Trwa ładowanie...
wino
26-03-2019 14:41

W wyborach Polaków jakość ma coraz większe znaczenie

Polacy nie tylko piją coraz więcej wina, ale i coraz bardziej doceniają jego jakość, chętniej sięgają po produkty z wyższej półki, bardziej luksusowe, a więc droższe – oceniają eksperci zrzeszeni w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarska. Członkowie ZP PRW to największe w Polsce przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją, importem i dystrybucją win i napojów winiarskich. 70 proc. win i wyrobów winiarskich produkowanych lub butelkowanych w Polsce to efekt ich pracy.

W wyborach Polaków jakość ma coraz większe znaczenieŹródło: 123RF
d1e9kl6
d1e9kl6

- Z naszych obserwacji wynika, że od pewnego czasu Polacy są skłonni wydać więcej, ale też spędzić więcej czasu nad wyborem odpowiedniego wina – zauważa Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. - W księgarniach i w Internecie dostępnych jest coraz więcej poradników pozwalających dokonać wyboru zgodnego z regułami sztuki sommelierskiej, stopniowo wzrasta więc wiedza i doświadczenie polskich konsumentów. Wprawdzie jeszcze daleko nam do kultury krajów winiarskich, ale zmiany, które nastąpiły w ostatnich latach, są bardzo znaczące. Skłaniają firmy branży winiarskiej do ciągłego rozwoju portfolio, tak, by zadowolić coraz bardziej wymagających klientów.

Potwierdzają to przedsiębiorcy zrzeszeni w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu, głównym kierunkiem importu win były głównie kraje bloku wschodniego. Dziś nasi członkowie mają w swojej ofercie trunki z różnych krajów świata, m.in. z Hiszpanii, Francji, Włoch, Australii, Niemiec, Chille, Argentyny, USA czy Izraela.

Dobrym przykładem jest chociażby Dom Wina, jeden z najstarszych polskich importerów i dystrybutorów win i alkoholi mocnych, działający na rynku od 1996 roku. Firma sprowadza dziś wina od ponad 100 dostawców z 5 kontynentów. - Pijemy coraz lepsze wina i jesteśmy skłonni zapłacić za nie więcej - przyznaje Witosław Stępień, Dyrektor Marketingu i PR Domu Wina. – Powód? Zmiana stylu życia, edukacja, podróże i oczywiście podnoszące się za sprawą koniunktury dochody.

- Na te zmiany rzeczywiście składają się zarówno rosnące możliwości finansowe Polaków, wynikające ze wzrostu dochodów, jak i wzrost świadomości konsumentów – potwierdza Jakub Nowak, Prezes firmy Jantoń. - Cieszące się ogromną popularnością programy kulinarne, rozwój branży HoReCa, podróże, podczas których poznajemy nowe regiony i smaki, sprawiają, że coraz większą wagę przywiązujemy do jakości trunków.

d1e9kl6

Istotnie, premiumizacja to aktualnie jeden z głównych trendów obserwowanych na światowym rynku alkoholi. - Trend ten w odniesieniu do segmentu wina w Polsce jest szczególnie wyraźnie wyczuwalny, gdyż zbiega się z obserwowaną wyraźną zmianą kultury konsumpcji alkoholu w naszym kraju. Pijemy coraz więcej wina, stopniowo rośnie wiedza winiarska Polaków. A wraz ze wzrostem wiedzy mamy coraz większe wymagania co do jakości. Cel konsumpcji też staje się inny – już nie ilość, lecz jakość jest istotna – mówi Magdalena Zielińska, Prezes ZP PRW.

Jakub Nowak, Prezes firmy Jantoń dodaje jeszcze, że zmienił się styl życia Polaków: – Zaabsorbowani pracą, po ciężkim dniu oczekujemy odrobiny relaksu. Lampka dobrego wina ma sprawić nam przyjemność.

Polacy, choć piją jeszcze niewiele wina i napojów winiarskich (w porównaniu z innymi narodowościami), podążają za wieloma światowymi trendami i są ciekawi nowości. Przykładem może być tu moda na wina musujące i zmiana modelu ich konsumpcji – aktualnie pijemy je już nie tylko w sylwestrowy wieczór czy podczas celebrowania ważnych chwil, lecz także w ciągu całego roku, a szczególnie latem, dla orzeźwienia.

Klientów traci natomiast segment tanich win owocowych. Według przewidywań ZP PRW, w 2019 roku spożycie wina wzrośnie, zgodnie zresztą ze stabilną dynamiką obserwowaną w latach ubiegłych. Szczególny potencjał dotyczy segmentu win wytrawnych, co związane jest z rozwojem kultury konsumpcji w kierunku wzorców pochodzących z zachodu i południa Europy. Z pewnością jednak, jeszcze przez dłuższy czas, przeciętny Kowalski będzie preferował wino półsłodkie i półwytrawne. Warto zaznaczyć, że od lat sukcesywnie rośnie średnia cena nabywanej butelki wina – dziś jest to już ponad 15 złotych.

Dane dotyczące konsumpcji wina i wyrobów winiarskich łącznie wskazują, że przeciętny mieszkaniec Polski spożywa ich ok. 6,1 l rocznie. Dla porównania, Chorwaci, Francuzi i Portugalczycy piją ponad 40 l wina gronowego rocznie.

d1e9kl6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1e9kl6
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj