Trwa ładowanie...
d5lgs3b

Czy superfood naprawdę czyni cuda? Jaki ma wpływ na nasze zdrowie?

Z pewnością już spotkaliście się z pojęciem superfood. Co to właściwie znaczy? Przede wszystkim takie produkty mają w sobie wyższą zawartość zdrowych substancji.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Wpływ superfood na nasze zdrowie (Getty Images)
d5lgs3b

W dzisiejszych czasach zdrowy styl życia jest jednym z obserwowanych zjawisk. Zbilansowana dieta, odpowiednia aktywność fizyczna, wystarczająca ilość snu i ograniczony stres – wszystko to wpływa na nasze zdrowie. Dlatego coraz częściej poszukuje się nowej żywności, aby wspierać ten styl życia. A dietetycy to wspierają. Te pokarmy mają znacznie więcej witamin, minerałów czy przeciwutleniaczy i pomagają organizmowi zwiększyć odporność.

Czy to cud?

Jednak niektórzy krytycy twierdzą, że nie ma żadnych dowodów na to, że mają jakiekolwiek "supermoce". I nawet w przypadku pożywienia duża ilość nie oznacza większego efektu. Co więcej, wiele z nich jest importowanych z zagranicy, co również wiąże się z pewnym obciążeniem dla środowiska, a dodatkowo płaci się za nie więcej.

d5lgs3b

Zielone produkty - chlorella

Te słodkowodne glony istnieją na świecie od kilku miliardów lat. Ich skład jest tak złożony, że może zapewnić szeroki zakres składników odżywczych niezbędnych dla naszego organizmu. Chlorella jest bogatym naturalnym źródłem witamin A, B1, B6, C i E. Zawiera również magnez, który pomaga utrzymać odpowiedni poziom cukru we krwi, zdrowe serce, łagodzi nerwowość, a także jest ważny dla prawidłowego funkcjonowania mięśni i nerwów.

Zobacz też: Czosnek niedźwiedzi - bieszczadzki skarb

Metale precz z ciała

Chlorella jest ceniona za jej zdolność do detoksykacji i regulacji trawienia, ponieważ może wiązać toksyny z sobą i odprowadzać je z organizmu. Wspiera również prawidłową mikroflorę w jelitach i czyści ich ściany rozpuszczalnym włóknem. Poprawia to strawność pokarmu oraz wchłanianie witamin i minerałów przez ścianę jelita.

d5lgs3b

Niezbędny chlorofil

Zawiera również wysoki odsetek białek lub beta-karotenu. Już w samej nazwie alg widać, że znajduje się duża ilość chlorofilu, co przyspiesza gojenie się ran i zapobiega powstawaniu zakaźnego środowiska. Ma także korzystny wpływ na tkankę wątroby, którą regeneruje. Interesujący jest również aminokwas tryptofan zawarty w chlorelli, z którego powstaje serotonina. Wieczorem ciało zamienia ją w melatoninę i dlatego lepiej nam się zasypia.

Spirulina

Tę niebiesko-zieloną sinicę często myli się z chlorellą, jednak są to dwie różne rośliny. Ten organizm istnieje na Ziemi już około 3,5 miliarda lat. Był szeroko stosowany przez Azteków, Majów, ale także Afrykanów i Azjatów. Obecnie zaczyna rosnąć jego popularność głównie z powodu ogromnej ilości białka, które zawiera. Jest także doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, witamin z grupy B lub niezbędnych aminokwasów. Jest również zalecany wegetarianom ze względu na wysoką zawartość żelaza.

Zielony jęczmień

Dowodów konsumpcji zielonych pędów jęczmienia można znaleźć już w okresie 7000 lat temu, uprawianych jako pierwsza na świecie słodka trawa. Najczęściej spożywany jest jako napój, a jego efekty są naprawdę cudowne. Jest bogatym źródłem witamin (A, B1, B2, B3, B6, C, E, K) i minerałów, takich jak cynk, żelazo, wapń, ale także magnez, fosfor i potas. Zawiera również przeciwutleniacze i niezbędne aminokwasy oraz dostarcza organizmowi cenny błonnik.

d5lgs3b

Nie tylko detoksykacja organizmu

Jest jednym z detoksykujących pokarmów, który wzmacnia naszą odporność i zwalcza infekcje. Ze względu na zawartość chlorofilu, witaminy B, żelaza i fikocyjaniny wspomaga wzrost szpiku kostnego oraz produkcję białych i czerwonych krwinek. Sok jęczmienny zawiera 4 razy więcej wapnia niż mleko, 22 razy więcej żelaza niż szpinak i tyle białka, co dobry stek. Ponadto jęczmień przywraca środowisko alkaliczne i usuwa zakwaszenie, które jest uważane za główną przyczynę chorób cywilizacyjnych i osłabionego układu odpornościowego.

Suszone owoce - jagody Goji

Owoce goji lub kolcowoju chińskiego pochodzą z Chin, gdzie od wielu lat są wykorzystywane ze względu na ich działanie lecznicze. Mają jasnoczerwony kolor i spiczasty kształt, przypominający większe rodzynki. Smakiem przypominają coś między żurawiną, wiśnią i dziką różą. Owoce te są bardzo cennym źródłem składników odżywczych, zawierają dużo aminokwasów, dziesiątki minerałów i witamin. Dzięki tym substancjom jagody goji mają znaczące działanie przeciwutleniające.

d5lgs3b

Odnowa komórek

Główną zaletą tych owoców jest duża ilość witaminy C i błonnika. Jednocześnie mają niską kaloryczność i są naturalnym źródłem żelaza i witaminy A. Są czerwone dzięki zawartości beta-karotenu. Ta żywność ma korzystny wpływ na wątrobę i obniża poziom cukru we krwi. Wykazano nawet, że zwiększa apetyt seksualny. Jest również stosowany w kosmetykach naturalnych.

Żurawina

Korzyści zdrowotne wynikające z jedzenia żurawiny są dobrze znane i wiedzieli o nich już Indianie, którzy wykorzystywali ją do obniżenia gorączki, leczenia problemów trawiennych czy obrzęków. Owoce żurawiny są szczególnie cenione ze względu na wysoką zawartość witamin C, K i E. Zawierają również wiele minerałów, takich jak mangan, magnez, potas, wapń i fosfor. Mają także silne działanie przeciwutleniające.

Lek na drogi moczowe

Stosowanie żurawiny znane jest głównie przy leczeniu i zapobieganiu infekcjom dróg moczowych. Jest tak, ponieważ substancje zawarte w żurawinie utrudniają bakteriom osadzanie się na powierzchni błon śluzowych, zapobiegając w ten sposób dalszemu rozprzestrzenianiu się infekcji. Mają także bardzo pozytywny wpływ na nasze zęby, ponieważ zmniejszają próchnicę, zapalenie dziąseł i przyzębia. Służą również do zapobiegania niektórym rodzajom raka, poprawy układu odpornościowego i obniżenia ciśnienia krwi.

d5lgs3b

Nasiona - len

Pozytywne efekty płynące ze spożywania nasion lnu znali już w starożytnym Babilonie i Egipcie, gdzie dodawano je do pożywienia i leków. Tak bardzo wierzyli w uzdrawiające skutki, że nawet dali mu królewską pieczęć i uchwalili prawa nakazujące regularne spożywanie siemienia lnianego. Niewiele wiadomo o tym, że zawiera więcej kwasów tłuszczowych omega-3 niż łosoś. Znacząco przyczynia się do obniżenia poziomu szkodliwego cholesterolu w organizmie, chroniąc naczynia krwionośne i utrzymując zdrowy przewód pokarmowy.

Hormony w nasionie

Głównym powodem, dla którego ludzie spożywają nasiona, są nienasycone kwasy tłuszczowe i fitoestrogeny zwane lignanami, które są bardzo podobne do ludzkich hormonów i pomagają głównie kobietom z równowagą hormonalną, szczególnie podczas menstruacji lub menopauzy. Nasiona lnu zaleca się stosować przed porodem, ponieważ rozluźniają kanały porodowe i pomagają rozpocząć prawidłową laktację. Mogą tłumić zmęczenie, pomagać w stresie, a nawet obniżać poziom cholesterolu, a tym samym ryzyko udaru mózgu.

d5lgs3b

Nasiona chia

Już starożytni Aztekowie i Majowie lubili wykorzystywać dobroczynne działanie nasion chia, które zapewniały im energię. Słowo "nasiona" nazwane przez Majów są wyrazem siły. Są cenione głównie za wysoką zawartość przeciwutleniaczy, które zwalczają działanie wolnych rodników. Zawierają znaczne ilości manganu, magnezu, fosforu, selenu i żelaza.

Pęcznieją i sycą

Ponieważ zawierają dużą ilość błonnika, korzystają z nich osoby z problemami z wagą. Muszą one przy tym zachować odpowiedni poziom nawodnienia, aby nasiona mogły pęcznieć. Dzięki temu niezawodnie usuwają głód. Zawierają również dużą część białek i niezbędnych aminokwasów, z których organizm czerpie energię.

Nasiona stabilizują poziom cukru we krwi i wpływają na aktywność jelit. Ze względu na wysoką zawartość zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3 wpływają one na serce, naczynia krwionośne i nerwy oraz poprawiają funkcjonowanie mózgu. Mogą zatem zapobiegać chorobie Alzheimera, łuszczycy, osteoporozie i rakowi.

Fermentowane produkty mleczne

Fermentowane przetwory tworzą bardzo szeroką gamę produktów, takich jak kefiry, maślanki, jogurty itp. Są one szczególnie ważne dla prawidłowego składu mikroflory jelitowej, co ma znaczący wpływ na nasze zdrowie. Ważna jest ich ochrona błony śluzowej jelit przed tworzeniem się i wchłanianiem toksycznych substancji. Pomagają również wzmocnić układ odpornościowy i obniżyć poziom cholesterolu we krwi.

Istotne probiotyki

Fermentowane produkty mleczne są również korzystne dla naszego organizmu dzięki dużej liczbie minerałów, takich jak wapń, fosfor i witaminy A, D i B. Osobny rozdział stanową sfermentowane produkty mleczne z biokulturą, do których dodawane są bakterie probiotyczne. Osoby o lekkiej nietolerancji laktozy docenią także produkty fermentowane. Dużą zaletą jest również stosunkowo niska wartość energetyczna i wysoka zawartość pełnowartościowych białek.

Produkty owsiane

Zainteresowanie produktami owsianymi obecnie rośnie. Pionierami w jego uprawie byli prawdopodobnie starożytni Słowianie. Szybko stało się popularne wśród plemion germańskich, dla których stało się nawet głównym źródłem utrzymania i nazywali je zbożem bogów. Robili owsiankę, która dawała im siłę fizyczną i silne nerwy.

Gluten glutenowi nierówny

Owies jest również ważny ze względu na zawartość beta-glukanów, substancji na bazie błonnika, która obniża poziom cholesterolu we krwi i pozytywnie wpływa na poziom glukozy we krwi. Jest szczególnie ceniona przez diabetyków. Zawiera również magnez, cynk lub witaminę B. Energia zawarta w owsie jest również wchłaniana wolniej i przedłuża uczucie sytości. Podobnie jak inne zboża, zawiera gluten, ale w innej formie, więc może być stosowany przez osoby uczulone na niego.

Buraki

Burak należy do najzdrowszych i najbardziej uniwersalnych warzyw. Pochodzi z basenu Morza Śródziemnego i bardzo często był spożywany w starożytnym Babilonie. Za jego ekspansję po Europie odpowiedzialni są głównie Rzymianie. W połowie ostatniego tysiąclecia zaczęto go uprawiać praktycznie w całej Europie z wyjątkiem krajów nordyckich. Zawiera witaminy B i C, karoten, wapń, magnez, potas, sód, krzem, żelazo, kwas foliowy lub krzemionkę. Burak na wszystko Według niektórych buraki należy jeść, aby zapobiec rakowi.

Służą również jako środek pomocniczy w przezwyciężeniu raka i późniejszym wyzdrowieniu po wyleczeniu. Wszystko ze względu na jego zdolność do neutralizowania szkodliwych substancji w organizmie i promowania ich późniejszego wydalania z organizmu, zwłaszcza z mózgu i jelit. Poprawia także czynność serca, obniża ciśnienie krwi i pomaga w prawidłowym trawieniu i wydalaniu.

Zielona herbata matcha

Generalnie zielone herbaty są uważane za zdrowe i odtruwające. Matcha to najstarsza japońska herbata, która jest również używana podczas ceremonii buddyjskich. Jednak ta specjalna sproszkowana zielona herbata ma inne efekty. Zawiera aminokwas zwany L-teaniną, którego w herbacie matcha jest najwięcej ze wszystkich potrawach, a dokładniej 100 razy więcej niż w innych zielonych herbatach. Dzięki zawartości teofiliny stymuluje nasze ciało, zwiększa czujność i poprawia koncentrację.

Wsparcie przy odchudzaniu

Jest bardzo często stosowany w celu zmniejszenia masy ciała, ponieważ pomaga spalać tłuszcz. Ponadto bez negatywnych skutków ubocznych, takich jak przyspieszone tętno i wysokie ciśnienie krwi. Wpływa również na aktywność naszego mózgu, poprawiając pamięć i koncentrację. Zawiera także inne składniki odżywcze, takie jak potas, witaminy A i C, żelazo, białko i wapń. L-teanina wspiera produkcję hormonów dopaminy i serotoniny, które poprawiają nastrój.

Więcej przeczytasz w magazynie "Świat na dłoni"

Chcesz się pochwalić swoimi kulinarnymi osiągnięciami? Masz ciekawy przepis? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d5lgs3b

Podziel się opinią

Share

d5lgs3b

d5lgs3b