Trwa ładowanie...

7 lipca - dzień czekolady. Od gorzkich ziaren kakaowca do słodkich tabliczek

Dodaje energii, poprawia nastrój, a przede wszystkim jest czystą przyjemnością, której słodki smak i rozkoszny zapach uzależniają już od pierwszej kostki. Czekolada jest znana ludzkości od setek lat, jednak dopiero w XIX wieku wyprodukowano pierwszą tabliczkę. Do czego pierwotnie służyły ziarna kakaowca? Jak słodki rynek rozwijał się w Polsce i na świecie? W jakich czekoladowych wariacjach zakochaliśmy się do szaleństwa? Dzień Czekolady (7 lipca) to doskonała okazja do przyjrzenia się najsłodszej branży świata.

7 lipca - dzień czekolady7 lipca - dzień czekoladyŹródło: Adobe Stock
d322i7d
d322i7d

Od napoju bogów do pierwszej tabliczki

Pochodzenie samego słowa "czekolada" nie jest jasne, jednak wiele źródeł wskazuje, że ma wywodzić się z Meksyku i literalnie oznaczać "gorzką wodę". Co ma to wspólnego ze słodką, kruchą, rozpływającą się w ustach tabliczką? Pierwotnie z ziaren kakaowca przyrządzano napój, który był gorzki, a jego przygotowanie było dość pracochłonne. Podawano go podczas religijnych ceremonii, a przypisywane przez wieki boskie pochodzenie miało wynikać z pobudzających właściwości. Gdyby boskości było jeszcze za mało, to termin theobroma cacao (kakaowiec właściwy) pochodzi od greckich słów theos – "bóg" i broma – "pożywienie" lub "napój". Nie ma więc wątpliwości, że prehistoryczny nektar był uznawany za prawdziwie boską rzecz.

Ziarna kakaowca, znane już od tysięcy lat, miały dotrzeć do Europy w czasach wielkich odkryć geograficznych. Rewolucyjne wyprodukowanie pierwszej tabliczki datuje się na połowę XIX wieku. Od tej pory czekolada zaczęła przypominać to, co dziś rozumiemy przez ten termin. W kolejnych latach zaczęto wprowadzać liczne modyfikacje, wzbogacając słodkości o orzechy czy bakalie. Rozwój następował intensywnie, a do nowych kombinacji coraz chętniej przekonywali się mieszkańcy Europy. 

Cudowne właściwości gorzkiej czekolady. Badacze wreszcie mają dowód

Czekolada po polsku

Po czekoladę sięgamy często i regularnie. Nie tylko przy różnego rodzaju okazjach. Z danych Mintel (The Future of Christmas Food and Drink: 2021) wynika, że tylko co 20. Polak powyżej 16. roku życia deklaruje, że w ogóle nie je czekolady. Tym wynikiem przebiliśmy nawet Francuzów i Włochów, gdzie odsetek tych osób jest o kilka punktów procentowych wyższy. 

d322i7d

– Od 25 lat jestem związana z branżą czekoladową i z każdym rokiem widzę coraz większy potencjał na tym rynku. Polacy lubią dobrą czekoladę, jej kuszący zapach, smak czy dźwięk łamanych kostek. Czekolada jako słodycz towarzyszy nam od dziesiątek lat i nic nie wskazuje na to, że ten trend się zmieni. Osobiście zupełnie nie wyobrażam sobie pracy z innym produktem, ponieważ żaden nie dałby mi tyle samo przyjemności! – komentuje Anna Garmada, CEO firmy Slodkie, producenta słodyczy reklamowych.

Media branżowe nazywają Polskę czekoladowym gigantem – i słusznie, ponieważ plasujemy się wysoko zarówno wśród producentów, jak i eksporterów wyrobów czekoladowych. Perspektywy rozwoju branży również są bardzo słodkie, co potwierdza rosnące spożycie czekolady.

Czekoladowe wariacje w XXI wieku

Mleczna, deserowa czy gorzka? W ostatnich latach podstawowy wachlarz czekoladowych smaków zdecydowanie się rozwinął, w efekcie czego możemy sięgnąć dziś po zupełnie inne, niekiedy bardzo zaskakujące propozycje. Wśród nich znalazły się nie tylko czekolada biała, która zdążyła zadomowić się w naszym kraju, ale także rubinowa o pięknym różowym kolorze czy w 100 proc. roślinna, bez dodatku mleka.

Ruby to całkowicie nowe, smakowe i kolorystyczne doświadczenie czekolady stworzonej z rubinowego ziarna kakaowca. Różowa słodkość powstaje bez dodatku barwników czy aromatów owocowych.

d322i7d

Kolejna przełomowa wariacja to czekolada mleczna bez krzty mleka. Jak to możliwe? Producenci postanowili wyjść naprzeciw osobom z nietolerancjami pokarmowymi i zaproponowali czekoladowe produkty bez śladowych ilości nabiału, soi, orzechów i glutenu.

To jednak jeszcze nie wszystko w kontekście czekoladowych wariacji. Dzisiejsi producenci oferują także szeroki asortyment finezyjnych dodatków do czekolad, takich jak np. liofilizowane owoce – maliny czy jagody. Nie ustępują także w kwestii czekoladowych kształtów, w czym stanowczo królują twórcy słodkich gadżetów reklamowych. Wyprodukowanie czekoladowego Big Bena czy maszyny do szycia od dawna nie jest dla nich najmniejszym wyzwaniem. Trudno sobie wyobrazić, czym czekoladowa branża może nas jeszcze zaskoczyć w kolejnych latach. Jak jednak zapewniają producenci, możliwości w tym zakresie jest jeszcze mnóstwo, a coraz lepsze parki maszyn pozwalają realizować nieprawdopodobne projekty na międzynarodową skalę.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d322i7d
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d322i7d
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj