Kolagen – białko młodości i sprawności

Kolagen - białko młodości i sprawności, jest jednym z najważniejszych białek w ludzkim organizmie i głównym składnikiem tkanki łącznej. Zawarty jest przede wszystkim w skórze, mięśniach i ścięgnach.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Najwięcej pożytecznych substancji zawiera czysta żelatyna
Najwięcej pożytecznych substancji zawiera czysta żelatyna (123RF)
WP

W organizmie człowieka odnaleziono 20 rodzajów kolagenu – inny w rogówce oka, w kościach, jeszcze inny budujący chrząstki. Nasz organizm sam potrafi syntetyzować włókna kolagenowe, jednak z wiekiem spada zdolność do ich regeneracji

Kolagen, występując w skórze właściwej, tworzy jej rusztowanie. Sieć kolagenowa z wiekiem staje się mniej regularna. Efekty widać gołym okiem. Skóra traci jędrność i gładkość, zaczyna opadać i staje się niejednolita. Specjaliści przyjmują, że każdego roku życia tracimy ok. 1 proc. kolagenu na  jednostkę skóry. Najbardziej widocznym objawem tego spadku są zmarszczki, przebarwienia i cellulit u kobiet.

Z medycznego punktu widzenia bardzo poważne konsekwencje wywołuje brak kolagenu w układzie mięśniowo-szkieletowym. Występuje bowiem zużywanie się stawów, uszkodzenia wiązadeł, a nawet wypadanie dysków międzykręgowych. Na skutek niedoboru gorzej goją się również wszelkie rany i częściej na ciele tworzą się blizny.

WP

Gdzie znajdziemy kolagen?

Wszystkie spożywane przez nas białka są rozkładane w jelitach do pojedynczych aminokwasów i absorbowane w takiej postaci. Następnie organizm dokonuje z nich syntezy własnych białek. Aby do niej doszło , konieczna jest obecność kilku pierwiastków. Jeżeli ich nie ma, proces jest zaburzony.

Zobacz też: Czy mleko UHT jest zdrowe?

WP

Kolagen ma duże ilości glicyny i proliny oraz dwa aminokwasy hydroksyprolinę i hydroksylizynę. Aminokwasy te są formowane z proliny i lizyny w procesie enzymatycznym, wymagającym obecności witaminy C. Szczegóły tego procesu nie są dobrze znane. Wiadomo jednak, że wymaga on występowania stałego stężenia witaminy C w organizmie. Zblokowanie syntezy kolagenu skutkuje różnymi chorobami. Jedną z nich jest szkorbut.

Witamina C jest silnym antyutleniaczem, który pochłania nadmiar wolnych rodników. Naukowcy wykazują, że systematyczne dostarczanie organizmowi witaminy C może kilkakrotnie zwiększyć syntezę kolagenu.

Przyswajanie witaminy C poprawia witamina A, która również jest silnym antyoksydantem. Trzecią konieczną substancją jest witamina E, która zabezpiecza kolagen przed rozpadem. Najgroźniejszym wrogiem kolagenu jest kortyzolhormon, który powstaje na skutek stresu.

Jak zapobiegać utracie kolagenu?

WP

Aby wyglądać i czuć się młodo, powinniśmy dbać o naszą codzienną dietę, relaks, regularny sen i aktywność fizyczną dopasowaną do wieku. Możemy też korzystać z suplementów kolagenu – preparatów z chrząstki rekina, glukozaminy – wzmacniającej stawy, kombinacji witamin i przyjmowaniu kolagenu naturalnego.

Co jeść, aby uzupełniać kolagen?

Warzywa i owoce bogate w witaminę C. Z warzyw wybierajmy szpinak, kapustę, szparagi i jarmuż. Warto też włączyć do diety produkty, które zawierają siarkę – selery, ogórki, oliwki, buraki. Sięgajmy po warzywa zawierające witaminę A – marchew, bataty. Jeżeli chodzi o owoce, to cytrusy, poziomki, czerwone porzeczki.

Produkcji kolagenu sprzyjają kwasy niektórych ryb: łososia, śledzia, halibuta. Ponieważ musimy dostarczać organizmowi aminokwasów, musimy jeść pełnowartościowe białko, czyli mięso. Znajdziemy go najwięcej w tak mało popularnej dzisiaj garmażerce – nóżki w galarecie, golonki, kurze łapki, salcesony, chrząstki, ścięgna. Niestety większość produktów bogatych w kolagen, zawiera również spore ilości złych tłuszczów. Należy więc kontrolować ich spożycie.

WP

Najwięcej pożytecznych substancji zawiera czysta żelatyna. Dlatego galaretki mięsne, warzywne, rybne czy owocowe są doskonałym źródłem kolagenu. Zdaniem dietetyków odpowiednia ilość produktów kolagenowych w diecie to na przykład talerz dobrego rosołu i galaretka owocowa.

Kolagen zawierają wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego o galaretowatej konsystencji. Należy jednak pamiętać, że kolagen dostarczany w żywności z pewnością nie zastąpi wytwarzanego naturalnie przez organizm, dlatego warto sięgnąć po dobrej jakości suplementy diety.

Kolagen naturalny

Aby uzupełnić niedobory kolagenu, powinniśmy, oprócz diety stosować suplementację z wykorzystaniem kolagenu naturalnego. Kolagen naturalny spełnia ważne role - odżywia tkankę chrzęstną, kości i stawy, wspomaga ich regenerację, usprawnia funkcjonowanie, zmniejsza ból stawów, mięśni i więzadeł, a także niweluje trzeszczenie w kolanach. Kolagen jest szczególnie zalecany w profilaktyce artrozy. Przy regularnym stosowaniu kolagenu naturalnego, poczujemy znaczną różnicę, a ruch nie będzie sprawiał nam żadnych problemów. To doskonały sposób na wzmocnienie kolan i zwiększenie mobilności, co jest szczególnie istotne u osób, które wchodzą w wiek senioralny.

WP

Kolagen w kosmetyce

W 1987 roku polscy naukowcy z Uniwersytetu Gdańskiego opracowali metodę pozyskiwania kolagenu bezpośrednio ze skór rybich. Ryba bowiem ma podobną do ludzi strukturę biologiczną. Nie był to jeszcze produkt w stu procentach doskonały, ale na pewno bliski ideałowi.

Dotychczas w światowej medycynie estetycznej i w kosmetologii stosowano kolagen z tkanek młodego bydła. Sprawdzał się w implantach, ale nie jako samodzielny komponent, ponieważ nie potrafił pokonać bariery ochronnej naskórka.

Kolagen rybi stał się sensacją światową, tym bardziej że w 2001 roku wytworzono już z rybich skór produkt, który docierał do przestrzeni międzykomórkowej i sam stawał się strukturą skóry z tej racji, że jego podstawową właściwością okazała się aktywność biologiczna, charakterystyczna jedynie dla organizmów żyjących.

Polski preparat zawiera do 9 razy więcej kolagenu, niż wszystkie inne kosmetyki różnych światowych firm. Rewitalizacja skóry następuje w różnym terminie, zależnie od jej właściwości i kondycji.

Bulion kolagenowy
Składniki:

  • 2 kg kości szpikowych – wieprzowych, wołowych, cielęcych
  • 500 g kurzych łapek lub jedna noga wieprzowa
  • liść laurowy, ziele angielskie

Przygotowanie: kości dokładnie myjemy, wkładamy do dużego garnka i zalewamy wodą. Gotujemy 8 godzin na niewielkim ogniu. Przecedzamy. Po ostygnięciu bulion ma konsystencje galarety. Możemy go przechowywać kilka dni w lodówce lub zamrozić. Bulion kolagenowy jest doskonałą bazą do tradycyjnych zup.

Chcesz się pochwalić swoimi kulinarnymi osiągnięciami? Masz ciekawy przepis? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polub WP Kuchnia
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP