ycipk-1gl5pn

Soczewica beluga – co to jest i jak ją podać?

W Polsce popularnością ustępuje swoim siostrom: czerwonej, żółtej oraz zielonej soczewicy. A szkoda, bo soczewica beluga, którą można kupić w sklepach ze zdrową żywnością, to doskonałe źródło białka, witamin i minerałów. Z jej pomocą można stworzyć przepyszne, sycące danie dla całej rodziny.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Soczewica beluga to najmniej znana odmiana soczewicy
Soczewica beluga to najmniej znana odmiana soczewicy (123RF)
ycipk-1gl5pn

Soczewica wśród wszystkich nasion roślin strączkowych jest człowiekowi znana najdłużej. Jej pozostałości odkryte w Grecji datowane są na 11 tys. lat przed naszą erą. Świat różnie nazywa soczewicę. Dla Anglików to lentil, w Turcji mercimek, natomiast po arabsku adas. Soczewica występuje w wielu odmianach. Wśród nich mniej znana jest czarna soczewica beluga.

Wartości odżywcze soczewicy beluga

Malutkie czarne ziarenka uprawiane są w Azji, Kanadzie, Ameryce Południowej. Na pierwszy rzut oka przypominają kawior z bieługi (ang. beluga), który jest ekskluzywnym rarytasem uważanym za prawdziwy przysmak. Bieługa, zwana również wyzem, to gatunek ryby w rodziny jesiotrowatych. Prawdopodobnie stąd nazwa tej odmiany soczewicy.

ycipk-1gl5pn

Belugę warto jeść regularnie ze względu na wysokie wartości odżywcze. Jest bogata w łatwo przyswajalne białko, błonnik, witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy), magnez, żelazo, potas, cynk, wapń. Soczewica beluga to również źródło węglowodanów złożonych, które – w przeciwieństwie do węglowodanów prostych – stanowią źródło powoli uwalniającej się energii, co ma korzystny wpływ na zdrowie. To sprawia, że posiłki przygotowane na bazie soczewicy beluga na długo zasycają. Jest ona przy tym uboga w tłuszcz i ma niski indeks glikemiczny.

Zobacz także: Jesienne placki ziemniaczane:

Spożywanie soczewicy beluga stanowi profilaktykę otyłości, cukrzycy oraz chorób serca. Wspomaga koncentrację i pamięć, korzystnie wpływa na sen oraz samopoczucie – z tego powodu jest doskonałym produktem dla dzieci i młodzieży! Natomiast ze względu na obecność protein soczewica beluga jest znakomitym produktem dla wegetarian oraz wegan. Danie, którego jednym ze składników jest beluga, nie potrzebuje już dodatku mięsa.

ycipk-1gl5pn

Jak przygotować soczewicę belugę?

W smaku soczewica beluga jest łagodna, aksamitna, dlatego pasuje do wielu potraw. Nie trzeba namaczać jej przed ugotowaniem. Soczewicę wystarczy najpierw wypłukać pod bieżącą wodą, a następnie wrzucić do garnka i zalać według proporcji: 1 szklanka soczewicy na 2 szklanki wody. Doprowadzić do wrzenia, po czym przykryć i gotować na małym ogniu do miękkości (powinna wchłonąć całą wodę) według czasu podanego na opakowaniu (zwykle to ok. 30 minut). Posolić pod koniec. Ważne, aby nie rozgotować soczewicy, ponieważ nie będzie smaczna.

Już na etapie gotowania do ziaren można dodać przyprawy – beluga, tak samo jak inne rodzaje soczewicy, pochłaniając różne aromaty, zyskuje na smaku. Dlatego zamiast wodą zalej ją bulionem albo do rondla, w której ją gotujesz, wrzuć czosnek, posiekaną cebulkę, liść laurowy, kminek czy inne przyprawy.

ycipk-1gl5pn

Ugotowana soczewica beluga będzie zdrowym i bardzo smacznym dodatkiem do potraw. Ale nie tylko dodatkiem – może wręcz stanowić podstawowy składnik dania! Przyrządzisz z niej aromatyczny dal, czyli wywodzącą się z kuchni indyjskiej sycącą potrawę, której podstawą są strączki. Soczewica beluga doskonale nadaje się do przygotowania dania jednogarnkowego.

Soczewica beluga pasuje też do zup, sałatek, makaronu, ryżu oraz dań warzywnych. Można z niej przyrządzić pastę kanapkową lub przekąskę (np. do krakersów czy jajek ugotowanych na twardo).

Soczewica beluga – zrób to tak

• Przygotuj zapiekankę. Ugotowaną soczewicę umieść w naczyniu żaroodpornym razem z innymi składnikami (np. podgotowanymi warzywami, ugotowanym ulubionym makaronem bądź ryżem) oraz dobrej jakości serem. Umieść w piekarniku i zapiecz.

ycipk-1gl5pn

• Przygotuj sałatkę. Oprócz soczewicy ugotuj dowolne warzywa. Gdy wystygną, wszystkie składniki umieść w salaterce. Dorzuć pomidorki koktajlowe. Wymieszaj. Polej dressingiem (np. przygotowanym na bazie oliwy, miodu, musztardy), dodaj świeże zioła, dopraw do smaku.

• Przygotuj pastę na kanapki. Soczewicę beluga ugotuj do miękkości i zmiksuj na gładko z innymi składnikami – np. suszonymi pomidorami, oliwkami, awokado, ziołami.

• Przygotuj sos do spaghetti. Najpierw ugotuj soczewicę beluga. Osobno podsmaż posiekane na kawałeczki dowolne warzywa (np. marchew, seler naciowy, pomidory). Do warzyw dodaj soczewicę, wlej przecier z pomidorów (passatę) i duś, aż sos osiągnie optymalną konsystencję. W razie potrzeby wlej trochę wody. Na koniec dopraw, podaj z makaronem.

• Przygotuj aromatyczny dal. Ziarna soczewicy podsmaż krótko na dobrej oliwie wraz z innymi przyprawami (np. kuminem, imbirem, czosnkiem, cebulą). Wrzuć cząstki pomidorów, pieczarek, marchwi. Zalej bulionem. Gotuj na wolnym ogniu, aż całość połączy się i osiągnie optymalną konsystencję. Pod koniec dopraw. Podaj z jogurtem greckim i cząstką awokado.

ycipk-1gl5pn

Chcesz się pochwalić swoimi kulinarnymi osiągnięciami? Masz ciekawy przepis? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polub WP Kuchnia
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-1gl5pn

ycipk-1gl5pn
ycipk-1gl5pn