Trwa ładowanie...

Fioletowe warzywa. Wprowadź je do swojego menu już dziś!

Wśród warzyw znajdziemy wiele takich, które mają intensywnie fioletową barwę. Takie jarzyny nie tylko pięknie wyglądają na talerzu ale również bardzo zdrowe. Swoje korzystne właściwości zawdzięczają m.in. barwnikowi, któremu zawdzięczają intensywny, głęboki kolor.

Regularne jedzenie warzyw hamuje rozwój wielu poważnych chorób Regularne jedzenie warzyw hamuje rozwój wielu poważnych chorób Źródło: Adobe Stock, fot: ©sveta_zarzamora - stock.adobe.com
d3s2dqu

Wśród fioletowych warzyw znajdziemy takie jak kapusta, bakłażan, cebula, buraki czy fasola. Są również fioletowe kalafiory czy marchewki, a nawet rzepa. Swój charakterystyczny kolor warzywa te zawdzięczają antycyjanom, naturalnym barwnikom, które mają działanie przeciwalergicznie, przeciwgrzybiczne i antynowotworowe.

Antycyjany to jedne z najmocniejszych przeciwutleniaczy, chronią rośliny przed działaniem wolnych rodników i w ten sam sposób działają na ludzki organizm. Regularne jedzenie warzyw zawierających ten rodzaj antyoksydantów, hamuje rozwój wielu poważnych chorób.

Fioletowe warzywa opóźniają proces starzenia, obniżają ciśnienie krwi, wzmacniają włosowate naczynia krwionośne, poprawiają wzrok, zapobiegają otyłości i wspierają odchudzanie. Warzywa w kolorze purpury przyrządzamy podobnie jak te o innych kolorach, jeśli jednak chcemy zachować piękną barwę, warto podczas obróbki lekko je zakwasić. A oto trzy szybkie przepisy na fioletowe dania.

d3s2dqu

Modra kapusta

Ten znany szczególnie na Śląsku dodatek do obiadu jest bardzo prosty do przygotowania. Potrzebujemy: pół czerwonej kapusty, cebulę, boczek wędzony, sok z cytryny, sól i pieprz. Kapustę siekamy. Cebulę i boczek kroimy w kostkę, lekko podsmażamy i przekładamy do garnka. Dodajemy kapustę, sok z cytryny, wodę i przyprawy. Dusimy na małym ogniu przez 40 minut, podajemy na gorąco.

Carpaccio z buraków

Ta smaczna i prosta przystawka może zastąpić nawet kolację. Na jej przygotowanie potrzebujemy: dwa buraki, kilka wyłuskanych orzechów włoskich, kawałek sera feta, oliwę z oliwek, ocet balsamiczny, sól i pieprz. Buraki myjemy i gotujemy prawie do miękkości, studzimy, obieramy i kroimy na mandolinie w bardzo cienkie plasterki. Układamy je na półmisku, posypujemy posiekanymi orzechami i pokruszoną fetą. Z oliwy, octu i przypraw robimy winegret, polewamy nim buraki i od razu podajemy.

Zapiekany fioletowy kalafior

Fioletowy kalafior to najczęściej jedna z wersji kalafiora romanesco, bardziej delikatniejszego od zwykłego kalafiora. Romanesco na również charakterystyczny, spiczasty kształt. Zapiekanie go to jeden z najlepszych sposobów na jego wykorzystanie. Potrzebne nam będą dwa małe kalafiory, masło, szczypiorek, bułka tarta, sól i pieprz. Kalafiory gotujemy kilka minut w mocno osolonym wrzątku. Przekładamy je do naczynia żaroodpornego, posypujemy szczypiorkiem, bułką tartą i pieprzem. Dokładamy kilka kawałków masła i pieczemy do zarumienienia.

Kiszone buraki – naturalny probiotyk

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d3s2dqu
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3s2dqu
Więcej tematów