak było, jak jest
A wszystko zaczęło się od jednego sklepu, który stanął w Poznaniu przy ul. Głogowskiej. Funkcjonuje on do dziś. W stolicy Wielkopolski znajduje się także siedziba marki. W niedługim czasie powstało kolejnych sześć sklepów – w Bydgoszczy, Lęborku, Słupcy, Włocławku, Turku i Kościanie.
Obecnie sieć tworzy ponad 800 sklepów w Polsce i zatrudnia ponad 25 000 pracowników. To nie koniec. Lidl Polska zamierza systematycznie zwiększać zatrudnienie, przeznaczając w 2022 r. na utworzenie nowych miejsc pracy blisko 100 mln zł. To zaowocuje 1500 nowych etatów w sklepach, magazynach oraz centrali.
Lidla Polska to także współpraca z największymi organizacjami pomocowymi – Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy (od 2009), Fundacją Mam Marzenie (2014), Caritas Polska (2017) czy WWF (2021).
Marka aktywnie prowadziła także szereg akcji społecznych, m.in. "Mały procent, wielka pomoc" (zachęcanie do wsparcia organizacji, z którymi współpracuje sieć), "Lidl na różowo" (zachęcanie pracownic do corocznego udziału w badaniach) "Kupuję, nie marnuję", "Lidl fair play" czy akcję wdrożenia tzw. cichych godzin (wyciszenie muzyki i komunikatów w sklepach oraz pierwszeństwo obsługi dla osób w spektrum autyzmu).
Sklepy zasilane tylko zieloną energią
Lidla Polska ma świadomość, że nieodłącznym elementem jej działania jest ekologia. Stąd strategia zrównoważonego rozwoju na lata 2020–2025 pn. "W trosce o lepsze jutro". Czym się wyróżnia ta idea? Tym, że firma włącza się w działania na poziomie czterech filarów: poszanowania bioróżnorodności, zaangażowania w dialog, promocji zdrowia, uczciwego działania, a także ochrony zasobów i ochrony klimatu.
Sieć już podpisała umowę gwarantującą pochodzenie energii w 100 proc. ze źródeł odnawialnych. To oznacza, że do końca 2022 r. wszystkie obiekty Lidl Polska będą pracowały wyłącznie w oparciu o zieloną moc.
Marka ustaliła także konkretne cele klimatyczne, które opierają się na metodologii Science Based Targets. Oznacza to, że Lidl wnosi istotny wkład w osiągnięcie celu paryskiego porozumienia klimatycznego, jakim jest ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5°C.
Zgodnie z międzynarodową strategią klimatyczną, Lidl Polska stosuje podejście polegające na tym, że najpierw unika emisji, następnie ją redukuje, a na końcu kompensuje, gdy nie ma innych możliwości.
Do 2030 r. Lidl zamierza zredukować swoje emisje operacyjne we wszystkich krajach obecności marki o 80 proc. (w porównaniu z 2019 r.).
To nie wszystko. Sieć zadeklarowała, że do 2025 r. zredukuje o 20 proc. ilość plastikowych opakowań we wszystkich produktach marki własnej. Nazwa tego programu to REset Plastic.
Gdyby nie pracownicy…
Lidl Polska zapewnia, że siła tkwi w zespole i dlatego dbałość o obszar pracowniczy i wspieranie załogi bez względu na płeć to od zawsze priorytet oraz jeden z filarów odpowiedzialności społecznej firmy.
Świadczą o tym przyznawane co roku wyróżnienia, m.in. tegoroczna nagroda "Odpowiedzialny Pracodawca – Lider HR 2021".
W 2020 r. Lidl Polska podpisał UN Women’s Empowerment Principles (WEPs). WEPs to wspólna inicjatywa UN Women i UN Global Compact, która koncentruje się na wzmacnianiu pozycji kobiet.
Lidl wraz z międzynarodową firmą doradczą Korn Ferry ustanowił również nagrodę Lidl Fair Pay. Celem inicjatywy jest promowanie równego traktowania oraz wynagradzania bez względu na płeć.
WP Kuchnia na: