Co trzeci Polak: wyrzucanie jedzenia nie ma negatywnego wpływu na środowisko. Badanie Too Good To Go
Według badania firmy wpływu społecznego Too Good To Go, aż 33 proc. Polaków uważa, że marnowanie żywności nie szkodzi środowisku. Coraz częściej traktujemy jedzenie jak produkt jednorazowego użytku, a nie coś, co ma realną wartość.
16 października obchodzony jest Światowy Dzień Żywności – to dobry moment, by przypomnieć, że aż 40% żywności produkowanej na świecie trafia do kosza. Z danych Eurostatu wynika, że w Polsce marnujemy już 4,6 mln ton jedzenia rocznie, co oznacza wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. Produkcja żywności, która ostatecznie zostaje wyrzucona, pochłania ponad jedną czwartą światowych zasobów wody pitnej i zajmuje powierzchnię większą niż całe Chiny². W kontekście rosnących kosztów surowców i postępujących zmian klimatu, świadomość tego problemu ma kluczowe znaczenie.
Co wiedzą Polacy o marnowaniu żywności?
Z badania przeprowadzonego przez firmę wpływu społecznego Too Good To Go w dziesięciu krajach, gdzie działa aplikacja, wynika, że aż 33 proc. Polaków uważa, iż marnowanie jedzenia nie wpływa negatywnie na środowisko. To najgorszy wynik spośród wszystkich badanych rynków – w Portugalii takiego zdania jest tylko 10 proc. osób, we Włoszech 12 proc., w Austrii 15 proc., a w USA 30 proc.
Gruszkowa tarta z migdałami. Kiedy pojawia się na stole, wszyscy skupiają się tylko na niej
Prawie połowa Polaków (49 proc.) przyznaje, że traci emocjonalną więź z jedzeniem i jego pochodzeniem. Przekłada się to na codzienne nawyki – 19 proc. osób wyrzuca pełnowartościowe produkty przynajmniej raz w miesiącu.
Jedzenie przestaje być postrzegane jako coś wartościowego, staje się wyłącznie czymś praktycznym i jednorazowym, a nie cennym zasobem wymagającym wysiłku w produkcji i przygotowaniu. Takie podejście ma realne konsekwencje, które widzimy w najnowszych badaniach Eurostat na temat skali marnowanego jedzenia w Polsce – komentuje Anna Podkowińska-Tretyn, Country Director Too Good To Go.
Ufamy etykietom, nie zmysłom
Ponad 61 proc. Polaków przyznaje, że wyrzuca jedzenie, ponieważ nie ma pewności, czy nadal nadaje się ono do spożycia. W Polsce decyzja o tym, czy produkt jest jeszcze dobry, najczęściej opiera się na dacie z opakowania, a nie na ocenie jego wyglądu, zapachu czy smaku. Tymczasem badania SGGW pokazują, że wiele odpowiednio przechowywanych produktów oznaczonych datą "najlepiej spożyć przed" może być bezpiecznych do spożycia nawet pół roku po jej upływie. Do takich produktów należą m.in. mleko i śmietanka UHT, dżemy, koncentrat pomidorowy, majonez, kasza jaglana, pasztet czy tuńczyk w puszce.
Skala marnowania żywności w Polsce – ponad 4,6 mln ton rocznie – jasno pokazuje, że problem wciąż jest poważny i wymaga zdecydowanych, systemowych działań. Kluczowe jest połączenie edukacji konsumenckiej, wsparcia narzędzi takich jak Too Good To Go oraz odpowiednich zmian regulacyjnych. W Too Good To Go ratujemy 4 posiłki na sekundkę, a w tym samym czasie 80 000 marnuje się. To pokazuje, że jest miejsce na jeszcze większy wpływ – mówi Anna Podkowińska-Tretyn, Country Director Too Good To Go.
O Too Good To Go
Too Good To Go, certyfikowany BCorp, to firma wpływu społecznego. Pomaga partnerom odblokować zysk z nadwyżkowej żywności, jednocześnie zmniejszając skalę marnowanego jedzenia. Wraz z 120 mln zarejestrowanych użytkowników i 185 000 aktywnymi partnerami w 20 krajach, tworzy największy na świecie marketplace nadwyżek żywności.
Od czasu swojej premiery w 2019 r. w Polsce, aplikacja Too Good To Go pomogła uratować przed zmarnowaniem ponad 17 milionów posiłków, co odpowiada 45 000t emisji CO2e. Według Projektu Drawdown (2020) niemarnowanie żywności to działanie numer jeden, które pomaga w rozwiązaniu kryzysu klimatycznego poprzez ograniczenie wzrostu temperatury do 2˚C do 2100 roku.