Trwa ładowanie...

Mąka migdałowa – jak ją wykorzystać w kuchni

Jeden z kulinarnych przebojów ostatnich miesięcy. Mąka powstająca w wyniku zmielenia migdałów cieszy się dużym zainteresowaniem wśród osób stosujących diety bezglutenowe i niskowęglowodanowe. Ma intensywny smak i aromat, świetnie sprawdza się nie tylko podczas przygotowywania słynnych makaroników.

Mąka migdałowa - jak ją wykorzystać w kuchniMąka migdałowa - jak ją wykorzystać w kuchniŹródło: 123RF
d1x6i52
d1x6i52

Migdały, czyli nasiona owoców spokrewnionego z brzoskwinią migdałowca pochodzą z Azji Środkowej i Mniejszej. Prawdopodobnie w Chinach po raz pierwszy odkryto, że po zmieleniu mogą być pysznym dodatkiem do rozmaitych potraw.

Z czasem mąka migdałowa zyskała dużą popularność na Bliskim Wschodzie, skąd trafiła do Włoch, gdzie już w średniowieczu zajadano się m.in. frangipane, czyli masą ze zmielonych migdałów, jajek, masła i cukru, która – jak głosi legenda – urzekła nawet św. Franciszka z Asyżu. Na Sycylii wypiekano z niej natomiast proste ciasteczka zwane maccherone. Do ich przygotowania wykorzystywano tylko trzy produkty: mąkę migdałową, cukier i białka. Dopiero gdy w XVI wieku Katarzyna Medycejska przywiozła recepturę specjału do Francji makaroniki zaczęły przyjmować formę znaną do dzisiaj – dwóch ciasteczek połączonych warstwą pysznego kremu.

Dla wielu cukierników mąka migdałowa wciąż jest obowiązkowym składnikiem makaroników. Jednak z powodzeniem można wykorzystywać ją także w innych wypiekach, świetnie sprawdza się również jako zagęszczacz do rozmaitych potraw. Zapewnia nie tylko niepowtarzalny smak i aromat, ale i solidną dawkę cennych dla zdrowia składników odżywczych kryjących się w migdałach.

Mąka migdałowa – wartości odżywcze

Zmielone migdały wyróżnia szczególnie wysoka zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, obniżających poziom trójglicerydów i "złego" cholesterolu LDL (co zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia), wzmacniających odporność organizmu i zapewniających prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

d1x6i52

W mące migdałowej znajdziemy też sporo łatwo przyswajalnych białek oraz licznych składników mineralnych, zwłaszcza wapnia (podstawowy budulec kości i zębów), magnezu (niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mięśni oraz układu nerwowego, przyczyniający się do złagodzenia uczucia zmęczenia), cynku (dba o utrzymanie prawidłowego widzenia, pozwala zachować zdrową skórę, włosy czy paznokcie), żelaza (pomaga w transporcie tlenu, a także produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny) czy manganu (ważny dla właściwego funkcjonowania układu nerwowego).

Duże wartości odżywcze mąki migdałowej wynikają także z dużej zawartości błonnika pokarmowego oraz witaminy E, która wspomaga procesy widzenia, wpływa na wydolność mięśni i jest silnym przeciwutleniaczem, hamującym procesy starzenia organizmu, szczególnie skóry.

W mielonych migdałach nie znajdziemy natomiast glutenu – białka, którego największe stężenie występuje w ziarnach zbóż: pszenicy, żyta czy jęczmienia. Dlatego produkt może być bez obaw spożywany przez osoby zmagające się z jego nietolerancją oraz chorujące na celiakię – chorobę powodującą stan zapalny jelita cienkiego, uniemożliwiającą prawidłowe wchłanianie składników odżywczych z pokarmów oraz wywołującą poważne deficyty witamin i minerałów.

Ostrożność muszą zachować natomiast alergicy, ponieważ migdały mogą wywoływać reakcje uczuleniowe. Zazwyczaj łagodne, ograniczające się do swędzenia skóry, ale w skrajnych wypadkach potrafią doprowadzić nawet do śmiertelnie groźnego wstrząsu anafilaktycznego.

Francuskie makaroniki według przepisu 1895 roku

Mąka migdałowa w kuchni

Mąka migdałowa nada przyjemnego smaku i aromatu rozmaitym ciastom, ciasteczkom, bułeczkom, muffinkom, placuszkom, gofrom czy naleśnikom. Jednak należy pamiętać, że ze względu na brak glutenu (nadającego wyrobom pulchności i elastyczności) warto ją stosować w odpowiednich proporcjach oraz w towarzystwie innych mąk (np. żytniej, pszennej, jęczmiennej, orkiszowej, kukurydzianej czy kasztanowej).

d1x6i52

Mielone migdały świetnie sprawdzają się jako zagęstnik do zup czy sosów, nie tylko słodkich, ale również serwowanych z potrawami mięsnymi. Mogą być ciekawym dodatkiem do panierki albo dressingu, którym wzbogacimy później sałatkę.

Mąka migdałowa nie potrzebuje obróbki termicznej, dlatego warto ją dodawać do płatków śniadaniowych, granoli, jogurtów, koktajli czy lodów. Produkt świetnie pasuje także do przygotowania kulek mocy, czyli pysznych i zdrowych przekąsek – wystarczy zblendować wymoczone wcześniej daktyle (szklanka), mąkę migdałową (3/4 szklanki), wiórki kokosowe (pół szklanki), masło orzechowe (łyżka) i olej kokosowy (łyżka), z otrzymanej masy uformować kule wielkości orzecha włoskiego, po czym wstawić je na kilka godzin do lodówki.

Makaroniki z mąki migdałowej 123RF
Źródło: 123RF

Zobacz także:

d1x6i52
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d1x6i52
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1x6i52
Więcej tematów