WP

Źródło zdrowych tłuszczów. Wybieramy najlepsze orzechy

Są nie tylko smaczną i cenioną od wieków przekąską, ale również bogatym źródłem wartościowych substancji, pozwalających zachować zdrowie oraz witalność. Do wyboru mamy orzechy włoskie, laskowe, arachidowe, pistacjowe, brazylijskie, piniowe, migdały, makadamia czy pekan. Po które szczególnie warto sięgać?
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Wystarczy kilka orzechów dziennie
Wystarczy kilka orzechów dziennie (iStock.com)
WP

Człowiek objada się orzechami niemal od zarania ludzkości, o czym świadczą najstarsze znane zapiski. Przypisuje im także magiczną moc, np. starożytni Chińczycy wierzyli, że pokarmem bogów jest orzech laskowy, natomiast Rzymianie i Grecy szczególnie cenili orzecha włoskiego, który szybko stał się również rośliną leczniczą, stosowaną m.in. do neutralizowania trucizny czy leczenia bezpłodności.

Dziś nie ma wątpliwości, że obecność tego typu produktów w codziennej diecie ma znaczący wpływ na prawidłowe funkcjonowanie i rozwój organizmu oraz przyczynia się do zachowania zdrowia. Regularne spożywanie orzechów obniża poziom "złego" cholesterolu we krwi, zapewnia prawidłową pracę serca oraz mózgu, a także łagodzi stany depresyjne. Zmniejsza również ryzyko rozwoju nowotworów, osteoporozy czy cukrzycy.

Zdrowe tłuszcze

Które orzechy są najzdrowsze? Trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź, ponieważ wszystkie orzechy wykazują korzystne właściwości, a każdy z osobna może pochwalić się innymi atutami. Ich wspólną cechą jest bogactwo składników mineralnych, odgrywających znaczącą rolę we właściwym przebiegu wielu procesów zachodzących w organizmie, np. wapnia (niezbędny do budowy kości oraz prawidłowego funkcjonowania nerwów i mięśni), żelaza (składnik hemoglobiny umożliwiający transport tlenu do wszystkich komórek ciała), potasu (służy utrzymaniu ciśnienia krwi na właściwym poziomie, a także ma kluczowe znaczenie dla regulacji gospodarki wodnej), cynku (dba o utrzymanie prawidłowego widzenia, pozwala zachować zdrową skórę, włosy czy paznokcie), miedzi (pozwala zapobiec osteporozie) oraz selenu (bardzo silny antyoksydant, odgrywający kolosalną rolę w powstrzymaniu procesów starzenia).

WP

Gdzie znajdziemy najwięcej cennych mikroelementów? Bogatym źródłem potasu i magnezu są zwłaszcza migdały i orzechy arachidowe. Orzechy nerkowca są skarbnicą fosforu, zaś orzechy włoskie – wapnia. Orzechy włoskie i arachidowe dostarczają znaczących ilości sodu, orzechy nerkowca i migdały – żelaza oraz cynku, natomiast źródłem miedzi i manganu są przede wszystkim orzechy laskowe oraz włoskie. W selen szczególnie bogate są orzechy brazylijskie.

Za bardzo zdrowe uchodzą orzechy włoskie, co wynika przede wszystkim z wysokiej (nawet 75-procentowej) zawartości tłuszczu, zwłaszcza kwasów nienasyconych, które obniżają stężenie tzw. złego cholesterolu. Jak dowiedli ostatnio naukowcy wystarczy jeść dziennie cztery orzechy włoskie, by w ciągu trzech tygodni zmniejszyć jego poziom. Orzechy włoskie to również skarbnica przeciwutleniaczy – związków chroniących organizm przed wolnymi rodnikami, które m.in. przyspieszają proces starzenia i są obwiniane za wywoływanie nowotworów.

Uwaga na prażenie

Orzechy dostarczają też cennych witamin. Arachidowe, zwane ziemnymi, to najbogatsze wśród orzechów źródło witaminy PP (czyli niacyny, która wspomaga przemianę materii), a także kwasu foliowego – niezbędnego składnika diety dla kobiet w ciąży oraz osób prowadzących aktywny tryb życia. Orzechy laskowe oraz migały są bogate w witaminę E, nieprzypadkowo zwaną "witaminą młodości i płodności" (30 g orzechów dostarcza 80 proc. dziennego zapotrzebowania naszego organizmu na ten związek). Orzechy pistacjowe stanowią skarbnicę witaminy B1 (zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, mięśni i serca) i B6, niezbędnej dla prawidłowego funkcjonowania mózgu i tworzenia czerwonych krwinek. Dostarczają też dużo luteiny, korzystnie wpływającej na wzrok.

WP

Orzechy włoskie powinny wprowadzić do jadłospisu osoby aktywne fizycznie, zapewniają bowiem solidną dawkę argininy – aminokwasu stanowiącego cenny budulec ludzkich mięśni, znacznie podnoszącego naszą zdolność do wysiłku. Na poprawę pamięci i koncentracji skutecznie wpływają migdały, zaś nerkowce (uchodzące za najsmaczniejsze orzechy) podkręcają libido oraz redukują stres i niepokój.

Orzechy to bez wątpienia bardzo wartościowy produkt spożywczy, choć nie pod każdą postacią. Na przykład popularne prażenie utlenia dobroczynne tłuszcze i dostarcza AGE, czyli tzw. produktów zaawansowanej glikacji. Związki te niszczą tkankę łączną, co objawia się stwardnieniem tętnic (miażdżyca), mętnieniem soczewek oczu, uszkodzeniem połączeń nerwowych (demencja) i chrząstek stawowych. Poza tym na glikację bardzo wrażliwe są małe cząsteczki LDL, które są bardziej toksyczne i w większym stopniu przyczyniają się do rozwoju miażdżycy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

WP
Polub WP Kuchnia
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP