Trwa ładowanie...

Olej sezamowy – z czym to się je?

Dzięki lekko słodkiemu smakowi i przyjemnemu aromatowi produkt otrzymywany w wyniku tłoczenia na zimno ziaren sezamowych można wykorzystać w kuchni na wiele sposobów. Dodatkowym argumentem przemawiającym za wprowadzeniem oleju sezamowego do naszego jadłospisu są jego imponujące właściwości odżywcze.
Share
Olej sezamowy – z czym to się je?
Źródło: 123RF
d2mxo0g

Sezam już w starożytnym Babilonie nazywano "przyprawą bogów". Ówczesne legendy głosiły, że wyciąg z jego nasion pili stwórcy świata. Wielką moc przypisywano roślinie także w dawnych Indiach – jak wynika z badań archeologów uprawiano ją tam blisko 5 tysięcy lat temu! Ceniono fakt, że sezam jest odporny na suszę i rośnie nawet na nieurodzajnych glebach.

Prawdopodobnie właśnie pradawne cywilizacje zamieszkujące dolinę Indusu zaczęły tłoczyć olej z nasion sezamu. Był to jeden z pierwszych tłuszczów roślinnych pozyskanych przez człowieka. Z czasem produkt upowszechnił się w całej Azji – już około 2500 roku przed naszą erą zyskał dużą popularność w Mezopotamii.

Do dziś olej sezamowy stanowi ważny element kuchni hinduskiej, chińskiej, japońskiej czy bliskowschodniej. Na rynku (także w polskich sklepach) dostępne są dwa rodzaje tego produktu. Tradycyjny olej sezamowy ma jasny, żółto-brązowy smak. Ciemniejszy i bardziej intensywny w smaku jest tłuszcz wytwarzany z prażonych ziaren sezamu. Pierwszy nadaje się do smażenia, drugi należy spożywać tylko na zimno. Oba wykazują natomiast wysokie wartości odżywcze oraz kosmetyczne – olej sezamowy znakomicie pielęgnuje skórę, oczyszcza i reguluje pracę gruczołów łojowych. Nic dziwnego, że jest chętnie używany do masażu czy kąpieli.

d2mxo0g

Chałwa - pyszny i zdrowy deser

Olej sezamowy jest niezastąpiony w kuchni azjatyckiej

Olej sezamowy – wartości odżywcze

To przede wszystkim skarbnica nienasyconych kwasów tłuszczowych, zwłaszcza linolowego, przywracającego równowagę pomiędzy "dobrym" i "złym" cholesterolem, zmniejszającego ryzyko chorób serca, wzmacniającego odporność organizmu i hamującego rozwój komórek nowotworowych (pomaga zapobiegać rakowi piersi, jelita grubego, płuc czy wątroby).

d2mxo0g

Produkt dostarcza też dużo kwasu oleinowego, który przyczynia się do obniżenia ciśnienia krwi (podobnie jak sezamina – obecny w oleju związek z grupy lignanów) oraz poziomu "złego" cholesterolu frakcji LDL, a także zbawiennie działa na układ krwionośny. Wykazuje pozytywny wpływ na skórę, przyspieszając jej regenerację oraz odbudowując płaszcz lipidowy.

Zawarte w oleju sezamowym fitosterole pomagają ograniczyć dolegliwości związane z alergiami, działają przeciwzapalnie i korzystnie działają na układ krwionośny. Nie mniejsze znaczenie dla organizmu ma także inny ważny składnik tego produktu, czyli witamina K, która odgrywa kluczową rolę w procesie krzepnięcie krwi, wspomaga funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego (zapobiega pękaniu i zwapnieniom naczyń krwionośnych) oraz pomaga w utrzymaniu równowagi gospodarki wapniowej. Wykazuje także właściwości antybakteryjne, przeciwgrzybicze, przeciwbólowe i przeciwzapalne.

Olej sezamowy dostarcza również wielu cennych składników mineralnych, szczególnie wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu czy cynku.

d2mxo0g

Jak wykorzystać olej sezamowy w kuchni?

Olej sezamowy należy przechowywać w ciemnym i chłodnym miejscu. Jak go stosować? Jak już wspomnieliśmy tradycyjny jasny olej sezamowy ma wysoki punkt dymienia, dlatego nadaje się do obróbki termicznej, w tym smażenia potraw w głębokim tłuszczu. Ciemny olej z prażonych ziaren sezamu należy wykorzystywać tylko na zimno.

Produkt o przyjemnym smaku i aromacie świetnie sprawdza się jak dodatek do surówek, sałatek czy sosów. Japończycy mieszają go z octem i sosem sojowym, dzięki czemu otrzymują pyszny dip. Olejem sezamowym polewają też ramen, czyli popularny również w Polsce esencjonalny bulion z makaronem i licznymi dodatkami. Można go też dodać do zup-kremów (z kalafiora, dyni czy marchewki).

Olej sezamowy wzbogaci smak potraw z ryżu i makaronu, jest obowiązkowym dodatkiem do różnych odmian curry. Pyszny sos do grillowanych przysmaków przygotujemy z oleju sezamowego zblendowanego z podsmażonym na maśle ananasem, miodem, sosem sojowym oraz koncentratem pomidorowym.

d2mxo0g

Produkt warto też wykorzystać do przyrządzenia domowego hummusu. Wystarczy zmiksować ciecierzycę (odsączona zawartość jednej puszki) z sokiem z cytryny (łyżeczka), ząbkiem czosnku, pastą sezamową tahini (5 łyżek) i olejem sezamowym (łyżka), a na końcu doprawić solą, pieprzem oraz łyżeczką mielonego kminu rzymskiego.

Olej sezamowy sprawdzi się też w deserach – można go dodać do lodów, koktajli owocowych czy budyniu. Pasuje również do śniadaniowej owsianki.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d2mxo0g

Podziel się opinią

Share
d2mxo0g
d2mxo0g
Więcej tematów