ycipk-1vzqc6

Ogórki małosolne. Jedzmy na zdrowie!

Lato kusi obfitością warzyw. Na straganach, bazarkach i w zieleniakach można zatracić się wśród bogatej oferty. Ale wybór powinien być przemyślany. Kupujemy warzywa od sprzedawców i producentów, których darzymy zaufaniem.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Ogórki małosolne. Jedzmy na zdrowie
Ogórki małosolne. Jedzmy na zdrowie (123RF)
ycipk-1vzqc6

Nie możemy pozwolić sobie na byle jakie zakupy. Nasze warzywa - i owoce - powinny pochodzić z upraw zrównoważonych lub eko/bio. Mamy wtedy pewność, że dbamy o zdrowie nasze i naszych bliskich.

Wśród bogactwa letnich warzyw są ogórki! To bardzo charakterystyczny symbol naszej kuchni. Bardzo chętnie zjadamy je na surowo, robimy zapasy na zimę w postaci kiszonych, a w sezonie letnim cenimy szczególnie ogórki małosolne.

Czym się różnią ogórki małosolne od kiszonych?

ycipk-1vzqc6

Kiszenie to proces fermentacji beztlenowej przeprowadzonej przez bakterie mlekowe. W wyniku kiszenia cukry proste zawarte w komórkach roślinnych rozkładają się do kwasu mlekowego i hamują niektóre niekorzystne procesy - na przykład procesy gnicia.

Zobacz też: Najlepszy sposób na kiszone ogórki

Ogórki małosolne różnią się od kiszonych przede wszystkim czasem fermentacji. Poddajemy je krótszemu procesowi kiszenia, co pozwala zachować ich większą jędrność i kruchość. Ogórki małosolne są więc delikatniejsze w smaku, niż kiszone.

ycipk-1vzqc6

Proces fermentacji ogórków małosolnych w czasie ciepłego lata trwa 2-3 dni. Im dłużej trzymamy je w solance, tym bardziej będą ukiszone. Ogórki małosolne dla wielu z nas są symbolem lata i ulubionym jego smakiem. Zachowują też cechy świeżości, a jednocześnie mają pozytywne działanie na mikroflorę jelitową. No i szczególnie cenimy ich walory smakowe, bo traktujemy je jako wartościowy element letniej diety. Poza tym są tanie i łatwo je przygotować.

Jakie właściwości mają ogórki małosolne?

Przede wszystkim znajdziemy w nich sporo witaminy C, która jest silnym antyoksydantem i chroni nas przed działaniem wolnych rodników, powstających w skórze na skutek działania promieni UVA. Na skutek fermentacji w ogórkach małosolnych wzrasta także ilość witamin z grupy B, co też pozytywnie wpływa na stan naszej skóry, układ sercowo-naczyniowy, hormonalny oraz immunologiczny.

ycipk-1vzqc6

Wprawdzie ogórki małosolne zawierają mniej kwasu mlekowego niż kiszone, ale również on w nich występuje. Poza tym zawierają cenną witaminę K i są lekkostrawne. Niewątpliwą zaletą ogórków małosolnych jest to, że w przeciwieństwie do ogórków świeżych, można je łączyć z pomidorami. Jedzenie razem świeżego ogórka i pomidora sprawia, że witamina C utlenia się pod wpływem enzymu askorbinazy. Natomiast proces ten nie zachodzi w przypadku produktów kiszonych, a nawet delikatnie przekiszonych, jakimi są ogórki małosolne. Jedzmy więc je na zdrowie!

Przepis na ogórki małosolne

Składniki:

  • 1 kg młodych świeżych ogórków
  • 3 duże ząbki czosnku
  • 1 pęczek kopru
  • liście lub korzeń chrzanu
  • 1, 5 litra wody
  • 1,5 łyżki soli kamiennej
  • przyprawy: 2 liście laurowe, 1 łyżeczka czarnego pieprzu, 1 łyżeczka nasion gorczycy

Przygotowanie: wodę gotujemy z solą i odstawiamy aby ostygła. Do dużego słoja lub kamionkowego naczynia wkładamy umyte liście chrzanu, czosnek i koper. Ogórki dokładnie myjemy i układamy w słoju. Wsypujemy przyprawy i zalewamy ostudzoną wodą z sola. Przykrywamy i odstawiamy. Są gotowe po 3-4 dniach.

Chcesz się pochwalić swoimi kulinarnymi osiągnięciami? Masz ciekawy przepis? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

ycipk-1vzqc6
Polub WP Kuchnia
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-1vzqc6

ycipk-1vzqc6
ycipk-1vzqc6