ycipk-3krl6c

Czy jogurt z owocami jest zdrowy? Obalamy mity

Pytanie wydaje się retoryczne, gdyż zarówno jogurt naturalny, jak i owoce są produktami, które powinny regularnie gościć w naszym jadłospisie. A jednak jogurty owocowe sprzedawane w sklepach nie zawsze korzystnie wpływają na zdrowie. Dlaczego?
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Czy jogurt z owocami jest zdrowy?
Czy jogurt z owocami jest zdrowy? (123RF)
ycipk-3krl6c

Nie ulega wątpliwości, że prawidłowo zróżnicowana dieta powinna zawierać mleczne produkty fermentowane. Najczęściej sięgamy właśnie po jogurty – bogate źródło cennych składników odżywczych – łatwo przyswajalnych białek, wapnia, potasu, fosforu czy witamin z grupy B. Nie bez znaczenia jest również obecność dobroczynnych bakterii kwasu mlekowego, które skutecznie wzmacniają odporność organizmu i pomagają przywrócić równowagę mikroflory jelitowej, zaburzoną m.in. stosowaniem antybiotyków.

Tego typu wyroby mają działanie profilaktyczne w terapii wielu chorób układu pokarmowego. Zwiększają również przyswajalność białek, tłuszczów i witamin. Ze względu na wysoką zawartość wapnia wzmacniają też kości, pomagając zapobiegać osteoporozie.

W naszym jadłospisie nie może też brakować owoców, bogatych w witaminy, biopierwiastki, błonnik pokarmowy, związki flawonoidowe, fitoestrogeny, pektyny, łatwo przyswajalne cukry i kwasy organiczne.

ycipk-3krl6c

Zobacz też: Kefir, maślanka, jogurt. Czym się różnią?

Połączenie ich z jogurtem powinno teoretycznie przynieść prawdziwą prozdrowotną bombę. Dlaczego nie zawsze tak się dzieje w przypadku smakołyków dostępnych w polskich sklepach?

Cukrowa pułapka

ycipk-3krl6c

Sprzedaż jogurtów owocowych systematycznie rośnie, zaś producenci kuszą nas pięknymi opakowaniami i rozmaitymi wariantami smakowymi. Jednak po dokładniejszej analizie ich składu często okazuje się, że wsad owocowy stanowi zaledwie kilka procent. Niekiedy jest on w ogóle zastępowany sztucznym lub naturalnym aromatem truskawkowym, malinowym czy brzoskwiniowym.

Znacznie większy udział w składzie tego typu specjałów ma zazwyczaj cukier. W średnim kubeczku jogurtu owocowego (330 g) znajduje się niekiedy nawet 6-8 łyżeczek sacharozy, co znacząco wpływa nie tylko na kaloryczność wyrobów, ale również przynosi szereg negatywnych konsekwencji dla naszego zdrowia.

Pamiętajmy, że cukier:

  • podrażnia śluzówkę żołądka i wywołuje nadprodukcję kwasu żołądkowego (skutkiem tego są np. wrzody);
  • niszczy błonę śluzową jelit, zaburzając równowagę fizjologicznej flory bakteryjnej;
  • rozregulowuje proces trawienia (czego efektem są częste zaparcia);
  • zakwasza organizm;
  • niszczy szkliwo zębów, zwiększając ryzyko rozwoju próchnicy;
  • powoduje niedobory witamin i minerałów, zaburzając procesy biochemiczne (m.in. obniża działanie enzymów), w konsekwencji czego zmagamy się np. z permanentnym zmęczeniem, brakiem koncentracji czy podwyższonym ciśnieniem.

W jogurtach owocowych często pojawiają się także inne słodziki, najczęściej syrop glukozowo-fruktozowy. Przypisuje mu się istotną rolę w rozwoju otyłości oraz zwiększaniu ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2, nadciśnienia tętniczego, chorób układu sercowo-naczyniowego, dny moczanowej, kamicy nerkowej, a nawet niektórych nowotworów.

ycipk-3krl6c

Barwnik z owadów

W jogurtach owocowych nie brakuje też innych kontrowersyjnych dodatków, choćby zagęszczającego produkty mleka w proszku, otrzymywanego w wyniku odparowania mleka krowiego, które w wyniku procesów technologicznych traci sporo cennych właściwości odżywczych, natomiast staje się skarbnicą kalorycznej i nieprzyswajalnej przez wiele osób laktozy oraz oksysteroli, sprzyjających rozwojowi miażdżycy tętnic.

Za atrakcyjny kolor jogurtów odpowiada zwykle nie dodatek owoców, ale barwników, w tym bardzo popularnej czerwono-różowej koszenili pozyskiwanej z wysuszonych i zmielonych… owadów, zwanych czerwcami kaktusowymi, żyjących w Meksyku. Ten organiczny związek chemiczny wywołuje niekiedy reakcje alergiczne, ataki astmy czy nawet wyjątkowo niebezpieczny wstrząs anafilaktyczny.

ycipk-3krl6c

Okazuje się jednak, że czasami nawet kolor uzyskany dzięki owocom nie gwarantuje znacząco większych wartości odżywczych. Badania naukowe wykazały, że w jogurcie borówkowym podczas przechowywania znacząco spada zawartość antocyjanów, czyli naturalnych barwników o imponujących właściwościach przeciwutleniających.

Czy zatem należy zrezygnować ze spożywania jogurtów owocowych. Oczywiście, że nie! Jednak na pewno warto czytać ich etykiety i wybierać produkty z jak najkrótszym składem oraz najmniejszą dawką cukru.

Chcesz się pochwalić swoimi kulinarnymi osiągnięciami? Masz ciekawy przepis? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polub WP Kuchnia
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-3krl6c

ycipk-3krl6c
ycipk-3krl6c