Trwa ładowanie...

Jak zdrowo świętować Wielkanoc, czyli wiosna na talerzu i poza nim

Wielkanoc zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nią — świętowanie i biesiadowanie przy obficie zastawionych stołach w towarzystwie najbliższych. No właśnie, jak uniknąć nadmiernego przejadania się, niestrawności lub przybrania na wadze? W jaki sposób przemycić zdrowe produkty na świątecznych talerzach i zadbać o dobrą formę?

Wielkanocny stół Wielkanocny stół Źródło: Adobe Stock
dcrhdtw

"Prawdopodobnie każdy na myśl o Wielkanocy wyobraża sobie tradycyjne posiłki goszczące na naszych stołach, czyli: żurek, kiełbasa, jajka z chrzanem, sałatka warzywna oraz słodkie wypieki — czyli mazurek, sernik i babka piaskowa. Często po takiej uczcie możemy doświadczać uczucia ciężkości oraz problemów żołądkowych. Czy można ustrzec się przed dolegliwościami ze strony układu pokarmowego w czasie Świąt? Jak zdrowo i smacznie przeżyć Wielkanoc?" — zastanawiamy się wspólnie z Wiolą Lis, doradcą klienta z ekologicznego centrum Arkana Smaku.

Wiosna na talerzu — Wielkanoc nie musi oznaczać wyłącznie ciężkostrawnych pokarmów! 

Żurek, kiełbasa, sałatka z majonezem, ciasta — wszystkie te wyroby, choć wyśmienite w smaku, zawierają spore ilości niezdrowego tłuszczu oraz węglowodanów prostych. To właśnie one często odpowiedzialne są za przyrost tkanki tłuszczowej oraz niestrawność po świątecznym ucztowaniu.

Zdarza się, iż po zjedzeniu takich pokarmów odczuwamy wzdęcia, przelewanie się brzuchu oraz uczucie pełności. Objawy te nie należą do najprzyjemniejszych, a przecież w czasie Świąt chcemy czuć się dobrze i komfortowo. W jaki sposób można temu przeciwdziałać?

Jak przedłużyć świeżość wielkanocnych potraw. Proste triki eksperta

Wiola Lis z ekobazaru Arkana Smaku podpowiada: "Chcąc nieco odmienić nasz wielkanocny jadłospis i odjąć mu trochę kaloryczności oraz ciężkostrawnych produktów, warto delikatnie zmodyfikować przepisy tradycyjnych dań. Nie trzeba wcale całkowicie rezygnować ze świątecznych potraw! Wiele z nich posiada cenne właściwości prozdrowotne jak np.: jaja, chrzan czy warzywa. Warto przede wszystkim skupić się na jakościowych dodatkach oraz procesie przyrządzania posiłków".

dcrhdtw

Jakie zmiany można zatem wprowadzić do świątecznego jadłospisu? 

  • Majonez - to przez niego pozornie zdrowa sałatka warzywna staje się bombą kaloryczną oraz potężną dawką tłuszczu. Dobrze zatem wykorzystać do doprawiania sałatki jogurt naturalny - zawiera o wiele mniej kalorii oraz jest bogatym źródłem probiotyków. Możemy też wybrać pyszny majonez wegański.
  • Cukier - jest go sporo, szczególnie w ciastach, dlatego warto zmniejszyć jego porcje lub zastąpić go zdrowszymi słodzikami np. ksylitolem. 
  • Tłuszcz - nic nie stoi na przeszkodzie, aby tłuste mięsa gościły na naszych stołach. Warto jednak odpowiednio je przyrządzać, tzn. unikać smażenia w głębokim tłuszczu oraz kalorycznych dodatków, np. panierki. Wybierajmy również zdrowe oliwy lub masło klarowane.
  • Warzywa - często jest ich niewystarczająco na świątecznym stole. Warto jednak zadbać o to, aby do każdego posiłku znalazła się odpowiednia ilość surowych lub gotowanych warzyw np. w postaci surówek. 
  • Przyprawy - majeranek, kminek, pieprz, bazylia, tymianek, czosnek - nie tylko dodadzą smaku potrawom, ale ułatwią ich trawienie i wzbogacą je o cenne właściwości. Wiele z nich wykazuje bowiem działanie antyoksydacyjne i przeciwutleniające.

Nic tak nie dodaje wigoru, jak aktywność na świeżym powietrzu! 

O dobrą formę należy dbać przez cały rok — również w okresie świątecznym. Warto zatem pamiętać o sporcie i odpowiedniej dawce ruchu. Nie koniecznie trzeba przeforsowywać się na treningu siłowym czy długodystansowym biegu. Wystarczy spacer z psem, jazda na rolkach czy na rowerze.

Wiosenna aura często sprzyja wszelkiej aktywności fizycznej, dlatego warto podczas świętowania wygospodarować chwilę na ruch na świeżym powietrzu. Dzięki temu dotlenimy organizm, poprawimy krążenie, przyspieszymy metabolizm oraz spalimy nadwyżkę kalorii, o którą nietrudno podczas wielkanocnego ucztowania. 

dcrhdtw

Świąteczny wypoczynek — konieczny dla wszystkich zapracowanych 

Przed Świętami wpadamy w wir obowiązków. Sprzątamy, gotujemy, dekorujemy i często nie mamy czasu na chwilę wytchnienia. W czasie Świąt trzeba odpocząć! Zregenerować się i nabrać sił. Odprężenie jest niezwykle istotne dla zdrowia. Redukuje stres, pomaga zmniejszyć napięcie nerwowe oraz poprawia naszą wydajność. Z tego względu warto znaleźć czas na relaks.

"Podczas Świąt bardzo łatwo o przemęczenie oraz przejedzenie. Dobrze jest więc spróbować zadbać o zdrowe przeżywanie Wielkanocy oraz zwracać uwagę na produkty, które znajdą się na naszym stole. To pierwszy krok do tego, aby to był wspaniały czas dla duszy i ciała!" — zapewnia Wiola Lis z Arkanów Smaku.

Informacje o autorze

Arkana Smaku to ekologiczne centrum odwiedzane każdego miesiąca przez 80 000 użytkowników. To wyjątkowe miejsce inspiracji na temat zdrowego stylu życia, kuchni i odżywiania całego organizmu. Arkana Smaku gromadzą również sprawdzonych dostawców ekologicznej żywności, naturalnych kosmetyków oraz akcesoriów do domu. W katalogu znajduje się już około 20 000 najlepszej jakości produktów! To miejsce, w którym kompleksowo zadbasz o siebie i swoich bliskich.

logo Arkana smaku
logoŹródło: Arkana smaku
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
dcrhdtw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dcrhdtw
Więcej tematów