Trwa ładowanie...

Czarnuszka w kuchni. Dlaczego warto ją jeść jak najczęściej?

Czarnuszka jest rośliną o małych, czarnych nasionkach. Znana jest od wielu stuleci i zyskuje coraz większe grono fanów. Jej nasiona mają intensywny smak i zapach, więc nawet dodanie niewielkiej ilości sprawi, że potrawa nabierze wyjątkowego charakteru. Dzięki swoim właściwościom czarnuszka sprawdza się nie tylko w kuchni, ale również w kosmetyce oraz jako roślina lecznicza. Dietetycy są jednomyślni – warto włączyć ją do swojej diety. Dlaczego?

Share
Czarnuszka bardzo korzystnie wpływa na organizm człowieka
Czarnuszka bardzo korzystnie wpływa na organizm człowiekaŹródło: 123RF
d3ofhbt

Wartości odżywcze czarnuszki

Nie spodziewalibyście się, że w tak malutkich nasionkach może być tak wiele pożądanych składników, które oddziałują na cały ludzki organizm. Swoje wyjątkowe właściwości czarnuszka zawdzięcza zawartości:

  • różnorodnych kwasów tłuszczowych,
  • fosfolipidów,
  • fitosteroli,
  • flawonoidów,
  • saponin, 
  • tymonichonu (antyoksydantu), 
  • białek (aż 8 z 9 aminokwasów koniecznych do prawidłowego funkcjonowania organizmu),
  • węglowodanów,
  • alkaloidów,
  • witamin A i E, F, biotyny, B3, B1, B6,
  • składników mineralnych: cynku, selenu, magnezu, żelaza, potasu, sodu, wapnia.

Chrzan – warto jeść na zdrowie

Działanie czarnuszki

Liczne badania naukowe potwierdziły, że czarnuszka bardzo korzystnie wpływa na organizm człowieka. Wspiera pracę układu odpornościowego, ma właściwości przeciwgrzybicze i przeciwzapalne. Dodatkowo działa antyoksydacyjnie, a nawet antynowotworowo.

d3ofhbt

Czarnuszka jest pomocna w leczeniu:

  • nowotworów,
  • cukrzycy typu II,
  • insulinooporności,
  • chorób autoimmunologicznych,
  • astmy,
  • anemii,
  • przewlekłej obturacyjnej choroby płuc,
  • infekcji bakteryjnych,
  • chorób nerek, chorób wątroby,
  • chorób układu trawiennego, 
  • chorób skóry (egzemy, łuszczycy, trądziku).

Warto ją też stosować przy wysokim poziomie cholesterolu i nadciśnieniu tętniczym. Ponadto sprawdza się w profilaktyce chorób serca, cukrzycy, otyłości, nowotworów. Czarnuszka zwiększa ilość erytrocytów i hemoglobiny oraz wydolność płuc i gęstość kości. Ma też korzystne działanie na układ rozrodczy i reguluje miesiączkę. Widzimy więc, jak ogromną moc mają te maleńkie nasionka.

Jak jeść czarnuszkę?

Czarnuszkę można spożywać w różnej formie. Stosuje się całe ziarenka, mielone albo też wyciąg z nich lub olej. Jej smak i zapach są bardzo wyraziste, więc nie każdemu mogą odpowiadać. Warto jednak przekonać się do czarnuszki – szczególnie ze względu na wspomniane wcześniej działanie.

d3ofhbt

Zacznijmy od niewielkich porcji. Nasionka można zmielić i dodawać odrobinę do przyrządzanych potraw. Kilka kropli oleju z czarnuszki doskonale wzbogaci nawet smak kawy lub herbaty. Z powodzeniem można dodawać go też do mleka albo jogurtu.

Jeśli samodzielnie pieczemy chleb, dorzućmy całe ziarenka do ciasta. Można je stosować również w zastępstwie pieprzu, bo są nieco pikantne. Świetnie sprawdzą się w sosach, zupach i jako dodatek do mięs. Pasują też do sałatek, przekąsek z ciasta francuskiego, pasztecików. Mając w domu ziarna czarnuszki, nie bójmy się posypywać nimi różnych potraw.

Gdy już lepiej poznamy i polubimy smak czarnuszki, zacznijmy pić z niej olej. Wskazane jest codzienne jego spożywanie. Dorośli powinni pić 2-3 łyżki dziennie, dzieciom wystarczy 1 łyżka. Regularne przyjmowanie czarnuszki z pewnością korzystnie wpłynie na nasze zdrowie i samopoczucie.

Aby w pełni docenić właściwości lecznicze i profilaktyczne czarnuszki, warto pić napary albo herbaty ziołowe zawierające jej nasiona. Takie napoje są jednak przeznaczone dla osób, które bardziej zagustowały w specyficznym aromacie i smaku czarnuszki.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d3ofhbt

Podziel się opinią

Share
d3ofhbt
d3ofhbt
Więcej tematów