Trwa ładowanie...

Ewa Wachowicz: Pesto nie tylko we Włoszech. Nietypowe odmiany w mojej kuchni

O pesto słyszymy bardzo często i chętnie wykorzystujemy go w swojej kuchni. Tak też jest w moim przypadku. W oryginalnej wersji jest to włoski sos z bazylii, z dodatkiem oliwy, orzeszków piniowych oraz parmezanu. Można go jednak dowolnie modyfikować, dodając takie składniki, które najbardziej odpowiadają naszym preferencjom smakowym. Dzisiaj kilka sekretów i przepisów na nietypowe rodzaje pesto.

Share
Ewa Wachowicz: Pesto nie tylko we Włoszech. Nietypowe odmiany w mojej kuchniŹródło: Archiwum prywatne
d45opnh

Zdrowe, pożywne i bardzo smaczne – takie właśnie jest pesto!

Nie oszukujmy się - tradycyjne pesto jest stosunkowo kaloryczne. Zawiera jednak tłuszcze, które pochodzą z oliwy oraz orzechów. Kwasy tłuszczowe jednonienasycone oraz wielonienasycone mają niezwykle korzystny wpływ na zdrowie i pozwalają zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób serca, a co więcej pomagają regulować poziom glukozy we krwi.

Pesto jest też źródłem wielu witamin oraz składników mineralnych - uzależnione jest to od produktów, z jakich go zrobimy. Możemy w nim znaleźć: wapń, selen, magnez czy fosfor. Pesto ma działanie przeciwzapalne oraz wspomaga odporność naszego organizmu, co w obecnych czasach jest szczególnie ważne.

Kluczowa kwestia - pesto jest niezwykle smaczne, można je zrobić jak i wykorzystać, na wiele różnych sposobów. O czym mowa? Najczęściej oczywiście wzbogacamy nim makaron. Z dodatkiem świeżej bazylii na wierzchu nie tylko smakuje, ale prezentuje się wyjątkowo apetycznie! Można jednak dodawać je także do ryżu, kaszy albo potraw mięsnych. Wiele osób używa go także jako smarowidła do chleba. Świeżo wypieczony chleb z domowym pesto - wspaniała przekąska albo dodatek do sałatki.

Zobacz też: Czosnek niedźwiedzi - bieszczadzki skarb

Najpopularniejsze, tradycyjne pesto z bazylii często zastępuję takim na bazie pietruszki i rukoli. Przepis znajdziecie poniżej.

d45opnh

Niezbędne składniki:

● 1 garść orzechów laskowych
● 3 ząbki czosnku
● 1 łyżeczka soli
● 2 garście rukoli
● 1 garść liści pietruszki
● ½ szklanki oliwy

Przygotowanie: orzechy laskowe uprażyć w piekarniku i obrać ze skórki. Wrzucić do miksera. Dodać czosnek. Zmielić. Posolić, dorzucić rukolę i pietruszkę. Zmiksować. Wlać oliwę i wymieszać na wolnych obrotach.

Jeśli pesto chcemy dłużej przechowywać, trzeba przełożyć je do zamykanego naczynia, zalać oliwą, przykryć i włożyć do lodówki.

Stawiaj na te składniki, które lubisz najbardziej i które do siebie pasują

W przypadku pesto można oczywiście fantazjować i oddawać się kulinarnym eksperymentom, ale z umiarem. Zawsze wybierajcie te składniki, które najbardziej do siebie pasują. Jeśli o mnie chodzi, to jestem wielką fanką zielonego pasto z dodatkiem czosnku niedźwiedziego. Czosnek niedźwiedzi jest nie tylko smaczny, ale też bardzo zdrowy. Niektórzy członkowie mojej rodziny zajadą się takim pesto od razu po jego przyrządzeniu, aż tak im smakuje. Aromat i smak jest nie do przebicia. Poniżej znajdziecie niezbędne składniki oraz przepis.

Archiwum prywatne
Źródło: Archiwum prywatne

Pesto z czosnku niedźwiedziego

Składniki:

● 4 garście posiekanego czosnku niedźwiedziego
● 2 garście orzechów laskowych
● 3 ząbki czosnku
● ½ łyżeczki soli
● ½ szklanki oliwy

Przygotowanie: orzechy uprażyć w piekarniku (7-8 minut w temp. 200 st. C). Przełożyć do ściereczki i ocierając pozbawić skórki. Wrzucić do miksera, dodać czosnek i zmiksować. Dorzucić posiekane liście czosnku niedźwiedziego, posolić, wlać oliwę i ponownie zmiksować. Przełożyć do słoiczka, na wierzch wlać oliwę. Przechowywać w lodówce.

d45opnh

Pesto oczywiście nie musi być zielone. Dużą popularnością cieszy się także to czerwone, na bazie suszonych pomidorów. Jeśli przygotowujemy w domu imprezę, to warto przyrządzić nawet kilka rodzajów i umieścić w słoiczkach, by nasi goście mieli wybór.

Pesto z suszonych pomidorów

Składniki:

● garść orzechów laskowych
● 3 ząbki czosnku
● 1 słoiczek pomidorów suszonych w oliwie
● papryczka chili
● garść startego parmezanu
● kilka liści bazylii
● sól
● oliwa

Archiwum prywatne
Źródło: Archiwum prywatne

Przygotowanie: orzechy laskowe uprażyć i obrać ze skórki. Wrzucić do miksera. Dodać czosnek i zmiksować. Dodać suszone pomidory (wraz z oliwą), papryczkę chili, parmezan i liście bazylii. Przyprawić solą. Zmiksować. Podczas miksowania wlać oliwę – do pożądanej konsystencji. Przełożyć do słoiczka. Zalać oliwą.

Chcesz się pochwalić swoimi kulinarnymi osiągnięciami? Masz ciekawy przepis? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d45opnh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d45opnh
d45opnh
Więcej tematów