Trwa ładowanie...

Dieta dla przyszłych mam. Na co zwrócić uwagę?

Planując ciążę, warto się dobrze do tego ważnego wydarzenia przygotować i zadbać o dietę bogatą w składniki odżywcze, aktywność fizyczną, suplementację i badania oraz bliskość z partnerem. To zadania dla obojga przyszłych rodziców.

Dieta dla przyszłych mam. Na co zwrócić uwagę?Źródło: Adobe Stock, fot: ©di_media - stock.adobe.com
d27ieq7
d27ieq7

Zdrowe odżywianie

Bardzo ważne dla przyszłych rodziców, którzy powinni dostarczać organizmowi potrzebne składniki odżywcze i minerały.

Na co zwrócić uwagę?

  • jedzenie bogate w warzywa, owoce, ryby, dobrej jakości chude mięso, nabiał, jaja i błonnik oraz dobre tłuszcze;
  • odrzucenie żywności przetworzonej, słodyczy i tłuszczów trans;
  • zdrowe i pożywne przekąski w postaci orzechów, suszonych owoców, warzyw i pestek;
  • rezygnacja z nadmiaru kofeiny, a więc redukcja ilości filiżanek kawy w ciągu dnia do dwóch (kofeina może mieć niekorzystny wpływ na funkcje rozrodcze mężczyzn);
  • ograniczenie picia alkoholu i palenia papierosów.

Uzupełnianie minerałów

Zdrowa dieta nie zawsze pokrywa zapotrzebowanie na wszystkie składniki mineralne. Można je uzupełnić przyjmując preparaty witaminowe i suplementy. Kwas foliowy u mężczyzn poprawia jakość nasienia i wzmacnia układ nerwowy. U kobiet natomiast chroni przed anemią i zmniejsza ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej u płodu.

Ryby wędzone. Czy są zdrowe?

Preparaty dla kobiet planujących ciążę:

  • witaminy: D3, E, K, Beta-karoten;
  • witamina C i witaminy z grupy B- B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12;
  • wapń, magnez, żelazo, cynk, miedź, jod, selen.
d27ieq7

Preparaty dla mężczyzn:

  • witaminy: C, E, D3, B2, B3, B6, B12;
  • magnez, cynk, żelazo, selen;
  • koenzym Q10.

Przyjmowanie tych preparatów i suplementów należy skonsultować z lekarzem, aby nie przekraczać dziennej dopuszczalnej dawki.

Aktywny tryb życia

Aktywność fizyczna przyszłych rodziców pozwala zachować zdrowie i wpływa na poprawę wydolności organizmu. Ćwiczenia fizyczne powinny być dostosowane do możliwości i być formą relaksu. Ruch wpływa na właściwe funkcjonowanie wszystkich układów organizmu, dostarcza energii, pozwala lepiej niwelować stres i dostarcza hormonów szczęścia.

Produkty, które sprzyjają zajściu w ciążę

  • zielone warzywa liściaste: szpinak i brokuły, które mogą być składnikami sałatek, zup i koktajli
  • fasola, ciecierzyca, soczewica, soja i czarna fasola, jako składnik past, zapiekanek, zup i sycących sałatek;
  • pełnotłuste mleko, jako źródło wapnia, fosforu i witaminy D. Można je pić samo, dodawać do koktajli, owsianek i kakao;
  • jaja bogate w aminokwasy w postaci omletów, jajecznicy, gotowanych na miękko i twardo, dodawane do sałatek, kanapek zup i innych potraw;
  • jagody, które zawierają witaminę C, potas, kwas foliowy, blokują starzenie się komórek jajowych (można je jeść same, dodawać do owsianek, deserów, koktajli i ciast);
  • ciemne pieczywo, które dostarcza węglowodany, mające dobry wpływ na poziom cukru we krwi i insuliny, w rezultacie utrzymują hormony na odpowiednim poziomie;
  • suszone owoce i orzechy, zawierają tłuszcze jednonasycone, które utrzymują dobry poziom insuliny i są bogate w witaminę E. Można jeść je w postaci przekąsek lub dodawać do sałatek, deserów i śniadań;
  • ryby (za wyjątkiem rekina, miecznika i makreli - mogą zawierać duże ilości rtęci). Przede wszystkim łosoś, który zawiera dużo kwasów omega3 i ma niski poziom rtęci. Pomaga w regulacji hormonów, poprawia przepływ krwi do narządów płciowych, zwiększając szanse na ciążę. Łososia można jeść na wiele sposobów - gotowanego na parze z warzywami, pieczonego, smażonego na oleju roślinnym;
  • banany są bogatym źródłem witaminy B6, która jest niezbędna do wytwarzania hormonów płciowych i wspiera produkcję komórek jajowych. Banany mogą być dodatkiem do deserów, koktajli, ciast, owsianek. Można je jeść pieczone lub surowe;
  • czerwone mięso - źródło żelaza i witaminy B12, które zapobiegają anemii, zmniejszają ryzyko niepłodności i produkują czerwone krwinki we krwi. Czerwone mięso można zjadać w postaci pieczeni, naturalnych wędlin, dodatku do sałatek i innych dań.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d27ieq7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d27ieq7
Więcej tematów